Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Övrigt

Frysa grönsaker

2015-11-13 07:07 #0 av: [Angelic]

Har nollat kolhydraterna i fem dar nu och tänker fortsätta med det en längre tid. I kylskåpet har jag stjälkselleri, squash, paprika, brocolli och en såndär mörklila vad-sjuttsingen-den-nu-heter. Vill inte slänga allt detta. Så kan jag bara skära och frysa ner dom som de är eller måste jag koka/steka dom innan?

Anmäl
2015-11-13 07:09 #1 av: Åsa S

De bör förvällas lätt innan de åker in i frysen.

Anmäl
2015-11-13 07:16 #2 av: [Angelic]

Tack, Åsa, då vet jag det!

Anmäl
2015-11-13 07:33 #3 av: starhawk

Jag brukar förvälla Broccolin i sju minuter sen fryser jag in den, processen har den fördelen med sig att den "desarmerar" det där yttre trådiga fibriga ytterskiktet som stammarna har, perfekt när jag gör min Bacon och ost gratinerade broccoli

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2015-11-13 07:45 #4 av: [Angelic]

Aha, så du använder stammarna också? Jag brukar bara skäqta av buketten och visst en liten bit av grenen följer med. Tack för tips, starhawk

Anmäl
2015-11-13 12:06 #5 av: starhawk

Stammen är ju den godaste delen av broccolin, att skära bort den är ju synd. Om man skall äta broccolin direkt och inte har tid för frysningen så kan man skala av ytterskiktet på stammen med en potatisskalare, då får man bort det mesta av det där trådiga fibriga

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2015-11-13 12:43 #6 av: [Angelic]

Va bra! Tack så mycket!

Anmäl
2015-11-15 15:02 #7 av: Kirsib

Aubergine och zucchini skulle jag skiva, salta och låta vattnet försvinna och sedan steka dem innan förfrysning.

Anmäl
2015-11-15 16:29 #8 av: [Angelic]

#7 Aj, då! Redan infrusen. Då kanske den inte blir så god när jag tar fram den? Tänkte jag skulle steka tärningarna då. Tack för framtida tips! Och aubergine heter den ju, ja

Anmäl
2015-11-15 19:09 #9 av: Åsa S

Att steka i fett kortar hållbarheten i frysen för fett härsknar även i frysen så jag steker aldrig vare sig svamp eller grönsaker innan frysning för då håller de i 1-2år i frysen (ofta längre) använder man fett kan det härskna även om det bara legat ett par månader i frysen.

Anmäl
2015-11-16 07:26 #10 av: villvaramed

stammar på brockoli och blomkål + blomkålsblast skär jag  och ånkokar och gör en låda tillsammans med köttfärs, ost, grädde och vad jag nu har hemma, grönsakerna kan man spara  i frysen efter att de är ångkokta och göra köttfärslådan vid ett annat tillfälle.  

Anmäl
2015-11-16 09:32 #11 av: [Angelic]

#9 Så det är så pass känsligt med fett? Antar att det gäller även kött? Jag brukar i regel bara ha kött i frysen och då lägger jag in det rått.

#10 Det var ju ett bra tips! Tack!

Anmäl
2015-11-16 10:24 #12 av: Åsa S

Japp det med fett gäller även kött, fett fläsk har betydligt kortare hållbarhet i frysen än vad magert viltkött har.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.