Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Igår var min första LCHF dag - gör jag rätt?

2015-11-04 09:34 #0 av: lchftess

Hej började med lchf igår. Har testat lchf tidigare och haft olika resultat men igår var det som rubriken lyder första dagen på min nya livsstil.

Jag har ett arbete där viktminskning för mig just nu är ett måste. Därför försöker jag äta så optimalt som möjligt för att gå ner i vikt så snabbt som möjligt.

Och nu undrar jag vad ni tror om mitt intag igår:

Frukost 12.00: 2 ägg med 1 msk smör och 1 skiva cheddarost

Lunch 15.00: 2 spätt med kyckling stekt i olja samt 2 bitar blomkål, 1 bit broccoli, 5 msk majonäs

Mellis: 1 kopp te med 1 tsk kokosolja 

Middag 19.00: 1 burk tonfisk i olja avrunnen, stekt i 2 tsk kokosolja, 1/2 grön paprika och 4 msk grädde.

12 glas vanligt vatten under dagen.

Tacksam för svar! 

Anmäl
2015-11-04 09:44 #1 av: Eron33

Tycker det låter bra men jag har hört att man hellre ska äta tonfisk i vatten än i olja kommer inte ihåg varför!

Anmäl
2015-11-04 09:45 #2 av: Amify

Jag tycker att det ser riktigt bra ut! Lycka till!

Anmäl
2015-11-04 09:47 #3 av: Eron33

Välkommen till lchf -världen hihi lycka till!

Anmäl
2015-11-04 10:04 #4 av: lchftess

Eron33: Tack. :-) Hm vatten bättre än olja? Trodde det var bättre ju fetare tonfisken är? 

Amify: Tack!

Övrigt: Försöker förresten köra periodisk fasta med 16:8. Därför jag angav tiderna. 

Anmäl
2015-11-04 10:11 #5 av: fridelfina

En fråga, 16:8 vad innebär det?

Anmäl
2015-11-04 10:13 #6 av: RobinEH

#5 Fasta i 16 timmar. 8 timmars ätfönster.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2015-11-04 10:14 #7 av: Effie

Tonfisk I olja brukar ligga I dålig olja. Bättre att själv tillsätta något bra fett.

Var försiktig med kokosolja på kvällen; det finns de som mår illa av detta. Man får vänja sig, och hellre äta det tidigare på dagen.

Krångla inte till det med för manga regler I början; vänj dig vid kosthållningen först.

Och bara en enkel kontrollfråga: blir du mätt och nöjd?

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2015-11-04 10:18 #8 av: fridelfina

Aha, tack!

Anmäl
2015-11-05 13:28 #9 av: lchftess

Effie: Tonfisken låg i olivolja. Den var avrunnen och sen tillsatte jag annat fett.

Inte märkt av något illamående av cocosfett på kvällen men tack för infon och jovisst blir jag mätt!

Anmäl
2015-11-05 13:30 #10 av: lchftess

Nu är jag inne på dag tre. Igår blev det restaurangbesök med vännerna så det blev ett större intag protein än planerat (fanns inte mkt annat att välja från menyn). Är detta ett för högt proteinintag?

fett 145gram

protein 182 gram

kalorier 2120 (vat alla inte räknar dem men de stod i min app så nu hamnar de här med)

Anmäl
2015-11-05 13:39 #11 av: parsley

En gång är ingen gång, två gånger är en vana. Tror knappast att för mycket protein en dag, har alltför stor inverkan på viktnedgången. 

Anmäl
2015-11-05 14:06 #12 av: Siggebus

När du skriver "182 gr" om proteinet - menar du då 182 gr kött eller verkligen 182 gr protein?

Att jag frågar är för det finns de som inte vet skillnaden - jag själv inberäknad i början. Skrattar
För övrigt om det där med oljan i tonfiskburkarna - ingen bra olja.
Jag köper med vatten och tillför fett på annat sätt - t ex majonäs.

Anmäl
2015-11-06 07:34 #13 av: Effie

#9 Det finns olika kvalitet på olivolja. Jag har svårt att tro att man använder kallpressad virgin I en konservburk. :-) Å andra sidan - det har man förmodligen inte I majonnäs heller...Jag föredrar att kunna bestämma själv, och bara man gör ett medvetet val..

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.