Annons:
Etiketthälsa
Läst 10768 ggr
Vivisfaxarn
2015-11-21 19:05

Gurkmeja

Brukar ha gurkmeja i min frukostsmoothie. Nu har jag fått veta att det inte har någon verkan om det inte är värmt/tillagat. Nån som vet hur det är med det?

Annons:
Annielle
2015-11-21 19:12
#1

Var har du hört/läst detta? Jag har i allafall alltid läst och hört motsatsen att den ska vara oupphettad.

Där emot ska man alltid ta den tillsammans med svartpeppar eftersom det gör att det tas upp väldigt mucket lättare, har läst att upptaget ökar med 1000 gånger till och med! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Zpookey
2015-11-21 19:18
#2

Spiskummin ska också vara en mirakelgörare på förbränningen…fast det kanske inte är så gott i en frukostsmoothie. :)

Vivisfaxarn
2015-11-21 19:26
#3

Fick av en naturmedicinare till och med recept på hur jag skulle koka gurkmejapasta. Den skulle gå att spara i kyl och användas kall, det viktiga var att den hade kokats. Eftersom det verkar så bökigt hoppas jag på många kommentarer om att det inte stämmer!

Annielle
2015-11-21 20:33
#4

Här finns en artikel med sanna Ehdin som säger att det inte spelar någon roll om den ärvärmd  eller ej…

http://kurera.se/darfor-ska-du-ata-gurkmeja/

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Vivisfaxarn
2015-11-22 07:01
#5

Jättetack! Vilken bra artikel! Hur mycket information som helst. Nu fortsätter jag använda gurkmeja kall i min smoothie.

Siggebus
2015-11-22 08:18
#6

Jag har också läst att det inte spelar någon roll - jag blandar det för det mesta i ett glas vatten och sväljer snabbt för jag tycker det är så skitäckligt 🙂
Ibland om jag lagat någon kötträtt som det passar att ha lite "orientalisk" smak på så blandar jag det i maten - det kan vara gott men jag vill ju inte att all mat smakar orientaliskt så för det mesta håller jag för näsan och sväljer med vatten ha ha 😮

Annons:
parsley
2015-11-22 10:56
#7

Jag brukar koka gurkmejapasta genom att ta 1 del gurkmeja (1 burk) och 2 delar vatten i en kastrull. När blandningen kokat upp, stänger jag av plattan och låter det stelna på eftervärmen i ca 10 min. Gurkmejapastan förvarar jag i kylskåpet i en burk. Jag brukar svälja pastan från skeden, som medicin, tillsammans med svartpeppar. Gurkmejapasta är mer lätthanterlig än pulver, så det är ett avgörande skäl till att jag kokar den. 

Det finns en del recept på golden milk, där man tar ingefära i också. Någon som brukar göra det?

Hur mycket gurkmeja ska man ta? Anna Hallén rekommenderar 1-3 tsk, den större mängden om man har problem med värk. Flera av de recept på golden milk jag sett när jag googlat verkar baseras på 1 tsk. Jag har inte ätit gurkmeja på ett tag, eftersom jag fått problem med lös mage, när jag tagit. Samtidigt så vet jag att gurkmeja ska vara nyttigt, så jag kanske ska göra ett försök med en mindre mängd än 1 msk.

Siggebus
2015-11-22 11:14
#8

#7
Jag tror 2-3 tsk är ungefär som i mtsk och det har jag också alltid fått till mig.
Jag tar en mtsk om dagen och det gäller att inte ta alltför full mtsk vilket är lätt gjort eftersom pulvret är så finfördelat och lätt packar ihop sig. För mycket kan leda till diarré vilket har hänt mig några ggr. Dock inget farligt 🙂

Marliis
2015-11-22 13:32
#9

Jag använder gurkmeja som värkmedicin när jag får ont i höfterna, det har bilvit bättre med LCHF men  kan få då och då besvär. Eftersom jag använder ca en och halv tesked per dag som terapeutisk dos, använder jag det bara som kur under kanske två veckor tills besväret försvunnit. Jag tar det direkt efter lunchen som då skall innehålla svartpeppar , blandar gurkmejan med crème fraiche och svartvinbär, då blir smaken också bra.

Annielle
2015-11-22 13:53
#10

För att kunna få en medicinsk effekt av gurkmejan måste man dosera minst en matsked per dag har jag läst om många gånger, men fungerar det med mindre för någon är det ju bara bra!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Marliis
2015-11-22 19:02
#11

Jag tror att ordentligt med svartpeppar räcker lite mindre. Sedan är jag inte så stor heller så för mig  verkar det räcka bra med en och halv tsk.

Annielle
2015-11-22 19:57
#12

Bra att det funkar för dig i så fall! 🙂

Säkert kan det vara så att  kroppshyddan spelar in och som med vilka mediciner som helst, vissa får ingen effekt av en låg dos medicin, medan andra reagerar starkt på minsta lilla och redan då får starka biverkningar.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Ganymedez
2015-11-23 12:09
#13

Gurkmejan kokas vid tillverkningen av pulvret. Så, det är redan tillagat. Om man använder pulver alltså.

https://www.youtube.com/watch?v=Z8GfwaNqyn0

Annons:
Annielle
2015-11-23 21:06
#14

Det gäller inte all gurkmeja, jag har köpt gurkmeja av som är ekologisk och av märket Biofood som de har svarat mig att den är helt obehandlad när jag mailade dem.

Vill man annars ha obehandlad gurkmeja och vill vara säker på sin sak kan man köpa gurkmeja som är märkt Raw.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Ganymedez
2015-11-23 21:42
#15

Se där. Jag har funderat på hur det ligger till, och jag var tydligen för snabb när jag sökte på det. Tack 🙂

Upp till toppen
Annons: