Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 9146 ggr
Mozzarellan
11/11/15, 11:38 AM

D3 vitamin, med K och vilken dos?

Äntligen tagit ett prov och resultatet var 25 och ligger alltså i underkant. Förra vintern tog jag mellan 2000/6000 iu om dagen och mådde bra. Frågan är om jag skall köra på samma dos eller öka eller en mega veckodos? Funderar på att köra ihop med K2, någon som har erfarenhet utav det? Märkte förra vintern att humöret var så mycket bättre med D3.

Annons:
Eron33
11/11/15, 11:52 AM
#1

Vad är skillnaden mellan D 3 - vitamin och D-vitamin? Jag äter D - vitamin och magnesium och hoppas vli piggare!

Eron33
11/11/15, 12:00 PM
#2

Sågjust att det är D3-vitamin jag äter!

Mozzarellan
11/11/15, 4:26 PM
#3

Vilken dos tar du?

Eron33
11/11/15, 9:19 PM
#4

Det står 5000 på den skulle vara en stark sort! Kan efter nån vecka äta varannan dag om jag blivit piggare ( sa hon som jobbar på hälsokraft)för jag är såå trött nu förtiden skulle ju bli piggare av lchf men…. Äter också 2 st supermagnesium om dagen a` 375 mg! Ska bara äta en om dagen men när jag läst olika trådar så uppfattar jag att vi behöver äta starkare styrka när vi äter lchf! Har bara ätit dessa 2 sorter i drygt en vecka!

Vivisfaxarn
11/12/15, 6:55 AM
#5

Jag hade också 25 när jag kollade! Inte bara i underkant, utan mycket lågt. Äter D nu ganska hög dos, varvar mellan 2000 och 5000. Jag har fått veta att K2 är jätteviktigt. Det ser till att D3 kommer dit det ska. Är inte så bra på medicinska termer, men så uppfattade jag det. Har ätit så länge att jag ska ta nytt prov och kolla. Håller mej helst i skuggan så jag äter året runt, lite mindre på sommaren.

Mozzarellan
11/12/15, 8:14 PM
#6

Jag var i solen hela september som en liten ödla njöt jag av sol 8 timmar om dagen….. Min gyn sa att ta D3 med K2 och calcium, precis som du säger att då kommer det dit det skall. Tack för att ni tog er tid att svara.

Annons:
Eron33
11/12/15, 11:00 PM
#7

Måste fråga vad K2 är?

ManU77
11/14/15, 9:36 PM
#8

Vitamin K2 är ett vitamin som bland annat reglerar kalciumomsättningen i kroppen. Ofta kan man sluta ta kalciumtillskott om man ser till att få i sig tillräckligt med K2.

Få se nu… nu blir det ur minnet, men rätta mig den som kan om det blir fel… k2 har också en funktion att aktivera enzymer som behövs för att tillgodogöra sig D-vitamin.

Nu till kalciumregleringen…

Det är inte ovanligt när man börjar komma uppåt i åldrarna, och särskilt hos kvinnor, att man samtidigt drabbas av kalcifierade kärl OCH benskörhet. Detta kan te sig som lite av en paradox, att man samtidigt har för mycket kalcium i blodådrorna, och för lite kalcium i benvävnaden. Inte alltför sällan tar dessa kvinnor tillskott av kalcium för att minska risken för benskörhet. Istället ökar då risken för kalcifierade kärl, och till följd av det, hjärt-kärlsjukdom.

Vitamin k2 ser till att detta kalcium hamnar dit det ska. Vitaminet styr med andra ord över kalcium från blodådrorna (om det finns avlagringar där) till benvävnaden (om det finns ett behov av det). När man får i sig tillräckligt med k2 (den egna kroppens tillverkning räcker inte till, utan man måste få i sig mer från kosten) och allt kalcium verkligen hamnar dit det ska kan behovet av tillskott helt försvinna.

Zepp
11/17/15, 1:58 AM
#9

D3 ökar kalcium upptag och omsättningen.. dvs det tas från där det finns mycket.. men K2 ser till att det hamnar där det skall.. dvs där det finns mindre och behövs mer.

K2 bildas i tarmen när man äter mycket grönkål och annan kål.

Men tar man D3 bör man ta ett kombipreparat D3+K2.. iallafall om man tar lite högre doser D3.

Dvs det räcker inte alltid med D3 såvida man inte äter en himla massa kål.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annielle
11/18/15, 8:06 PM
#10

Det finns bättre källor till K-vitamin än kål, t.e.x. Mache´sallad som innehåller 522% av RDI per 100 gram 🙂

Äter det nästan varje dag, gott!

Men K-vitamin gör också att blodet koagulerar lättrare, så vet man med sig att man har tjockt blod, lätt får blodproppar el liknande får man vara försiktig.

Här finns en lista på det livsmedel som innehåller mest K-vitamin.

http://matkalkyl.se/naringsamnen43.php

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annielle
11/18/15, 8:08 PM
#11

Skrev fel, 502,7 % va det visst! 😉

Var dig själv, det finns redan så många andra.

ManU77
11/18/15, 11:24 PM
#12

#10 Det du beskriver är K1, om jag inte misstar mig. K1 är koaguleringsvitaminet. K2 däremot reglerar kalciumomsättningen.

K1 finns det ganska gott om i grönsaker av olika slag, medan K2 (förvisso tillverkas av bakterierna i tarmen, men) finns i en del animaliska källor, kanske främst olika typer av mejeriprodukter, men också en del fermenterade grönsaker.

Anders-S
11/19/15, 9:42 AM
#13

Ät natto till första frukost innan morgonduschen. Bästa sättet att få i sig vitamin K2. Finns i 50 g frysförpackning i en del asiatiska butiker. Trepack 25-30  kr.  Släng senapen och  såsen som medföljer. Innehåller ofta MSG och annat otäckt. Natto är fermenterad soja gjord på en startkultur av bacillus subtilis natto. 

Japanska Torget i Stockholm har ekologisk natto.

Annons:
ManU77
11/19/15, 9:54 AM
#14

#13 Hur smakar det? Har hört att det ska smaka vedervärdigt… 🤪

Anders-S
11/19/15, 10:04 AM
#15

Re: #9 Zepp "K2 bildas i tarmen när man äter mycket grönkål och annan kål."

Källhänvisning?

Jag rekommenderar alltid att man köper ekologisk natto. Den kinesiska kan vara gjord på GMO-soja från Brasilien.

Anders-S
11/19/15, 10:10 AM
#16

Re: #14Hur smakar det? Har hört att det ska smaka vedervärdigt…

Nästan ingen smak alls. Tänk dig bruna bönor utan sirap/socker.  Istället har man senap, sås, sallad eller annat till som ger smak.  Det som en del tycker är vedervärdigt är nog de sega bakterietrådarna som fastnar i allt, t.ex. hår, skägg och kläder. Prova!

Zepp
11/19/15, 10:52 PM
#17

#15

" There are two sources of this essential vitamin, including vitamin K1, or phylloquinone which is primarily found in green leafy vegetables and vitamin K2 or menaquinone which is synthesized by certain intestinal bacteria. 

The precise contribution of the bacterially synthesized menaquinone to overall vitamin K requirements in man is unknown. 

This paper reviews the available literature regarding the production and liberation of menaquinones from bacteria, the animal experiments which have been done to examine the absorption of menaquinones and the indirect and direct evidence in humans regarding utilization of menaquinones. The preponderance of the evidence suggests that bacterially synthesized menaquinones, particularly in the ileum can and do play a significant role in contributing to vitamin K requirements in humans to prevent clinically significant coagulopathy, especially during periods of episodic dietary lack of the vitamin."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1492156

"The contribution of vitamin K2 (menaquinones) produced by the intestinal microflora to human nutritional requirements for vitamin K."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8198105

"Reduction of vitamin K2 concentrations in human liver associated with the use of broad spectrum antimicrobials."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7895417

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mozzarellan
1/4/16, 5:39 PM
#18

Enligt husläkare skall jag ta 50.000iu en gång i veckan som kur i ett par månader. Ska ta även K2 . Vad är för och nack del med en sån mega dos en gång i veckan gentemot att ta en mindre dos varje dag? (Och komma upp i samma styrka.)

Zepp
1/4/16, 5:48 PM
#19

Man har testat detta med megadoser.. de var ingen fördel.. troligen sämre upptag iomed att kroppen begränsar upptaget.

Ta du dina varje dag.. med K2 det känns säkrare.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annielle
1/4/16, 8:25 PM
#20

Man behöver mer magnesium när man tar D-vitamin, i citratform är det bästa och mest lättupptagliga för kroppen.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Effie
1/5/16, 7:38 AM
#21

Någonstans har jag läst, men jag har glömt var, att visserligen tillverkas K2 I tarmen (eller möjligen är det K1 som omvandlas) - men det har ingen praktisk betydelse; det fungerar inte tillräckligt effektivt. Och på annat håll att det fungerar, men sämre när man blir äldre.

Så natto, inälvsmat och ägg,, eller tillskott.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Mozzarellan
1/5/16, 8:38 AM
#22

Även gynekologen sa att ska du ta vitamin D3 så ska du även komplettera med K2. Så vi kör på det, rent logiskt känns det bättre med jämn dos även megados i veckan. Får väl ta ett nytt blodprov framåt våren. (16€)

Marliis
1/5/16, 6:17 PM
#23

Jag använder nu detta 

Thorne Research, Vitamin D/K2, 1 fl oz (30 ml)

By Thorne Research

2 droppar innehåller 1000 IU d3 och 200 mcg K2, lättsamt att droppa i cremefraiche eller yoghurt, slipper kapslarnas höljen. kan också lätt ta några droppar extra vid behov. Om man använder 2 droppar/dag räcker flaskan 600 dagar.

nilu
1/7/16, 9:41 AM
#24

#22

Vart tar du ditt prov? Förstår av dollarpriset att du skickar det utomlands.

fiskenihavet
1/8/16, 6:21 PM
#25

Ni skriver måttet iu när ni skriver om d3. Är iu det samma spm ie? Och hur mycket k2 är säkert att ta pr dag? Iaf om man tar höga doser av d3?

Zepp
1/8/16, 8:25 PM
#26

IU = International Units.

IE = Internationella enheter.

Ingen vet hur mycket K2 man skall ta.. knappt D3 heller.

Iomed att jag inget vet så köper jag kombopreparat med D3+K2.. köpt olika med olika doser.. inte dött ännu.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
1/8/16, 9:43 PM
#27

Nr 26, tack för svar:)

Annons:
ManU77
1/8/16, 11:15 PM
#28

K2 är omöjligt att överdosera (såvitt man vet). Dess funktion är att aktivera enzymer som behöver aktiveras för att vitamin D ska fungera ordentligt. Dessa aktiverade enzym kommer sedan användas, eller inte. Ingen  toxisk effekt har kunnat upptäckas i studier.

Upp till toppen
Annons: