Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips

Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Jag behöver måltidstips

Enkla kolhydratsnåla maträtter

2015-11-12 09:27 #0 av: farvendal

Jag hatar att laga mat, tycker det är värdelöst att lägga ner massor av tid och energi på något man käkar upp på knappt 10 minuter. Så jag vill att det ska vara enkelt och att det ska gå snabbt.

Här hemma äter vi klassisk husmanskost. Köttfärssås och pasta, lasagne, kyckling och ris, korvstroganoff och ris, hamburgare och bröd.

Nu vill jag dra ner på kolhydraterna en del men jag förstår inte vad jag ska äta då?! Pasta och ris är ju mitt liv (speciellt pasta). Jag kan ju inte bara äta köttfärssås och grönsaker, det känns ju skittråkigt?

Vad finns det mer för enkelt att göra än sallad och kycklingwook? Kött gillar jag, vad kan jag ha till det? 

Anmäl
2015-11-12 09:55 #1 av: parsley

Det finns nudlar som är tillåtna inom LCHF, t ex shiratakinudlar. De är dyrare än vanliga nudlar och smakar inget speciellt och kolhydratskicken uteblir. Jag tycker att det är gott någon gång ibland, men mer än så är det inte.

Grönsaker i form av t ex blomkål, som blomkålsris, eller zucchini, som zucchinipasta fungerar bra till köttfärssås. Man kan även ta ett kokt ägg och fånga upp såsen med. Stekt strimlad vitkål går också bra. Många lär sig uppskatta grönsaker mer än vad man gjort tidigare när man äter LCHF. 

Det går att göra LCHF-varianter av korv stroganoff och lasagne. Googla så hittar du recept. Kyckling finns det mängder med LCHF-recept på beroende på vad du vill göra med den. Det kan finnas färdiga hamburgare med hög kötthalt i frysdisken, om man inte vill steka själv. Läs på innehållsförteckningen. Bröd får man baka eget efter något LCHF-recept eller också byter man ut brödet mot salladsblad.

Till kött passar det bra med fet sås, t ex bearnaisesås som man antingen gör själv eller köper färdig på burk.

Anmäl
2015-11-12 10:01 #2 av: Eron33

Grönsaksdipp kör vi ofta här, beror på hur strikt du är med mjölkprodukter!
Grönsaker typ blomkål,paprika och gurka små tomater går också bra.
Dipp: jag blandar cremefraiche, majonnäs och vispgrädde med olika sorters blandkryddor ( rena kryddor utan tillsatser, vi köpte kryddor på marknader i somras läste noga så det inte var tillsatt socker och annat skit utan bara rena kryddor)!
Och du jag är också en älskare av köttfärssås och spagetti! Jag har provat shiritaki och sjögräsnudlar. Och tycker sjögräsnudlar är helt ok till köttfärssåsen, rätt smaklösa och mycket aldante men helt ok ( även min man tycker det som också äter lhf) shiritaki är också ok men jag föredrar sjögräsnudlar!
Tips lukta inte, koka upp vatten i vattenkokaten och slå över! Sjögräsnudlarna ser ut som plast när du tar ur dem ur förpackningen låt det inte avskräcka dig!Hamburgare med bröd går också bra att äta du får baka lchfbröd vi åt det igår med ost och lök!
Vill du ha sås till typ kött (kan du ha ibland om du inte har dippen till blir ju en god kall sås) brukar jag göra en sås på cremefraiche, vispgrädde och philadelphiaost och kryddor! Men man bör nog inte äta detta varje dag!
Man kan också göra kryddsmör gör en större sats och spara i kylen, smör och favoritkryddan blandas!
Det mesta går att göra om till lchfmåltider!

Anmäl
2015-11-12 10:07 #3 av: parsley

Tips på lättlaga / nästan färdigt:

Grillad kyckling eller grillade revbensspjäll från affären. Bea eller majonnäs till. Coleslow är också gått om du vill blanda sallad.

Rökt lax med färdig hollandaisesås på burk.

Kotletter går snabbt och enkelt att steka. Kryddsmör eller någon burksås till.

Soppa kan vara relativt enkelt att göra. Lägg i kokta ägghalvor och komplettera ev med extra creme-fraiche.

Omelett är snabbt och enkelt.

Anmäl
2015-11-12 10:14 #4 av: farvendal

Alltså, jag är egentligen inte så mycket ute efter LCHF, jag vill bara dra ner på de vanligaste kolhydraterna. Jag kan inte dra upp fettet så mycket heller, min ibs och min galla är inte så förtjust i alltför mycket fett. Så jag lär chilla lite med feta såser.

Omelett har jag inte tänkt på, bra förslag :) 

Sjögräsnudlar har jag ätit, det var helt ok så det ska nog testas igen :) 

Skippar lchf-bröd, tycker inte det är gott dessutom skitdyra att köpa och jag har aldrig tid eller ork att baka... Är hellre utan bröd helt.

Anmäl
2015-11-12 10:18 #5 av: Eron33

Har du provat olika varianter av lchf- bröd? Jag har också lite svårt för det en del är det för mycket kokos smak och en del tränger mandelmjölet fram för mycket! Men det finns en del som är bättre än andra tycker jag!

Anmäl
2015-11-15 10:44 #6 av: [Túrwen]

TS har du provat bönpastan som finns i butikerna? Den har 15-17g kolhydrater per 100 g i okokt form så en portion ligger ändå på under 10 g kolhydrater. Jag kör ingen stenhård LCHF heller utan äter mycket mejerier och sådana saker som bönpasta och kan tycka att de är väldigt bra alternativ även om de är dyrare.  Blomkål/broccoli mos istället för potatismos är också fantastiskt goda tillbehör! 

Anmäl
2015-11-16 08:28 #7 av: Lojs

Det absolut enklaste om du bara ska dra ner på kolhydraterna skulle väl vara precis som du säger att ersätta de mesta av dina vanliga kolhydratskällor med grönsaker. Man kan ju riva blomkål och få "ris", eller skiva zuccini med osthyvel och få "pasta", göra blomkåls/broccoli-mos eller bara koka lite grönsaker av sorter man gillar. Om du nu inte ska vara så noga med exakt hur mycket kolhydrater du äter så finns det ju massor av frysta grönsaksblandningar som är smidiga att bara koka till maten. 
Jag gissar på att det är mycket av en vanesak, tänk vad många år man ätit den där pastan/riset/brödet, det är väl klart att man lätt får en inkörningsperiod då det känns trögt, men vad jag har hört så vänjer de flesta sig ganska fort. =) Jag som inte var ett stort fan av grönsaker förr, numera gillar jag till och med bara ren kokt broccoli med salt på, det var typ gift för mig förr. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life."
;)
Medis på akvariefisk.

Anmäl
2015-11-16 15:30 #8 av: Siggebus

Jag håller inte med om att grönsaker är skittråkigt. Vad är det som är så roligt med pasta? De vanligaste billiga sorterna innehåller typ mjöl och vatten - väldigt fantasi-rikt och nyttigt..... (not!)! Skrattar
Jag är lite slö i veckorna och använder gärna frysta grönsaker typ broccolimix som tar 8 minuter att koka och jag saltar vattnet. Ibland bryner jag det med lök och goda kryddor samt en  klick smör som får smälta ner i de varma grönsakerna när det är färdigt.
Detta kan man ha till köttfärssås, kotletter eller fisk...... passar till allt.
Ibland skär jag ner paprikabitar eller purjolök etc i grönsakerna.
Sen när det är säsong finns det ju massor med färska grönsaker som är supergoda och fullsmockade med nyttigheter.


Anmäl
2015-11-17 01:43 #9 av: Zepp

Ha.. jag är oxå lat.. och äter LCHF!

Eller rättare sagt jag är man, singel och äter LCHF!

Det är bara när mor är här på helgen som jag lagar till "riktig" mat!

Medans kött, fisk, fågelbiten puttrar i pannan så lägger jag upp grönisar på tallriken.

Gillar mest grönisar med lite tuggmotstånd så det blir gurkstavar, hela vitkålsblad, smågurkor, småtomater, minimorötter, rädisor, oliver, rättiksstavar, paprikastavar.. favo är surkål, det passar bra till fläsk.

Blir mycket stavar iallafall!

När mor är här kan det bli harrykuverts med vitlökssmör, blomkål, ärtor, brocolli i samma smör.

Mor gillar oxå blandsallad med vinnigrette!

Sen så kan man även ha bönor i köttfärssåsen, då blir det chilliconcarne, glöm inte chillin!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-11-17 09:11 #10 av: farvendal

#9 något chili con carne liknande funderar jag på. det kan man ju ha typ paprika i också :) sen lite kokt blomkål och rivna morötter till det kanske? kreativiteten börjar komma fram lite iaf :P

Anmäl
2015-11-17 09:15 #11 av: Eron33

#Zepp
Vad är det för bönor du syftar på till chili con carnen, är det vita bönor? Får man äta det? Är det inte många kollisar i dem?
Lät såå gott med Chili con carne!

Anmäl
2015-11-17 09:28 #12 av: farvendal

#11 Visste inte att det fanns regler? Gränsen sätter du ju ändå själv. Jag är som sagt inte ute efter någon strikt LCHF, bara dra ner på kolhydraterna en del. Vita bönor innehåller en del kolisar(vad jag kunnat läsa mig till) men det blir inte alls samma mängd som om jag skulle äta pasta, ris etc.

Anmäl
2015-11-17 12:46 #13 av: Eron33

#12 Jag räknar inte men vill gå ner i vikt så jag försöker i möjligaste mån att äta så lite kolhydrater jag kan! Därför frågade jag, vet att alla äter olika och jag borde varit tydligare!

Anmäl
2015-11-17 14:39 #14 av: Siggebus

Jag gör en stor gryta chili con carne med vita bönor i tomatsås i. Eftersom man inte (förmodar jag) äter hela den stora grytan med chili på en och samma dag så blir det inte så mycket kolisar per portion. Man behöver ju inte ha smockfullt med bönor i grytan Glad

Anmäl
2015-11-17 16:27 #15 av: Eron33

Tack måste prova någon dag!😊

Anmäl
2015-11-17 19:46 #16 av: Amify

Man kan köra tacos med salladskålsblad som skal! Det finns dessutom någon lowcarb-variant av tortilla att köpa på Ica som har ett khvärde på ca 8 per bröd (ifall man vill köra lite mer liberalt).

Anmäl
2015-11-17 19:54 #17 av: Eron33

Tacos äter vi en hel del, brukar baka tortillabröd på lchf - vis och dessutom äta ostchips till de jag gör i ugnen med ost! Väldigt trevligt då min dotter älskar tacos ungarna äter sitt och vi vårat ändå samma mat!😊

Anmäl
2015-11-17 20:23 #18 av: Zepp

Man väljer som sagt själv sin gräns för kolhydrater!

Men.. om man räknar lite på olika matvaror och man inte är behov av att ligga på minimum kolisar så kan man altså använda en del som man kanske inte tänker på i första vändan.

Kikade på en burk Heinz ekologiska vita bönor i tomatsås, och där är det 58 gram kolisar.

Ponera att man tar 500 gram köttfärs och steker upp detta i lagom med smör/cocosfett, så blir det väl minst 3-4 portioner Chilliconcarne?

Då blir det cirka 15 gram kolisar per portion.. grönisar oräknade.

Grejen är att strävar man mot 20-25 gram/5E% kolisar så kan/bör man hoppa bönorna.. men inte grönisar.

Om jag får lov att ge råd så blir de tvådelade.. i början vid omställningsfasen så kan man ta tjuren vid hornen och hoppa bönor.. vill man bara undvika de stora kolhydratkällorna så kan man göra Chillicon carne i stället för pasta med köttfärssås.

Shiratakinudlar har jag oxå hemma, de smakar inget och min mor tror hon får pasta så det säger väl att de iallafall inte är äckliga!

Lättlagade är de oxå.. kanske deras främsta fördel.. skölj i durkslag under varmt vatten.

Såå.. iomed att jag är lat så har jag sådana påsar hemma.. men använder dem bara när mor vill ha pasta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-11-17 22:06 #19 av: farvendal

Ikväll gjorde vi chili con carne och utgick från detta recept, med lite små ändringar: http://mittkok.expressen.se/recept/tommy-myllymakis-chili-con-carne/

Istället för vitt bröd till rev vi morötter och vitkål. Blev OTROLIGT gott faktiskt! 

I morgon tror jag att jag ska försöka mig på någon form av omelett. 

Anmäl
2015-11-17 22:08 #20 av: Eron33

Jag har också shiritaki hemma, bra ta till ibland men tycker nog bättre om sjögräsnudlar, känns som mer mat med bl a mer tuggmotstånd! Inget av dem smakar väl så mycket men fyller ut maten och ersätter till viss del pasta och ris!

Anmäl
2015-11-17 22:13 #21 av: Zepp

Ja som sagt vad.. det gäller bara att tänka till lite så är det inte så himla märkligt.

Grejen är nog att det snarare är enklare och inte kräver någon tanke alls att koka pasta.. oså är det billigt!

Jag äter i princip samma mat som före LCHF med vissa undantag.

Rivna morötter tycker jag är vidrigt.. föredrar stavar eller minimorötter.

Men som sagt vad.. har man inget emot rivna så är det billig mat och en bra utfyllnad på tallriken.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-11-17 22:15 #22 av: farvendal

Aldrig hört talas om shiritakinudlar? Måste kollas upp..

Anmäl
2015-11-17 22:18 #23 av: Zepp

Testa.. de smakar hur som helst inte äckligt!


Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-11-17 22:23 #24 av: Eron33

Men låt bli att lukta på dem, för doften är inte så tilltalande! Jag brukar koka upp vatten i vattenkokaren och slå över (hört att det inte är så bra att ta varmvatten ur kranen) men tycker den värsta doften försvinner efter sköljandet! Och som Zepp skriver går fortare än att koka upp pasta!

Anmäl
2015-11-17 22:29 #25 av: Eron33

Har provat dem, dessutom köpte jag en sort från gymgrosisten, mini pearls (som runda riskorn) och typ tagliatelle kunde bara köpa 10 pack på båda! Mini pearls ok att ersätta ris med men då jag går på den rekommenderade portionsstorleken blir det inte så mycket! Tagliatelle tycker jag sämre om! Men går att äta!

Anmäl
2015-11-19 11:00 #26 av: Anders-S

Böckling / helst gjord på sill, kippers

Rökt makrill

Sill i ugnen

Ättikssill

Räkor

Smörrebröd på kalla äggvåfflor, ägg/havre/potatismjöl/kokos/vatten, med sill, kött, räkor, ägg, dill, persilja, gurka....

Ugnsbakade kycklinghjärtan med curry, vitlök eller persilja.

Hemgjord leverpastej

Kålpudding

Anticuchos de corazon, grillspett på oxhjärta.

Varma hemkokta rödbetor med smör

Spenat med smör

Grönkål med smör

Stekta champinjoner, kantareller eller trattkantareller

Avocado

Cole slaw

Frysta lingon med vispgrädde

Granatäpplekärnor med vispgrädde

Anmäl
2015-11-19 15:18 #27 av: Amify

Igår lagade jag kryddig köttfärssås med sjögräsnudlar. Grymt gott! Dessutom finns det bra bönpasta att beställa, lagade en böntagliatelle med lax ett par veckor sedan som smakade precis som vanlig ägg- och mjölbaserad tagliatelle.

Anmäl
2015-11-29 11:37 #28 av: Christina48

Skaldjur, spenat, svamp, vitfisk. Bläckfisk. Grisinnanlår, kotletter - finns massor av bra mat som är enkelt att laga till och går på några få minuter. Skippa bönorna - det är massor med stärkelse i alla utom sojabönor som jag äter ibland i liten mängd. Dom är rätt feta, man får se vad man tål och mår bra av. Lax och tonfisk funkar för mig däremot inte makrill på burk men filé med skinn när det finns.  Inte så gärna strömming fast det är gott, däremot gärna enklare havsfisk. Grytor av kokkött och viltkött sköter sig själva på spisen eller i ugnen. Det behöver inte vara komplicerat även om det tar lite tid. Morötter är bra mat med bara 8 gram kh per 100 g. Potatis, ris, pasta o pizza behövs knappast.

Anmäl
2015-12-07 22:35 #29 av: farvendal

Börjar faktiskt tycka detta är riktigt kul. Kul att komma på nya grejer, utmanande på något sätt. Jag saknar faktiskt inte ens pasta, ris, potatis eller bröd.. Knappt ens pommes. Med undantag för sushi.. jag är galen i sushi! Tur att jag får lyxa lite på helgerna. 

Ikväll åt vi ugnsbakad lax med kokt broccoli, kokt blomkål, ett stekt ägg och en sås baserad på cream fraiche och gräslök (+ lite kryddor). Det var GRYMT gott. 

Broccoli och blomkål går att ha till det mesta har jag märkt. Häromdagen hade jag det och gröna ärtor som tillbehör till köttbullar i brunsås. Plus en liten klick lingonsylt för att det är så satans gott Gapskrattar Fattar inte varför jag känt ett potatisbehov tidigare^^

Omelett har jag också gjort, dock bara en enkel variant som bestod av ägg, grädde och korvbitar (plus kryddor). Ska försöka mig på något mer flashigt i veckan. 

Chili con carne blir det en del av också. Jättegott tillsammans med vitkål och rivna morötter. 

Anmäl
2015-12-07 23:06 #30 av: sano

bacon och ägg, för en stor kille 3 ägg och 1 paket bacon räcker i ca 10 tim

köttbit stekt med djupfrysta grönsaker
grönsaker: tina och torka i micron (dom skall vara uttorkade), lägg i en bra klick fett, smör,
täck med plastfilm och sen smörkoka i micron 1 min eller så

Anmäl
2015-12-08 16:18 #31 av: Zepp

#29

Då är det snart dags för långkok.. oxsvansoppa!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-12-08 16:25 #32 av: Veda

Kokt brysselkål eller riven morot (man äter ju inga mängder) är jättegott till köttfärssås.

Anmäl
2015-12-08 17:18 #33 av: Sindri

#29 av: farvendal
Jag älskar också japanskt, men jag äter utan ris. Förutom sashimi så gör jag norimaki rullar med omelett istället för ris. Jag lovar, det är jättegott. Ris är ju inte ens gott! Gör en ugnsomelett i en form som liknar storleken på nori-arket, lägg på och sedan fyll med vad du vill.

Anmäl
2015-12-08 18:41 #34 av: farvendal

Har köpt hem brysselkål.. Ska tydligen vara gott stekt/wookat tillsammans med kyckling och lite vitlök. Tips från argentinsk kompis. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.