Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har mag/tarm-besvär

Börja äta gluten igen

2015-10-28 08:55 #0 av: amandajklath

Hej!
Jag har sedan ca två år ätit glutenfri kost. Det hela började med att jag fick diagnosen IBS och sedan fick jag inga som helst råd från läkaren utan började experimentera själv. Mådde som bäst utan gluten men har fortfarande haft diarré var och varannan dag men sluppit magont nästan helt.

Har varit tillbaka till läkaren nu och vi bestämde att jag ska börja äta gluten igen så att man kan börja om lite från början och ta reda på vad jag egentligen reagerar på.
Nu till min fråga, någon som har gjort liknande? Hur gör man övergången så mild som möjligt?
Sist gång jag fick i mig gluten satt jag på toaletten med en hink framför mig i nästan fyra timmar och allt jag hade invändigt bara forsade ur mig..
Vad ska jag börja med att stoppa i mig? Hur lång tid tar det för kroppen att vänja sig?

Lång text men tack till dig som orkade läsa hela, är glad för alla tips jag kan få :)

Anmäl
2015-10-28 09:05 #1 av: Inkanyezi

Jag tror att det är din läkare du ska ställa frågorna till. Risken är självklart att du får sådana reaktioner som du har haft tidigare, och enda orsaken till att pröva sig fram är ju att ta reda på vad du reagerar på, för att eventuellt utesluta just gluten.

Provokationsförsök görs ju för överkänslighet, men det viktiga är då att man bara för in en enda faktor i taget, för att ha en viss säkerhet för precis vad som kan orsaka reaktion.

Man har också möjlighet att avstå från sådana försök. Om jag hade reagerat mycket starkt och negativt på en viss typ av livsmedel, och genom att undvika den under lång tid sluppit problem, skulle jag dra mig för att via provokation försöka få fram precis vilken komponent i kosten som vållade problemen.

Anmäl
2015-10-28 09:17 #2 av: amandajklath

Tack för svar!
Anledningen till att jag vill göra det här ändå är pga att jag fortfarande har mycket besvär med magen även om de blivit lindrigare.
Ska kolla med läkaren idag, ska dit senare. Vad som kan vara en bra start :)

Anmäl
2015-10-28 10:09 #3 av: [Jennifer71]

Vad jag förstått så är ingen avsedd att äta gluten, jag har mycket svårt att tro att du skulle bli bättre av att återinföra det i din kost, har någon blivit bra av gluten? Är det vad du hoppas på att bli frisk på gluten? Jag skulle snarare fortsätta och testa att utesluta andra produkter, tex minska mejeriintag osv.

Anmäl
2015-10-28 10:13 #4 av: Siggebus

Har du varit HELT glutenfri nu då?
Det jag menar är att OM du verkligen varit utan gluten men ändå är dålig i magen så undrar jag varför man ska provocera med gluten?
Då är det ju inte det som är skurken - i alla fall inte enbart-
Då ska man kanske testa för något annat...om det går?

Anmäl
2015-10-28 10:27 #5 av: steglits

Du kanske har det som kallas för läckande tarm, det är tunntarmen som inte mår bra. Fråga inte läkaren om det, för det vet dom i regel inte vad det är. Men det finns mycket att läsa om det på nätet. Tunntarmen måste läkas, och då måste man undvika inte bara gluten, också socker mjölk kaffe te alkohol. L- glutamin hjälper till att läka.

Anmäl
2015-10-28 11:25 #6 av: amandajklath

#3 Tanken är inte att bli frisk utav gluten, utan att göra en ordentlig undersökning för att kunna utesluta vad det är jag egentligen reagerar på. Dem kommer göra mer än endast ett gluten-test men vi tar det som en start. Eftersom jag har besvär även utan gluten så kanske jag inte behöver gå på en glutenfri kost :)

#4 Japp, har varit helt utan gluten i ca 2 år. Det ska göras fler tester än mot gluten men vi börjar med det som en start och går vidare därifrån sedan :)
Eftersom jag experimenterat själv så kan läkarna varken ställa en ordentlig diagnos eller hitta vad mer som är fel i dagsläget :)

#5 Oj, aldrig hört talas om.
Jag har provat fodmaps (man plockar bort otroligt mycket ur kosten) men det var samma där som med tidigare kostomläggningar jag gjort, är "bra" i 2-3 veckor och sen är jag tillbaka på ruta ett igen. Jag saknar 15cm tunntarm samt 15 cm tjocktarm pga en blindtarmsop. för ca 6 år sedan och det var då allt började men sökte ingen hjälp i början utan trodde det skulle ge med sig, tyvärr.

Tack för alla svar!

Anmäl
2015-10-28 12:28 #7 av: hemul

Som Siggebus förstår jag inte heller hur detta är tänkt. Du har inte ätit gluten på två år och har magproblem. Inte sjutton lär de problem du har nu bero på vad du åt för två år sedan. Har läkaren klart för sig att du varit HELT glutenfri så länge? Det kanske bara är så att han följer någon mall för i vilken ordning sakerna ska tas utan att tänka efter. Bara en tanke. Jag skulle inte göra det om jag inte fick en vettig förklaring av vad det ska tjäna till.

Eller är det så att de vill att du ska äta gluten för att de ska kunna testa för antikroppar? Kanske viktigt för en diagnos, men du vet ju redan och tänker väl inte börja äta bullar igen om provet är negativt.

Anmäl
2015-10-28 12:57 #8 av: amandajklath

#7 Han är helt med på att det är två år sedan jag stoppade i mig gluten och att jag varit helt glutenfri.
Som du skriver i sista stycket så är det viktigt för att kunna fastställa en diagnos samt ta reda på om det verkligen är gluten eller kanske bara ett av sädesslagen som jag inte riktigt tål.
Och nej, planen är inte att frossa i bullar, pasta och bröd även om svaet skulle komma tillbaka negativt.
Men då kan man iallafall gå vidare med andra undersökningar :)

Anmäl
2015-10-28 14:34 #9 av: hemul

Aha, så det är för antikropparnas skull då. Hua. Strongt av dig att genomföra det. Men en diagnos kan ju vara rätt bra att ha. Hoppas bara att de kommer på vad det är som du fortfarande äter som du inte tål också. De känns ju viktigast.

Hur länge måste du äta vete då?

Anmäl
2015-10-28 18:17 #10 av: Inkanyezi

Vad jag förstår borde man kunna göra provet utan att "börja äta" glutenprodukter i någon större omfattning. Ett enda intag borde kunna avgöra om man bildar antikroppar, men jag kan inte se att det skulle innebära problem för andra diagnoser att man fortsätter glutenfritt, när man ändå misstänker gluten.

Därför ifrågasätter jag provokation, även om det för läkaren och patienten skulle kunna utesluta gluten som orsak till symptomen. Jag tycker att man borde koncentrera sig på de kvarstående symptomen efter att gluten under lång tid har uteslutits ur kosten och pröva om något annat kan ligga bakom.

Om man kan få utläkning av symptomen efter att ha funnit någon annan bov än gluten, kan det vara idé att pröva om hypotesen med gluten var falsk, men jag tycker att man kan vänta med det tills man inte längre har märkbara problem med mage och tarm. Visar det sig då vid provokation med en mindre mängd att antikroppar mot gliadin bildas står det helt klart att där finns en glutenintolerans, medan man kanske slipper utesluta bröd ur kosten om inga antikroppar bildas.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Glutenintolerans#Diagnos

Anmäl
2015-10-28 22:32 #11 av: amandajklath

#9 Ja det känns alltid bättre att ha fått en diagnos än att gissa sig till något.
4 veckor, men det känns inte så farligt om man får reda på varför allt krånglar.

#10 Dem ska även ta något prov från tarmen så kommer äta gluten i 4 veckor :)
Håller med till viss del i det du säger men vill samtidigt ha en diagnos på alla fel om det finns fler så är helt med på vad läkaren sagt.

Anmäl
2015-10-29 07:41 #12 av: Tyroidea

Jag tycker att din reaktion sist du prövade säger dig att du inte ska äta gluten! Varför ska du börja äta gluten igen om du så uppenbarligen inte mår bra av det? Försök istället ta reda på vad i din nuvarande kost som gör dig dålig i magen.  Förstår inte logiken i att införa gluten igen!

Anmäl
2015-10-29 08:33 #13 av: SpurtAnne

#12 Du tog orden ur munnen på mig! Varför ens tänka tanken att börja med gluten? Gluten är ju inte bra för någon människa, det är ju hönsmat för sjutton!

Anmäl
2015-10-29 08:49 #14 av: [Jennifer71]

Din ursprungliga fråga var hur man gör övergången så smärtfri som möjligt för att trappa upp intaget av gluten.

Vad jag sett har du ju inte fått svar på din fråga. Jag tror inte du kan göra det smärtfritt, det är nog det priset du får betala om du vill äta glutenrik kost vilket du svarat att du vill i kommentar #6 "Eftersom jag har besvär även utan gluten så kanske jag inte behöver gå på en glutenfri kost :)".

Jag kan ju naturligtvis ha helt fel, men jag misstänker att det är väldigt få i forumet som äter gluten eftersom det inte ingår i en kolhydratsreducerad kosthållning.

Anmäl
2015-10-29 09:36 #15 av: Tyroidea

Jag är själv glutenintolerant så jag kanske inte räknas eftersom jag måste äta glutenfritt, men reaktionen du fick är densamma jag får om jag får i mig gluten av misstag. Det finns olika grader av glutenintolerans och enligt min läkare så är gluten inte bra för någon.

Anmäl
2015-10-29 10:07 #16 av: Siggebus

Jag tror inte heller att om man inte tål gluten så går det inte att göra det så smärtfritt som möjligt.
Min dotter som började med lchf en kort tid efter att jag börjat har nu skippat all gluten för att testa.
Hon har som sagt ätit lågkolhydratskost länge men inte för att hon ville gå ner i vikt eftersom hon i princip kan äta vad som helst utan att bli tjock.
Nej i hennes fall var det mer för att hon inte KÄNDE sig så frisk i kropp och själ.
I början uteslöt hon också gluten men det senaste året har hon börjat släppa lite på det där och börjat äta bl a finncrisp på morgnarna samt på helgerna har hon "unnat" sig birkabullar till frukost och ibland har hon köpt någon matpaj på "resande fot" så att säga. Hon har börjat plugga igen och ibland har inte planeringen varit den bästa så då har det blivit något som innehåller gluten.
Hon tyckte dock inte först att det var så stora mängder .....men som man säger: "många bäckar små"
Nu funderade hon på att göra ett sådant där blodprov med ev gastroskopi för att kolla mot gluten men när hon fick veta att hon då måste börja äta rejält med gluten igen ett par veckor innan provet så drog hon öronen åt sig.
Redan nu har hon råkat ut för illamående, uppsvälldhet, diarré samt ibland hårdhet i magen och det har gått ut lite över skolan. Ett par gånger har hon fått sitta på toa och missat tåget till skolan.
Hon har nu lagt av helt med gluten som en test och redan efter ett par dagar känner hon stor förbättring - har varit något litet återfall på toa men inte alls som innan. Dessutom sägs ju att gluten sitter i väldigt länge.
Hon resonerade också som ts i början  - att hon ville VETA.
Men med tanke på hur hon mår med bara gluten då och då så vågar hon inte provocera kroppen just nu och sabotera utbildningen.

Anmäl
2015-10-29 14:02 #17 av: Minska kolhydrater

Jag uteslöt gluten när jag fick problem med magen utan att veta vad det var. Men jag uteslöt också  alla mjölkprodukter  pga  kaseinet som finns där. Det handlar inte bara om laktos utan också om kasein. Kan vara bra att testa detta också. Själv har jag inte haft några problem sen flera år tillbaka  och ska aldrig mer äta vare sig mjölkprodukter eller något med gluten. Säkrast är också att utesluta soja.

Anmäl
2015-10-29 15:25 #18 av: amandajklath

#12 och #13
Jag vill som jag redan skrivit ha det svart på vitt, få en diagnos och inte bara humma om vad det kan vara.
Vad jag väljer att göra med min kropp och vad som känns bäst för mig är inget som jag bad om att få åsikter om i mitt inlägg :)

#14 Tack! Känner att tråden spårat ur lite, haha :P

#15 Ja, vi misstänker ju både jag och läkaren att det är så men vill ju ha det svart på vitt och inte bara gissa :)

#16 Tack för att du berättade. Jag kommer vara sjukskriven under tiden jag ska äta gluten i den mån det behövs. Det känns bäst för mig just nu att bara få reda ut allt en gång för alla :)

#17 Jag har provat att utesluta mjölkprodukter med, dock blev det ingen skillnad i hur kroppen reagerade utan det så det tål jag :D

Anmäl
2015-11-03 03:57 #19 av: hemul

jag förstår dig. en diagnos kan vara bra att ha i många sammanhang. likaså om det skulle visa sig att de inte hittar allt som får din mage att krångla så är det ivf bra att ha svart på vitt på det man vet när det gäller att förklara för arbetsgivare o.s.v. om du behöver vara sjukskriven eller gå hem p.g.a. magen. glutenintolerans + ospecifika intoleranser är bättre än bara ospecifika intoleranser. det hamnar lätt i samma fack som elallergi. man kan tro på det eller inte.

Anmäl
2015-11-04 21:11 #20 av: Tyroidea

#19! Jag tror snarare att det beror på vilken läkare man har och hur denne resonerar: Har man stora problem med magen som dessutom blir betydligt bättre när man tar bort ett näringsämne som är känt för att skapa just magproblem så är det inte särskilt nödvändigt att utsätta sig för att äta det ämnet igen. Känns som en väldigt onödig diagnosticering som dessutom inte är hundraprocentigt säker. http://gluten-celiaki.blogspot.se/2011/03/test-for-gluten-ar-inte-tillforlitligt.html

Anmäl
2015-11-05 10:48 #21 av: hemul

det tror jag det är för att de ska få skriva in diagnosen.

Anmäl
2015-11-06 09:24 #22 av: Tyroidea

Enligt min läkare räcker det med kliniken, som besvär som försvinner, brister såsom järnbrist etc. 

Anmäl
2015-11-27 15:52 #23 av: [Túrwen]

När jag fick i mig gluten efter uppehåll (har också IBS) av misstag så behövde jag lägga mig raklång på gatan för att jag fick så hemska smärtor. Magen liksom jäste upp och blev stenhård. Nu blir jag inte lös av gluten utan min tarm mer eller mindre stannar upp och kan inte bryta ner det jag ätit och får kronisk förstoppning och andra otäckheter. Du kan ju prova introducera det smått och se om du fortfarande mår ok men för mig har livet varit som natt och dag utan gluten.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.