Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning

Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Motion & träning

Muskeltrött

2015-11-04 21:13 #0 av: AngieSthlm

Hallå allesammans!
Jag är inne på min femte dag och har blivit så himla trött. Blir andfådd av ingenting. I förrgår gick jag ett cardio- och styrkepass och efter en kort stunds axelpress var jag helt slut i musklerna. Har gjort samma pass tidigare och visst har jag blivit trött men detta sker alldeles för snabbt. Idag tänkte jag gå fem trappor upp och höll på att storkna när jag nått våning två bara.
Musklerna känns helt enkelt trötta trots att jag inte gör något speciellt alltså.

Min fråga är om det här betyder att Kolhydratsdepåerna börjar ta slut? Brukar det sitta i länge?

Hoppas på svar.
Ha det gott. 💪🏽

Anmäl
2015-11-04 21:30 #1 av: Tyroidea

Typiska övergångsbesvär, försvinner normalt inom en månad. Försök att ta ett proteintillskott innan träning. Kanske en smoothie på mandelmjölk, hallon och protein och kanske en banan för att göra övergången till lchf lite mindre drastisk? Om det är någon gång man kan äta frukt vid lchf så är det precis i samband med hård träning. 

Anmäl
2015-11-04 21:32 #2 av: Inkanyezi

Det kan vara att dina muskler inte är vana att hantera det bränsle de får nu, så att de kroknar när det krävs lite mer. Det tar tid att bygga upp mitokondrier i cellarna, och man kan känna precis det du beskriver under tiden.

Om du har legat väldigt lågt på kolhydrater kan det vara som du säger att depåerna tar slut. De är ganska små, så man kan göra slut på dem rätt fort.

Det kommer antagligen att gå över när cellerna är inkörda på att bränna fett, förutsatt att du får tillräcklig syrsättning. Men innan större delen av muskelmassan har gått över till att huvudsakligen bränna fett kan du känna av det som brukar kallas övergångsbesvär.

Anmäl
2015-11-04 21:49 #3 av: AngieSthlm

Tack för kommentarerna.
Jag antog nog att det var som ni säger. Blev dock lite förvånad att höra att det kan ta uppåt en månad innan övergången sker. Hur ska jag orka träna då?? Haha Jag går s.k PT groups så man får ju inte slappa direkt då vi är ett litet gäng som trånar ihop.
Om jag tränar lite hårdare kan det gå snabbare med övergången så att det inte tar en månad? Att man tvingar den in att köra på fett lite snabbare eller tar det den tiden tar?

Sedan undrar jag om musklerna kommer bli starkare under övergången eller om jag får vänta ut "månaden"?

Kan testa att ta en banan innan passet imorgon och ser om jag piggnar till då 😜

Anmäl
2015-11-04 22:17 #4 av: Zepp

Näe det går som regel inte fortare.. iomed att det handlar o biokemi!

En hel del grejer som skall byggas om helt enkelt.

Ja, det handlar om glukosbrist för muskelarbete!

Vad jag skulle föreslå i stället är att trappa ner lite långsammare.

Om man säger som så.. glykogendepåerna kommer alldrig att ta slut.. kroppen är för smart för detta och en lite del av hjärnan samt alla röda blodkroppar kommer hur som helst ha prio nr ett.. så då nedregleras din muskulära förmåga i stället!

Hjärnan brukar ta tre veckor på sig att ta upp till 70% av sin energi från ketonkroppar.. musklerna går då i stället över på högre andel fett via betaoxidation.. och det är denna förändring som kan ta tid.

Krävs uppreglerat karnitinsystem, bättre syreupptag, fler mitokondrier.. som regel.

Riddarrustning och död råtta i munnen beskrivs det som!Förskräckt

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-11-05 07:20 #5 av: AngieSthlm

Då vet jag läget och tackar för all info Tummen upp

Anmäl
2015-11-05 13:11 #6 av: SpurtAnne

Magnesium och salt är jätteviktigt! I början blev jag också så där trött vid minsta ansträngning men efter att jag börjat med magnesium och bikarbonat så gick det över direkt.  2 kapslar mg och en tesked bikarbonat varje dag. Ett måste för mig!

Anmäl