Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7991 ggr
liljana
2015-10-25 14:45

Hur gör ni med lök?

Lök ger ju så god smak på maten men t.ex gul lök innehåller ju en del kolhydrater. Äter ni det ändå? Jag gjorde köttbullar utan gul lök nu och blev så besviken. Jag har alltid rivit ner en lök i köttfärsen så det känns verkligen att något fattas. Jag har ju kryddat en massa med peppar osv men saknar lök.

Annons:
fruktgumman
2015-10-25 14:48
#1

Jag äter lök av alla de slag; gul, röd, vit. Jag tror inte det är så farligt med kolhydratmängden i lök.

Inkanyezi
2015-10-25 14:48
#2

Inga problem alls med löken. Jag utgår ifrån att du river eller hackar lagom mycket lök för att köttfärsen ska få god smak. Det är inte löken som gör att köttbullar kan få mycket kolhydrater, utan det är ströbrödet som ingår i många recept.

Så ta så mycket lök du har lust till. Att det skulle ge ett alltför stort tillskott av kolhydrater tror jag inte ett ögonblick. Känner du dig osäker kan du ju väga och räkna, men om man är ute efter att hålla kolhydraterna lågt handlar det inte om att plocka bort enskilda livsmedel som man äter i liten mängd, utan att helt enkelt ha koll på vad man sätter i sig.

liljana
2015-10-25 14:51
#3

Jag vet inte vad som är "liten mängd" men jag brukar ta en gul lök till 500 g köttfärs. Naturligtvis inget ströbröd. Ett ägg och en gräddskvätt.

Inkanyezi
2015-10-25 15:16
#4

Och en gul lök kan vara vad som helst mellan omkring femtio och trehundra gram, men inte ens den största lök innehåller några väldiga mängder kolhydrat som man ska oroa sig för. Jag förutsätter att du inte tar lika mycket lök som köttfärs, utan att löken är en mindre del av den färdiga rätten.

Som jag skrev förut: Är du osäker så väg och räkna, annars tar du bara så mycket lök som du tycker passar.

liljana
2015-10-25 15:21
#5

Den största av de 2  jag har hemma väger 109 g.

fruktgumman
2015-10-25 15:31
#6

#5 Lite mer än 6 g kh. Men du kanske inte äter alla köttbullarna på en gång.

Annons:
Zepp
2015-10-25 16:42
#7

Jag räknar inte lök alls, det är en krydda!

Det innehåller vissa organiska svavelföreningar och som anses vara hälsosamma.

Vitlök kan innehålla vooping 30% kolisar.. men hur många klyftor äter man i en måltid?

Man skall inte sila mygg och svälja kameler!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Siggebus
2015-10-25 16:49
#8

Jag använder också lök. Så stora mängder äter man väl inte?
Likadant att jag faktiskt äter lite senap ibland eller lite ättiksgurka. Det är så himla liten del kolhydrater man får i sig om man inte VRÄKER i sig förstås.
Det finns dem som INTE klarar det minsta lilla eftersom det triggar dem men jag klarar det.

liljana
2015-10-25 16:50
#9

ok, men jag sökte runt lite och hittade fakirbiffar som inte innehöll någon lök. Och jag antar att det är pga kolhydrathalt som lök utesluts.

fruktgumman
2015-10-25 17:18
#10

#9 Om man fakirar äter man nära noll kh och inte lök. Men det är inte nödvändigt annat än som sista utväg om man inte går ner i vikt med "vanlig" lchf

Zepp
2015-10-25 17:21
#11

Som sagt vad redan.. Fakir är lixom sista utvägen.. innan man hoppar på Raw Vegan av ren desperation!

Kör med vitlökssmör på fakirbiffarna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
2015-10-25 17:33
#12

Det finns faktiskt folk som inte gillar lök, så det behöver inte vara kolhydraterna som gör att lök saknas i ett recept. Jag har rätt många gånger gjort pannbiffar utan lök, men det är ju faktiskt rätt gott med lök i köttfärsen.

Man behöver nog inte övergå till någon slags ortorexi där man jagar minsta lilla tillstymmelse till kolhydrat. Visst har Skaldeman myntat "fakir" för att ta bort dem helt, men vad är ditt syfte med LCHF, och om det handlar om att stabilisera vikten på en vettig nivå, har du i så fall väldigt bråttom?

liljana
2015-10-25 17:46
#13

#12 Mitt syfte är att slippa vara så här fet. Jag är trött på att ha det så här. Nej jag har väl inte bråttom men samtidigt vill jag så klart bli normalviktig NU och slippa må så här. Kunna ha ett par jeans osv.

Annons:
Zepp
2015-10-25 18:07
#14

När du ser att det rör på sig åt rätt håll så skall du vara glad för det och försöka lägga på minnet vad som gjorde vad!

LCHF är en metod att minska inlagring av fett och öka uttaget.. sen återstår allt annat och det är som regel ett betydligt större problem, det handlar om vanor och social kontext!

Om man säger som så,, du/vi har hormoner/signalsubstanser som hindrar oss från att svälta ihjäl.. de lär knappast tillåta att du minskar allt för snabbt i vikt.. de är där som en kontroll så att säga.. de vill hindra dig från svält!

Kan man gå ner ett halvt kilo per vecka så får det anses som en snabb viktnedgång.. det blir omräknat till kalorier cirka 500 Kcal om dagen i energiunderskott.. och då räknas det som snabbt.. och som regel är det förbehållet kraftigt överviktiga och nybörjare.

På ett år blir det hur som helst 26 kilo!

Så länge det rör sig åt rätt håll får man vara nöjd!

Jagvet.. det är lixom inte människans lott att vara nöjd.. utan vi vill alltid mer.. men man får alltid ta hänsyn till naturlagarna hur som helst!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Näring
2015-10-25 18:38
#15

Lök är helt OK att äta även för den striktaste LCHF:aren.
De flesta sorter innehåller mellan 1-5g nedbrytbara kolhydrater, resten är s.k. oligosackarider, en typ av fiber, och andra fibrer men deklareras som kolhydrater/sockerarter på näringsdeklarationer. Så det kan stå allt mellan 4 till över 30g (vitlök) men det är alltså 1-5g som är "vanliga" sockerarter. Lök innehåller ingen stärkelse.

Lök är i överlag väldigt hälsosamt.

Zepp
2015-10-25 18:50
#16

#15

Inulin?

Det är godis för tarmfloran och faunan!

Bryts ner till SCFA, typ butyrater, prorionater och acetater.. som anses vara nyttiga.

Några menar att de är viktiga för vår tarmhälsa.. och annat.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Näring
2015-10-27 19:06
#17

#16
Ja precis, inulin. Jag är osäker om det finns fler sorters fiber i lök, men i vart fall inulin plus oligosackariderna.

Helt rätt angående SCFA (som står för Short Chain Fatty Acids)/kortkedjiga fettsyror. Det är inte många som känner till detta men dessa fettsyror är egentligen våran huvudsakliga energikälla när vi äter vår naturliga kost. Dom bildas alltså när våra tarmbakterier bryter ner fiber.

[Garntroll]
2015-10-27 22:51
#18

Jag måste ha lök i maten. Att inte ha lök är som att hoppa över salt eller peppar.

Zepp
2015-10-27 22:57
#19

I Indien har de lökupplopp när priset på lök stiger för mycket!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ɐuuɐ
2015-10-30 22:12
#20

Lök är ofantligt nyttigt, och dessutom gott. Det är inte överkonsumtion av lök som gjort folk feta.

Annons:
Upp till toppen
Annons: