Annons:
Etikettövrigt
Läst 5540 ggr
[Angelic]
11/13/15, 7:07 AM

Frysa grönsaker

Har nollat kolhydraterna i fem dar nu och tänker fortsätta med det en längre tid. I kylskåpet har jag stjälkselleri, squash, paprika, brocolli och en såndär mörklila vad-sjuttsingen-den-nu-heter. Vill inte slänga allt detta. Så kan jag bara skära och frysa ner dom som de är eller måste jag koka/steka dom innan?

Annons:
Åsa S
11/13/15, 7:09 AM
#1

De bör förvällas lätt innan de åker in i frysen.

[Angelic]
11/13/15, 7:16 AM
#2

Tack, Åsa, då vet jag det!

starhawk
11/13/15, 7:33 AM
#3

Jag brukar förvälla Broccolin i sju minuter sen fryser jag in den, processen har den fördelen med sig att den "desarmerar" det där yttre trådiga fibriga ytterskiktet som stammarna har, perfekt när jag gör min Bacon och ost gratinerade broccoli

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Angelic]
11/13/15, 7:45 AM
#4

Aha, så du använder stammarna också? Jag brukar bara skäqta av buketten och visst en liten bit av grenen följer med. Tack för tips, starhawk

starhawk
11/13/15, 12:06 PM
#5

Stammen är ju den godaste delen av broccolin, att skära bort den är ju synd. Om man skall äta broccolin direkt och inte har tid för frysningen så kan man skala av ytterskiktet på stammen med en potatisskalare, då får man bort det mesta av det där trådiga fibriga

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Angelic]
11/13/15, 12:43 PM
#6

Va bra! Tack så mycket!

Annons:
Kirsib
11/15/15, 3:02 PM
#7

Aubergine och zucchini skulle jag skiva, salta och låta vattnet försvinna och sedan steka dem innan förfrysning.

[Angelic]
11/15/15, 4:29 PM
#8

#7 Aj, då! Redan infrusen. Då kanske den inte blir så god när jag tar fram den? Tänkte jag skulle steka tärningarna då. Tack för framtida tips! Och aubergine heter den ju, ja

Åsa S
11/15/15, 7:09 PM
#9

Att steka i fett kortar hållbarheten i frysen för fett härsknar även i frysen så jag steker aldrig vare sig svamp eller grönsaker innan frysning för då håller de i 1-2år i frysen (ofta längre) använder man fett kan det härskna även om det bara legat ett par månader i frysen.

villvaramed
11/16/15, 7:26 AM
#10

stammar på brockoli och blomkål + blomkålsblast skär jag  och ånkokar och gör en låda tillsammans med köttfärs, ost, grädde och vad jag nu har hemma, grönsakerna kan man spara  i frysen efter att de är ångkokta och göra köttfärslådan vid ett annat tillfälle.

[Angelic]
11/16/15, 9:32 AM
#11

#9 Så det är så pass känsligt med fett? Antar att det gäller även kött? Jag brukar i regel bara ha kött i frysen och då lägger jag in det rått. #10 Det var ju ett bra tips! Tack!

Åsa S
11/16/15, 10:24 AM
#12

Japp det med fett gäller även kött, fett fläsk har betydligt kortare hållbarhet i frysen än vad magert viltkött har.

[Angelic]
11/16/15, 12:53 PM
#13

Okej, då vet jag. Tur köttet inte hinner bli gammalt gjos mej :-) Käck porträttbild du har Åsa!

Annons:
Upp till toppen
Annons: