Annons:
Etikettövrigt
Läst 7587 ggr
Ida78
11/8/15, 8:31 AM

Blir inte mätt!

Hej.

Jag har ätit LCHF under ett antal år nu och har just börjat att ta bort all mejeri och börjat hålla koll på proteinmängden. Problemet nu är att jag inte blir  mätt på den proteinmängd som jag läst mig till ska vara lagom för mig, 162 cm lång, 55 kg.

Äter ca 75g protein/dag, 180g fett/dag och ca 15g kolhydrater. Runt 2000kcal.

Vad är det för FEL på mig??? Varför håller jag mig inte mätt?? 

Läser och läser…och det verkar som att de flesta kvinnor äter bra mycket mindre än mig och dom tycker dom har svårt att äta så mycket och jag själv hade kunnat äta dubbelt så mycket som  jag gör idag. Blir inte klok på vad det beror på.

Annons:
parsley
11/8/15, 8:33 AM
#1

Tänk att proteinrika livsmedel innehåller ca 20 % protein.

Ida78
11/8/15, 9:05 AM
#2

Jo det vet jag. Brukar äta 150-200g kött per portion.

Det finns ju protein i grönsaker också, ska man räkna dessa också eller gäller proteinmängden bara animaliskt protein?

peoy
11/8/15, 1:13 PM
#3

Mitt svar är säkert inte "acceptabelt" här, men jag upptäckte att mina obefintliga mättnads/hungerskänslor började visa sig då jag gjorde ett experiment (från att varit planerat för en vecka, till att jag nu är inne på 2:a månadens slut)..

Hade ungefär samma fett/protein/kh föredlning som du, fast skillnaden var att jag åt 2-3ggr mer, varje dag och åtminstone under det senaste året

Mitt experiment då, som troligtvis inte passar alla, var att jag slutade tillaga "protein-maten", äter nöt, gris, kyckling och fisk rått, tillsammans med rå blomkål/vitkål/broccoli och purjolök.. Till det en fet sås (majonnäs för det mesta)..

Veckodagar äter jag bara en gång per dag (middag), under helgerna blir det både lunch och middag för det mesta. Måltiderna ligger då på kring 2-3000kcal.

parsley
11/8/15, 2:02 PM
#4

Jag brukar bara se på totalmängden protein och se att den ligger någorlunda rimligt till, så jag planerar inte så maten blir exakt rätt på grammet. 

Äter du något som triggar dig och gör dig sötsugen, t ex nötter eller mandel, grädde eller sötningsmedel?

Tar du någon medicin som ger hungerkänslor?

parsley
11/8/15, 2:05 PM
jessirene
11/8/15, 8:08 PM
#6

Jag har samma problem. Det jag har gjort för att få bättre mättnadskänsla är att bara äta på kvällen och då äter jag i princip kött. just nu ser jag det som en kur, vill gärna äta grönsaker i framtiden. Men det hjälper min mättnad att få vara hungrig emellanåt. Att inte äta mejerier hjälper mig också med mättnaden, dvs blir inte hungrig lika fort igen. Jag äter fortfarande för mycket men eftersom jag bränner fett som sjutton så tycker jag att det är ok.

Annons:
parsley
11/8/15, 9:36 PM
#7

Det finns en aminosyra som heter L-glutamine. En del sockerberoende använder den för att dämpa sug, men jag vet inte om den fungerar mot hungerkänslor också. Kanske värt att testa. LCHF-ingenjören My Westerdahl bloggar en del om den.

Kan någon form av periodisk fasta hjälpa dig på att bli bättre på  att känna hunger och mättnad?

LenaK63
11/9/15, 8:03 AM
#8

#3 peoy  Hur kryddar du det råa köttet? Har svårt att föreställa mig att det kan vara gott när allt är rått.

peoy
2/22/16, 10:02 PM
#9

upptäckte att det var länge sen jag kollade här :)

I början vred jag lite salt över köttbitarna. Kryddar inget alls numera, inte ens salt. Har börjat värma grönsakerna (ofta vitkål + purjolök eller vanlig gul lök) i smör, köttet värms litegrann av de uppvärmda grönsakerna jag lägger ovanpå.

Mättnadseffekten och smaken på köttsorterna verkar följas åt, fläskkött mättar sämst, och kyckling bäst, sen ligger de mer acceptabla sorterna däremellan. Har också på mina 5 månader märkt att "förädlat" fläskkött mättar mer än alldeles för färskt, och denna förädling (föråldring) ger också köttet mer smak..

AilyAdams
2/22/16, 11:45 PM
#10

Äter du rå kyckling? Magsjuk mycket? 🤢

 **************************
Heter det De eller Dem?

peoy
2/23/16, 12:24 AM
#11

svar ja & nej (aldrig) :)

Upp till toppen
Annons: