Annons:
Etiketthälsa
Läst 6749 ggr
nypålchf
11/5/15, 7:03 PM

Vad säger ni om den här undersökningen ?

Annons:
Zepp
11/5/15, 7:25 PM
#1

Blä säger jag.. läste bara några rader ioförsej.. och jag har för mig vi diskuterat det tidigare?

Och vet du vad som fick mig att reagera?

De har inte ens gjort någon egen undersökning! 😡

Utan de har torterat data från en annan.. med sina egna premisser!

"Setting

Nurses' Health Study and Health Professionals' Follow-up Study"

Och vet du vad.. den studien handlade över huvudtaget inte om Low carb eller något ens liknade!

Det är rätt känt att de i högsta percentilen av fett är de med mest problem, det är vanligt i epedemiologiska studier.. iomed att tårta, wienerbröd, choklad, bakelser och annat liknade räknas som fett i de studierna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nypålchf
11/5/15, 8:06 PM
#2

OK tack. Men om man kollar och söker  på rött kött och cancer på google så får man upp ganska mycket om att det är cancerframkallande Inte så mycket om att det skulle skydda mot cancer. Det får man däremot om man söker på olika grönsaker och cancer det är inte så många undersökningar som visar te x på att blomkål skulle vara  cancer framkallande.  Så om man vill äta så hälsosamt som möjligt är det inte enklast att tro då att man ska äta så vegetariskt som möjligt men   man kan ta bort mjöl och stärkelse kanske olika bönor och även mjölkprodukter samt socker och margarin ? 

M v h

Zepp
11/5/15, 8:31 PM
#3

Alldeles riktigt det är vad man får upp!

Det man inte får upp däremot är att om man läser själva studierna så visar det sig entydigt och med med stor statistisk signifikans att konsumtion av rött kött leder till att man röker mer, super mer, slutar motionera och slutar äta grönsaker!

Det är vad som står i studierna.. och det är säkerställt!

Dvs det handlar om epedimiologiska studier.. dvs man har frågat folk hur de äter och lever!

Och följdaktligen så visar det sig.. föga förvånande att de som lever undermåliga liv och äter undermålig mat lättare drabbas av diverse sjukdommar!

Var det någon som blev förvånad?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nypålchf
11/5/15, 8:39 PM
#4

Så hur ska man då äta för att det ska vara så nyttigt som möjligt ?  Om vi säger te x att argumentet för att äta lchf är att man åt så för 10 000 år sedan,  så kanske det stämmer men hur vet vi att de var friskare och levde längre än vad vi gör idag ?   Det var nog svårare då att veta att någon dog av cancer utan de bara dog i någon sjukdom som man inte vsste något om ?  Även om vi säger de åt mycket kött så levde de kanske mer aktivt än vad vi gör idag  så de klarade det bättre de kanske gick och sprang några mil och dagen.   Nutritioner verkar skydda mot cancer som finns i  grönsaker och en del fruker.  

M v h

Zepp
11/5/15, 8:54 PM
#5

Jag tar utgångspunkt från ditt Nick, till att börja med!

Man skall alldrig äta lite utav varje.. iomed att man då blir tvungen att äta en hel del giftiga saker!

Utan man skall äta en mat med essentiell näring och på det någon form av energi.

Nu blev det komplicerat helt plötsligt.. man blir tvungen att slänga kvällstidningarna och börja läsa om näringslära!

Näe det behöver man så klart inte, men man bör säga upp prenumerationen av dagstidningen iallafall iomed att de som regel mest sprider dynga. för att sälja mer tidningar och annonser!

Altså du kan äta onyttigt på LCHF oxå om du har den läggningen.. mest fet snabbmat/högprocessad/med en massa E-nummer.. sen får du gå till hälsokosten och köpa näringen där!

Om man säger som så, grunden för hälsosam mat är att man lagar all mat själv från de bästa råvaror man kan lägga vantarna på.

Det är den enkla vägen!

De flesta av oss gör någon form av väl uttänkta val.. det finns sämre och bättre mat i affären.. det är vad du äter i snitt över längre perioder som spelar mest roll.

LCHF handlar till största delen om skillnaden mellan fett/kolhydrater som energikälla.. i övrigt så är det upp till dig att se till att få i dig all annan essentiell näring.

Protein är essentiellt det är främst en byggsten i kroppen för en massa olika saker.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nypålchf
11/5/15, 9:42 PM
#6

Var längesen jag slutade med tidningar, även tv ser jag mycket sparsamt på och då inte nyheter eller liknande. 

Trodde att man åt hälsosamt, men  det mesta verkar vara myter tex har man fått höra hur bra ett glas rödvin är om dagen, men det verkar inte vara så.  råa grönsaker trodde jag var bra som te x broccoli blomkål och annat, men det visar sig innehålla ett  ämne som inte är så bra för buksportkörteln. 

Ägg har man hört hur nyttigt det är med en massa protein och mineraler och vitaminer, men det verkar inte  vara så bra för  prostatan. En annan sak som med innehåller mycket protein är keso men det innehåller även mjölk som inte heller verkar vara så bra för prostatan eller för kvinnor för den delen. 

Så det är svårt att finna vad som är bra och inte.  Tyvärr så får man laga mat själv ja det har jag märkt  :) ska man  ha något redigt får man göra det själv.   Handlade även ekologiska saker innan men har slutat med det sen  jag fick reda på att de inte  får använda kemiska bekämpningsmedel men väl andra som kan vara ännu farligare.  Även så ser jag upp med  lax som alla säger är så nyttigt, ja det ärden säker om den inte är odlad i norge. 

M v h

Annons:
Zepp
11/5/15, 9:55 PM
#7

Så ser det ut i den krassa verkligheten.. det finns inte en (1) nyttig matvara!

Utan det handlar om näringslära, biokemi, metabolt tillstånd och vi behöver äta olika sorters matvaror för att tillfredställa vårt behov av näring.. ingen matvara innehåller allt!

Och alla matvaror innehåller något som kroppen behöver göra sig av med.

Det är väl Ghee dvs ren smörolja som bara lämnar en slutprodukt av vatten och koloxid?

Fast då saknas alla andra näringsämnen, varav flera är essentiella.

Växter försvarar sig med gifter.. alla grönsaker innehåller gifter.. ägg innehåller avidin, som är ett gift.

Grejen är att vi behöver äta grönsaker ändå för de näringsämnen de innehåller och som vi inte får från annat håll.

Avidin förstörs vid tillagning!

Ekologiskt innebär att det är bra för naturen och djuren.. därmed är det inte alltid lika bra för konsumenten… men rätt ofta ändå, hur som helst man slipper en del onödiga gifter.

Så man behöver en variation av olika bra livsmedel.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
11/6/15, 8:19 AM
#8

efter som det inte anges hur mycket kolhydrater det rör som om (vad jag kan se) och tiden är så lång som 26 år, utgår jag från att de inte menar samma sak som vi med low carb. inte troligt att de följt en grupp atkinsanhängare. säkert rör det sig bara om folk som äter mer eller mindre kolhydrater men ändå inom normalspannet så att säga. det tror jag.

nypålchf
11/6/15, 9:42 AM
#9

Ok, svårt o veta vad  man ska äta en del verkar klara sig med väldig lite mat  och näring medans  det finns ett dagligt rekomenderat intag av mineraler och vitaminer som man tydligen ska hålla, många har te x magnesium brist för att nämna något.  Så man får kanske  se hur man  ska få ihop sitt dagliga rekomenderade intag av så nyttig mat som möjligt.

RobinEH
11/6/15, 1:32 PM
#10

#3

"Det man inte får upp däremot är att om man läser själva studierna så visar det sig entydigt och med med stor statistisk signifikans att konsumtion av rött kött leder till att man röker mer, super mer, slutar motionera och slutar äta grönsaker!"

Brukar man inte oftast ta dessa "confounders" i beräkning?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Zepp
11/6/15, 4:23 PM
#11

Jo det brukar man.

Återstår fortfarande att förklara rent biokemiskt hur konsumtion av rött kött eller för den delen fett leder till personlighetsförändring?

Både du och jag vet att det förekommer andra confunding factors som är svårare att mäta.. tex psykosocial hälsa, socioekonomisk status, självuppskattning.. en massa annat som påverkar hur vi mår och hur vi ser på våra liv.

Delade man in folk i sådana percentiler kan man se andra mönster.. eller hitta andra förklaringar till varför vissa äter och lever på ett visst sätt.

Tex så har det visat sig att hög kommunalskatt är en riskfaktor för både CVD och cancer!

Och du vet mycket väl i vilka kommuner som man har hög respektive låg kommunalskatt samt hur befolkningarna där skiljer sig åt i socioekonomiskt hänseende.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nypålchf
11/18/15, 11:31 PM
#12

http://www.icakuriren.se/Test-Rad/Konsument/Kokosolja/

Antar väl att de flesta här tycker kokosfett är bra  ? 

Själv har jag använt det till att steka i en del saker som ägg, och även oljpulling, sägs ge bättre munhälsa o vitare tänder. 

Jag använder kung markatta ekologiskt. 

M v h

Upp till toppen
Annons: