Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 15808 ggr
taggigarosen
2015-10-20 16:33

frysa ovispad grädde?

Kan man frysa ovispad grädde? Och om man kan det, går den att vispa sen efter den varit fryst eller blir den konstig då? Grynig kanske?

Annons:
Sindri
2015-10-20 16:36
#1

Vispa den kan du inte göra vad jag vet. Går dock utmärkt i såser, grytor etc.

Behöver du bara "bli av med" den så vispa ihop den med lite äggulor och vanilj så har du en fin glass.

TjockaBerta
2015-10-20 16:38
#2

Det går utmärkt att frysa grädde men den går inte att vispa om den varit fryst.

>>>Malum domesticum<<<

jiim
2015-10-20 20:44
#3

Har testat i iskubsformar som jag kan ha i kaffet. Men det löste in upp sig som grädde brukar :( blev grynigt

villvaramed
2015-10-21 07:40
#4

vadå inte går? Klart man kan frysa grädde, och vispa den upptinad.  Inga problem  att vispa grädde som varit frusen, men lite mer  omständligt och blir kanske inte lika luftig som färsk.  
Se till att vispa den allteftersom  den tinar upp, det  blir inte lika bra om den får tina först och vispas efter det.

hemul
2015-10-21 14:44
#5

Fattar inte vad folk gör annorlunda som lyckas med det där.  För mig blir grädden äcklig t.o.m. i sås. Har slutat försöka. Har jag alldeles för mycket så vispar jag och fryser i 100-gramspåsar.

taggigarosen
2015-10-21 17:08
#6

Behövde inte frysa grädden. Jag gjorde storkok istället med gräddsås och frös in portioner.

Annons:
Eron33
2015-10-21 21:25
#7

Smart😊

Lilltilda
2015-10-22 12:56
#8

Jag fryser ofta in grädde. Får den tina långsamt så går den ypperligt att vispa med elvisp trots att den kan se lite grynig ut innan vispningen.  Frusen går den att slänga direkt i kastrullen för såser m.m. 
En förutsättning för att grädden ska gå att vispa är att den är kall (tinat i kylskåp) och givetvis att den är 40%ig utan stabiliseringsmedel. 
Smart att göra sås!

~God loves you, and I´m trying! ~

Anmaja
2015-10-22 14:50
#9

Numer fryser jag aldrig grädde för den går alltid åt, men förr gjorde jag det ofta och det var inga problem att vispa den när den tinat. Minns att den blev lite, lite grynig, men fullt användbar.

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

papa-bear
2015-10-23 09:02
#10

konstigt att de får kalla det grädde, den där soppan som är utblandad med alger. karragenan eller vad det heter.

första stycket från wikipedia, läs resten via länken och se i vad det används som förtjockningsmedel. hualigen.

Karragenan är ett broskartat, blekgult, slem- och proteinrikt ämne som utvinns ur de torkade rödalgerna Chondrus crispus (karragentång) och Gigartina mamillosa (vårtig rödalg) vilka samlas in vid Irlands kuster (”irländsk mossa”). Vid kokning löses karragenan till ett slem, som vid avkylning stelnar till gelé.[1] Karragenan är en grupp av kemiska ämnen, som alla är polysackarider med sulfatgrupper.

Upp till toppen
Annons: