Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6906 ggr
sockerhög
2015-11-03 22:49

äta mycket utan att explodera i vikt

Jag har gått på en strikt lågkalori diet i 5 månader och gått ner 8kg med kroppsfettet så lågt som på 7%. Nu när jag började äta igen har jag gått upp 8kg på 3 veckor och lider av svår IBS ballongmage. Har nu testat att utesluta gluten och laktos men magen är fortfarande en ballong. Idag gick jag över till lchf för att se om detta vill hjälpa mig. Mina funderingar är: 1.kan jag äta alla dessa lchf-kalorier utan att explodera mer i vikt? Detta med tanke på att kaloriintaget varit så lågt förut? Eller bör jag "hålla igen"? 2. Hur många finncrisp kan jag äta/dag? 3. Kan jag nyttja stevia? 4. Vad dricker man istället för Coca Cola zero? (Säg inte vatten är ni snälla utan ge gärna tips på smaksatt dryck.)

Annons:
Eron33
2015-11-03 23:34
#1

1. Lchf kost går ut på att äta mycket fett ( rätt fett) det är det som gör oss mätta, mindre protein och ytterst lite kolhydrater ( hur många kolhydrater är individuellt och beroende på om man vill tappa vikt man får prova sig fram!. Du ska äta så du inte är hungrig (omätt) och bara äta när du är hungrig. 2. Finncrisp tillhör inte lchf! 3. Ja stevia kan du använda men är du sockerberoende bör du vara försiktig med det då det triggar sötsuget . 4. Kolsyrat vatten dricker vi en del, annars finns det väl inte så mycket annat, sockerfri saft typ fun light bör man väl också vara försiktig med triggar också igång sockertrollet!

jiim
2015-11-04 06:08
#2

Säker på att du endast har 7% kroppsfett? Det är mest bara (manliga) bodybuilders som kommer ner till de nivåerna. 7% för en kvinna är omöjligt

Antar att du har riktiga magrutor då :)

Amify
2015-11-04 07:56
#3

Angående drycken:

Cola Zero borde väl vara okej att dricka lite av, det innehåller ju sötningsmedel och inte socker. Själv dricker jag Pepsi Max ibland men oftast annars är det stilla vatten, kolsyrat vatten, kaffe och vin. 😃

Eron33
2015-11-04 08:18
#4

Jag dricker också light-dricka ibland, försöker att dricka ibland, är rätt beroende av det! Är nog ingen fara för viktnedgången men är ju inte så nyttigt och kan som sagt trigga igång sockertrollet! Men det är sååå gott! Jag tycker inte om vanlig läsk men typ cola light är såå gott! Så vi har bestämt att vi inte köper hem det! Men äter vi på restaurang eller blir bjudna så är det ok! På så vis blir det ibland!

Amify
2015-11-04 08:22
#5

Jag älskar Pepsi Max och Cola Zero. Och nu finns Must Light! Perfekt till julgroggen med lite ljus rom. :D

villvaramed
2015-11-04 08:27
#6

1 - om du använder dig av
Ät när du är hungrig,
Sluta när du börjar känna dig mätt eller helst lite före,
Använd en mindre tallrik än tidigare
gör en koll av mängden kolhydrater  så du lär dig vad du kan äta - inte kan äta
2  - max 1 fincrisp per dag om du absolut måste ,
3  -  använd aldrig ersättningsprodukter,  som stevia och annat liknande, lär dig att klara dig  utan det som måste sötas,
4  - dryck om du gillar smaken   - vatten med några droppar citron eller lime -  köp i glasflaska, ej plastcitron

Ät helst inte något som sväller i vätska - dvs då går finncrisp bort. Det som sväller i vätska - sväller i magen och ger dålig mage, ballongmage

lycka till

Annons:
Inkanyezi
2015-11-04 09:40
#7

Råden du får spretar så klart lite, men om din idé är att du ska ner till en viss målvikt, och påståendet om sju procent fett stämmer, ser det åtminstone i mina ögon ut att vara ganska orealistiskt. Antingen var du inte nere på sju procent fett efter att ha gått ner åtta kilo, eller så är ditt mål, att äta mycket och ändå ha närmast anorektiliknande kropp, fullständigt orealistiskt.

Sju procent fett är väldigt lite, och åtta kilo är inte särskilt mycket på en fullvuxen människa. Med sju procent fett borde du ha varit klart underviktig, och med åtta kilo mer troligen normalviktig. Men du berättar ju inte hur mycket du väger eller vägde, eller hur lång du är.

Men ner åtta kilo på fem månader med strikt lågkalori är ju rimligt. Däremot att gå upp åtta kilo på tre veckor är inte särskilt rimligt.

Någonstans stämmer det inte här, de där åtta kilona kan till en del vara vätskeansamling, men också mag- och tarminnehåll, förutsatt att uppgifterna verkligen stämmer. Så en fråga som kommer upp är: Har du skitit ordentligt? 

För att få fart på magen finns många olika knep, katrinplommon och fiberhusk är ganska säkra kort. Apelsiner funkar också.

Men någonting i hela din berättelse verkar fel, och det kan vara bra om du berättar lite mer; till exempel hur mycket du väger och vilken din målvikt är. Fettprocent är inte intressant, eftersom du inte kan avgöra det värdet. Det finns egentligen inte någon bra metod att utvärdera fettprocent, så en siffra på "fettprocent" är inte särskilt intressant. 

I övrigt är det du anför ganska typiskt, femtielva olika metoder och jojo.

sockerhög
2015-11-04 11:44
#8

Tack för svar! @jiim Ja jag är säker på mitt låga kroppsfett då jag gjorde en BodPod mätning och sedan vann SM i Athletic Fitness (en gren inom just bodybuiding). Ja jag hade grymma magrutor ;) Inför AF tävlingen hade jag 8% och inför Bodyfitness hade jag 7% . Och nu är jag 8kg tyngre och helt i obalans! @ Inkanyezi så allt stämmer men vet man inte att jag är kroppsbyggare kan det låta orimligt. NEJ, jag vill inte ner i vikt men jag vill inte upp mer heller. Jag vill ha balans!
Kika gärna på bilder här: http://superset.se/jag-vann-sm-i-athletic-fitness-2015/

Inkanyezi
2015-11-04 15:40
#9

Det enda jag kan gissa av vad du har nämnt, är att din tarmflora inte stämmer med kostomläggningen, och att du har pillat i dig mat som inte tas om hand på riktigt rätt sätt. Andra skulle kanske kalla det omställningsbesvär.

Det kanske går att få ordning på det med probiotika, men du kan vara ganska säker på att VLCD inte gynnar bakterier som är bra till LCHF. Hur som helst har du troligen inte några problem att bränna fett, så min gissning kanske inte ligger långt från var problemet ligger.

Jag antar att du har kontakt med en hel del människor som sysslar med, och ger råd om, kost och träning. Jakob Guidol är den jag först kommer att tänka på, han har en hel del rätt väl genomtänkta idéer, och jag tror inte att det är möjligt att äta mer än man gör av med utan att öka i vikt.

Komma i balans är en annan grej, och jag tror att din mage, eller kanske framför allt populationen där inne, i tarmarna, inte är riktigt i balans med de effekter som du har beskrivit. Du kan knappast ha gått upp mycket i fett under de här veckorna, men din tarmflora har fått något helt annat att jobba med, som den inte riktigt passar för.

sockerhög
2015-11-04 18:56
#10

Tack för tips Inkanyezi. Jag äter Probimage och andra enzymer för att hjälpa magen samt dricker ren alovera men det hjälper föga. Jag VILL äta mycket för jag är rent ut sagt vrålhungrig hela tiden! Jag vet att det sitter i hjärnan men nu när tävlingarna är över kan jag inte gå och hålla igen mer. Jag vill kunna äta 3000 kalorier om dagen utan att gå upp i vikt för det har jag gjort tidigare "offseason". Gärna 4000 kalorier för då kan jag käka mer nötter som jag älskar.
Läste om någon LCHF-tjej som berättade om sin lyckade LCHF-resa och hur mycket hon gått ner i vikt. Hon skrev att hennes kaloriintag låg runt 1600 kalorier/dag. DET ÄR ETT SKÄMT! 1600 kalorier är SVÄLT! Klart att hon går ner i vikt! Jag har en basala ämnesomsättning på 1470kalorier och tränar minst 2h/dag, alla dar i veckan. Jag ska kunna äta 3000kalorier bra mat utan att bli fet, men just nu kan jag inte det.  Känns hopplöst! Hur mycket kalorier äter en "vanlig" LCHare? Vad är lagom??

Tyroidea
2015-11-04 21:04
#11

Hej och grattis till det svenska mästerskapet!

Det är dock knappast nyttigt att "deffa" på det extrema sätt som du gör men det vet du väl redan. Hormoner etc (som styr ämnesomsättning, hunger etc) kan komma i obalans precis som tarmfloran (den störs även av sötningsmedel som i cola zero etc). Försök få ordning på maten genom att äta mycket ägg, grönsaker, bär, (ost om du tål det), nötter, fisk, skaldjur, fet yoghurt, olivolja. Lägg till probiotika. Den här ska vara den bästa på marknaden: http://www.prescript-assist.com/products/  För att ge näring till de goda bakterierna i magtarmkanalen så kan du testa resistent stärkelse (blanda potatismjöl med kallt vatten!) Det kan du läsa mer om här: http://www.areskog.se/om-resistent-starkelse-och-dess-halsoeffekter/

Upp till toppen
Annons: