Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6367 ggr
liljana
10/28/15, 8:03 AM

Det här med andedräkten

Jo jag luktar ju rent ut sagt urk ur munnen. Jag gillar ju vitlök men den lukten är jag ju van men det här är ju sju resor värre. Jag har förstått att det handlar om ketos. Men jag undrar luktar man så här ur munnen  jämt så länge man äter lchf?

Annons:
punkmusic
10/28/15, 8:21 AM
#1

Om det beror på ketoner så ja. Ketos bildas när kroppens glukos (socker från fett + kolhydrater) lager är slut och kroppen tvingas bryta ned muskelmassa och protein för att få energi. Ketoner bildas alltså när kroppen inte bearbetar energin från det önskade fettet utan från muskelmassa, som De flesta vill ha kvar. Om de stannar kvar under hela lchf dieten kan jag inte svara på men kolhydrater är inget vi behöver Spec mycket av varje dag utan det handlar om hur mycket energi du gör av med och vad du äter.

punkmusic
10/28/15, 8:22 AM
#2

Man luktar aceton om det är ketonbildning som sker, förekommer hos diabetiker med dåliga värden och hos anorektiker som inte har nägon energi också :)

Marliis
10/28/15, 10:34 PM
#3

Jonas Bergqvist har skrivit bra om ketos: Ketoner bildas i levern genom nedbrytning av fettsyror i en process som heter ketogenes. Ketoner är tre vattenlösliga syror, acetoacetat, beta-hydroxybutyrat och aceton. Tillståndet när levern tillverkar mer ketoner än vilovärdet (0,5 mmol/L) kallas ketos. Acetoacetat och beta-hydroxybutyrat är de ketoner som bildas i levern och som förbränns till energi. Aceton bildas spontant av acetoacetat och försvinner i utandningsluften. Ketogenes är ett högst normalt fysiologiskt tillstånd och utgör en central del av människans normala metabolism (ämnesomsättning). 

I början när man sänker kolhydratintaget kan kroppen inte optimera ketonmängden, samt man har inte fått upp kapaciteten att bränna fett till energi, kan man få acetonlukt i andedräkt, det är överblivna ketoner som utsöndras, det blir bättre med tiden. För mycket protein ger också dålig andedräkt.

jessirene
11/1/15, 8:24 PM
#4

Kolla om du har beläggning på tungan. Man äter kanske inte så ofta på lchf och maten är lite mjuk, så det kan bli kvar lite beläggning. Den kan man ju ta med tandskarapa eller tandborsten.

Zepp
11/2/15, 10:03 PM
#5

Först o främst bör man rannsaka sig själv om det är ketobreth eller dragonbreath!

Keto och dragon lär man hur som helst drabbas av under omställningen!

Det går som regel över på 3-4 veckor.

Om det kvarstår får man först kolla så det inte är dragon.. dvs att man lever av protein.. det luktar ammoniak!

LCHF är en ketogen diet.. dvs en fettbaserad,, man äter såklart sitt behov av protein hur som helst.

Överskott av ketonkroppar är heller inte ovanligt i början.. de luktar aceton.

Dvs i början kan din kropp inte använda alla ketoner som bildas så man andas/kissar ut en del.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: