Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för barn

Paroxetin

2015-10-27 18:51 #0 av: cisa

Hej alla!

Har ätit lchf i 3månader och mått bra förutom trötthet, domningar, trög i magen mm. Gjort sköldkörtelprov vilket varit bra men har nu enligt läkaren ångest och blivit rekomenderad att äta paroxetin hexal tabletter men undrar hur detta funkar i samband med lchf. Kommer det leda till viktökning tro. Jag har inte gått ner i vikt men inte heller upp så därav funderingar.

Tack!

Anmäl
2015-10-27 20:13 #1 av: torsdagsnart

Viktökning står under vanliga biverkningar till det läkemedlet. Men alla behöver ju inte få just den biverkningen. Omöjligt att säga hur det blir för just dig.

Anmäl
2015-10-28 08:25 #2 av: punkmusic

Som #1 skriver biverkningar är helt beroende på hur många andra läkemedel du äter och hur du är utvecklad. Brukar du få biverkningar av mediciner kan även det vara en hint då det handlar om hur snabb metabolism du har.

Anmäl
2015-10-29 15:06 #3 av: hemul

Lider du av ångest då?

Anmäl
2015-10-29 19:50 #4 av: cisa

Hej
Tack för era svar. Märker att ingenting sker på vågen och att jag sover hårdare.
Om jag har ångest, ärligt så tror jag inte det, jag känner att det är mer så att jag skulle behöva hitta balansen i mina hormoner. Alla symptomer pekar åt det hållet och inte ångest. Visst är jag nervös och så inför möte men vem är inte det. Ska träffa läkaren om ca en månad och se om det blivit bättre. Nu är jag ingen läkare men att det ska ta 5 min för läkaren att sätta en sån diagnos känns inte bra.

Anmäl
2015-10-30 07:33 #5 av: Amify

Det känns som att ångestdämpande preparat delas ut till höger och vänster, jag blev till och med erbjuden det över en telefondiagnos vid ett tillfälle. Det är under all kritik! Tabletter löser inte allt. Man måste kämpa för att få den utredning som behövs i dagens läge. Jag väntar själv på att få kolla min sköldkörtel och hoppas på en utredning för Sjögrens Syndrom efter det. Krya på dig och sluta ät tabletterna om du känner att det är fel. Hur kan man få ångestdämpande medel för att man är nervös inför ett möte? Det är helt vansinningt! Lyssna på magkänslan.

Anmäl
2015-10-30 17:59 #6 av: hemul

Det var det jag tänkte på också. Har man ångest så vet man det väl? Ät inte skiten om du inte är enig med läkaren. Att vara nervös ibland i vissa situationer är inte samma sak som att ha ångest som kräver medicinering.

Vet inte om jag fattat rätt dock. Trötthet, domningar och trög mage, är det alltså problem du fått sedan du började äta LCHF? Och är det de symptomen läkaren tror är utslag av ångest?

Anmäl
2015-10-30 20:40 #7 av: cisa

Jag hade inte ens en tanke på ångest, har det rätt så bra just nu med familj jobb och vilar rätt så mycket. Så när han sa det blev jag helt stum men kände lite såsom att det är ju hen som är läkaren. Ja han drog nog slutsatsen om ångest efter att jag hade en puls på 90 i viloläge när jag träffade honom och sen när ekg gjordes låg den på 75. Min trötthet, trög i magen, domningar samt skakningar är de förändringar jag fått sen jag börja med LCHF. Har provat att köra både strikt och liberalt med samma resultat så tveksam till om det är Lchf.
För bara ge mig tiitåls och avvakta.
Jag gav faktiskt läkaren nedskrivna symptomer på papper och hen bara läste igenom dem inget mer, så det verkar rätt så enkelt att få antidepressiva, det har de kunskap i men tyvärr inget annat.
Tack snälla ni får att ni delar med er av er kunskapen och erfarenheter. Ni är verklige ett stöd.
Ha en underbar kväll!

Anmäl
2015-10-31 09:47 #8 av: parsley

Har du testat att ta extra salt? Ta 1/2 tsk seltin i ett glas vatten och drick, en gång per dag eller vid behov. Det kan hjälpa mot trötthet. Seltin innehåller magnesium och kalium. 

Räcker det inte med seltin så testa kosttillskott i form av magnesium. Välj en lite dyrare sort från hälsokosten, som bl a innehåller magnesiumcitrat, eftersom det tas upp bättre av kroppen.  Både kalium och magnesium behövs för att musklerna ska fungera och en del som har restless legs blir hjälpta av att ta magnesium, så det kan hjälpa mot domningar och skakningar. 

När det gäller hård mage finns det en del huskurer att testa. Psylliumfrön eller linfrön som legat i vatten och blivit slemmiga är en. Magnesiumoxid som finns i billiga magnesiumtabletter typ Ledins och en del av apotekets en annan. Man kan alltså behöva två olika sorters magnesium, magnesiumcitrat för musklerna och magnesiumoxid för magen. 

Om du är intresserad av hormoner och kosttillskott så rekommenderas Mia Lundins bok "Kaos i kvinnohjärnan".  Den är i huvudsak inriktad på kvinnors mående, men även män kan ha nytta av att läsa den. Hon har även en hemsida / webshop med en del information. 

Anmäl
2015-10-31 22:52 #9 av: hemul

Byt läkare!

Hur mycket kolhydrater är liberalt? Alla mår inte bra på väldigt lite kolhydrater.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.