Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6049 ggr
liljana
2015-10-25 12:21

Proteinfråga

Nybörjarfråga igen.

Spelar det någon roll varifrån proteinet man äter kommer? Är det "bättre" protein i ägg kött fisk än i ost grädde osv? Jag äter ju en blandning av det förstås men om man ibland äter mindre kött fisk ägg kan man kompensera med protein från tex ost?

Annons:
Zepp
2015-10-25 12:51
#1

Ja i princip.. betänk att det är det protein som kalvarna lever av och bygger upp sina proteinstrukturer!

Vill man äta minimum av protein men ändå få i sig alla essentiella aminosyror är det som regel bäst att äta kalven.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

jiim
2015-10-25 16:12
#2

http://www.proteinkvalitet.se/

Detta är sidan du söker efter ;)

Typiska fullvärdiga proteinkällor: Kött, mejerier, ägg, senap (!)

Tex Kalv som Zepp föreslår. :D

typiska icke fullvärdiga proteinkällor: nötter, grönsaker, frukt, rotfruker, mjöl

liljana
2015-10-25 16:48
#3

#2 Det var en bra sida du länkade till

Zepp
2015-10-25 17:25
#4

Vet inte om jag skrivit det förut i någon tråd du startat.. krångla inte till det för mycket.. det handlar rätt lite om enskilda procent hit och dit!

I förstone handlar det om att äta riktig mat med näring, sen kan man utesluta de stora koliskällorna, alltid välja de fetaste och näringsrikaste livsmedlen.. oså på det lägga till mer fett om det behövs!

Det är mindshiftet som är den stora omställningen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

liljana
2015-10-25 17:41
#5

Jo idag får jag i mig tillräckligt fullvärdigt protein från kött

Men varför jag ställde frågan var ifall att jag är ute nånstans och om det går att ha såna där små-ostar med sig som kompensation, minns inte vad de heter men jag läste nånstans nån som åt sådana på resande fot.

Men… sen så läste jag i en annan tråd nån som skrev att proteinet i ost kunde hämma viktnedgång. Och därför tänkte jag att.. jaha protein i ost är inte lika bra som annat protein tydligen. För jag antar att protein i kött inte hämmar viktnedgång på samma sätt?

Jag vet att jag ställer jobbiga frågor men jag är bredare än lång känns det som och måste verkligen få bort lite kroppsfett. jag är bara 159 lång och vet inte ens min egen vikt. Jag vågar inte ställa mig på vågen. Vill inte ens veta själv hur illa det är.

Zepp
2015-10-25 17:55
#6

Du är så välkommen att ställa frågor.. så slipper andra, utan de kan läsa och ta till sig, det är detta vi har forumet till!

Och forumet är främst för råd och dåd om hur man gör om man vill äta LCHF.. det betyder då inte att alla borde/måste äta LCHF.

Är man "ute" så gör man så gott man kan.. det är vad du äter i snitt över en längre period som påverkar din homeostas/näringsstatus/hälsa mest!

Allt du äter "hämmar viktnedgången", dvs i slutändan handlar det om kalorier, när din aptit av homeostasen tar en bit av dina fettdepåer mellan måltiderna så blir du som regel inte lika hungrig och äter mindre kalorier.. tills din homeostas anser att nu får det vara nog med dränering utav fettdepåerna!

Självklart om du får i dig all annan essentiell näring under tiden.. och det är detta som oftast är det knepiga i vår moderna matkultur.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
LenaK63
2015-10-26 07:30
#7

#5 Baby Bell-ostar menar du nog. Sådana och ölkorvar var det som fick vår början med LCHF att funka. Hade alltid dessa med i handväskan eller i bilen. Lätt att ta till när suget blev för starkt.

liljana
2015-10-26 07:54
#8

#7 Jaa Babybel var det ju! Ölkorv har jag aldrig testat heller faktiskt. Äter väl korv rätt sällan också för övrigt.

liljana
2015-10-26 12:13
#9

Nu har jag "tvingat" mig till vägning ändå. Jag vill ändå ha någon slags koll om jag framöver minskar i vikt något.  Man ser ju mest på kläderna antar jag men ändå.

Jag tippade på 100 kg och det var en ganska bra gissning. 3 hekto fel bara. 99,7 väger jag.  Rätt mycket till min korta längd. Antagligen har jag varit uppe på 3-siffrigt innan. Jag har ju rätt drastiskt slopat kolhydraterna så något vattenkilo kan ha försvunnit även om jag inte märker någon skillnad.

liljana
2016-01-13 10:59
#10

Hejsan. Det var längesen jag skrev här nu. Men jag kör på som vanligt med bra mat och vägde i morse 85 kg. Jag är rätt nöjd från att vara farligt nära 100 strecket 26/10. Det är ju nästan 15 kg som är borta. Och jag har ätit så mycket god mat i jul och nyår men inget godis. Men jag trodde jag skulle gå upp lite över jul ändå med tanke på all maten men det har jag inte gjort.😃

Zepp
2016-01-13 18:51
#11

Jupp.. det är det luriga med att äta mest riktig mat.. man kan tappa kilon fasten man äter gott och är mätt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2016-01-13 18:58
#12

Fast det där med vegatabiliskt protein är inte så enkelt som att se till att få i sig alla aminosyror ("fullvärdigt protein"). Vi kan tillgodogöra oss betydligt mindre av det vegetabiliska än det animaliska. Jag har t.o.m. sett uppgifter på att vi lättare tar upp protein från kött än från fisk.

ostälskare
2016-01-13 20:32
#13

#0 Ja man kan alltid kompensera med mera ost 😉

Annons:
Upp till toppen
Annons: