Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

1000 kcal/dag för lite?

2015-10-25 00:36 #0 av: duchess

Har haft lite svårt att gå ner i vikt senaste tiden. Har denna vecka försökt strikta till det och testat att äta endast två gånger per dag, och det har då också blivit periodisk fasta 16:8. Jag brukar äta två ägg med smör plus en ägglatte (20g smör, 20 g kokosolja och ett ägg) som första mål mat, det håller jag mig mätt på till middagen som oftast blir något kött med grönsaker och kryddsmör. Jag lägger in det jag äter i lifesum för att hålla koll på att jag inte får i mig för mycket protein. Jag ser ju då att jag hamnar på ett väldigt låg kalori-intag, runt 1000 kcal per dag. Går dock ej runt och är hungrig. Har gått ner ca 1 kg denna vecka, brukar vanligtvis gå ner knappt 0,5 kg. Sist jag låg på denna vikt så ser jag att jag var 3 cm mindre runt stussen än nu. Det får mig att fundera, har jag mest tappat muskelmassa för att jag äter för lite? Ska jag äta mer fast jag inte är hungrig?

Anmäl
2015-10-25 00:41 #1 av: Zepp

Det låter onekligen för lite.. som du själv konstaterar!

Nu är vi ju inte stöpta alla i samma form.. så det kan ju vara tillfälligt att din aptit inte är större och du blir hungrigare och äter mer senare fram?

1 Kilo på en vecka är lixom en kalorireduktion på cirka 1000 Kcal om dagen.

Ligg inte på den låga gränsen för länge bara.. såvida du inte är dvärg!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-10-25 08:28 #2 av: Siggebus

Jag äter också bara två gånger om dagen (lunch och kvällsmat) men när jag kollar så kommer jag upp i ca 1700 - 1800 kcal om dagen.
Håller med Zepp - ligg inte på ett sådant stort underskott för länge. Glad

Anmäl
2015-10-25 08:58 #3 av: duchess

Jag räknas väl nästan som dvärg, är 157 cm :)

Siggebus, vad kan dina två mål exempelvis innehålla?
Känner att jag inte får i mig mer än det jag äter.

Annars får jag helt enkelt lägga till ett mål, tycker ju att det är väldigt trevligt att äta. Går hellre ner långsamt än eventuellt tappa massor av muskelmassa. Kan ju bli som du säger Zepp att jag blir hungrigare framöver, kanske jag ska öka på träningen - det sägs väl öka hunger?

Anmäl
2015-10-25 11:27 #4 av: Siggebus

Jag kan uppfattas som lite tråkig för jag har inte så stort behov av jättemycket variation - i alla fall inte till lunch. Den måltiden är jag faktiskt inte vrålhungrig till även om jag inte ätit sedan dagen innan på sena eftermiddagen.
Nu har jag dock hållit på snart 6 år så min kropp är ganska bra anpassad. Glad
Till lunch äter jag gärna kokta eller stekta ägg - mest kokta med majonäs till.
Kan lägga till makrill (antingen rökt eller kanske makrill i tomatsås.
Eller så tonfisk.
Kan också ibland klämma i mig rester  - det kan vara några hemmagjorda köttbullar eller biffar eller något annat. Eller om jag har någon kotlett över.
Till mitt huvudmål som sker runt 16-17-tiden så blir det oftast runt 300 gr blandgrönsaker där jag låter en stor klick smör smälta ner (eller någon fet bearnaicesås el liknande) samt då förstås protein i form av kött, fisk eller fågel typ.
Jag gillar mest feta köttsorter så det blir oftast fläskkött.
Äter jag magrare kött lägger jag till ännu mer smör.
Dessutom dricker jag kaffe 2 ggr om dagen (morgon och kväll) med både smör och vispgrädde i.
Detta passar mig men säkert inte alla Glad

Anmäl
2015-10-25 12:17 #5 av: liljana

För mig är 1000 kcal för lite. Jag behöver minst 1500 kcal för att bli mätt. Och jag är 159 cm bara. Men jag är rätt ny på lchf. Inte ens en vecka har gått.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.