Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5442 ggr
susannjohansson
10/19/15, 1:06 PM

kamp mot socker

jag började med LCHF för ca.  4 månader sedan . har gått ner 12 kg. men svårt tycker jag . det är bröd jag saknar mest. jag har aldrig varit för socker men nu du på kvällarna är det hemskt.jag kämpar verkligen med det. kan någon sega mej hur mycket kolhydrater ska man äta per dag för att gå ner i vikt.

Annons:
Gronstedt
10/19/15, 1:19 PM
#1

Det finns inget värde som stämmer för alla människor under alla omständigheter. Var och en får pröva sig fram.

vallhund
10/19/15, 1:19 PM
#2

Ser ut som du fått något virus som sprids genom din text.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

susannjohansson
10/19/15, 1:26 PM
#3

konstigt!!! inget virus i datorn

Eron33
10/19/15, 1:27 PM
#4

#2 vad menar du? Jag ser inget konstigt!

susannjohansson
10/19/15, 1:34 PM
#5

hur länge har ni hållit  på? jag ska börja ge mej in på baka lite och allt är så nytt man måste helt lära om allt. men jag ska ner minst 10 kg till men kampen mot sockersuget fortsätter. försöker ta lite hallon o grädde på kvällen eller 85% choklad

parsley
10/20/15, 9:48 AM
#6

Det finns olika nivåer av LCHF. En del äter strikt vilket brukar definieras som upp till 10 gram kolhydrater per dag. De flesta verkar äta normalt 20-25 gram per dag och en del kan äta liberalt upp till 50 gram per dag. 

http://www.kostdoktorn.se/en-trygg-lchf-definition

Grunden för att bli av med sockersug är att äta tillräckligt. Är man mätt på mat, så finns det mindre utrymme för sockersug. För en del räcker det att äta tills man är mätt och äta när  man är hungrig. Andra är hjälpta av att planera och registrera sin mat via t ex kostbevakningen.se. Lite äppelcidervinäger i ett glas vatten är en huskur för att få bort sötsug. Vill man äta kan man testa att ställa frågan vill jag ha något gott eller kan jag tänka mig att äta ett kokt ägg eller en portion med bacon och omelett. Blir svaret ägg eller omelett så är man hungrig och kan äta, annars är det mest sug. På kvällarna kan man te en kopp te, ev med extra kokosfett i, om man vill ha i sig något.

Man kan ha ett känslomässigt ätande, då man äter pga tröstbehov eller för att man har tråkigt. Anna Hallén skriver en del om det i sina böcker.

En del är biokemiskt sockerberoende.  Bitten Jonsson har skrivit en bok som heter "Sockerbomben i din hjärna" och My Westerdahl "LCHF-ingenjören" bloggar om det.

Beroende på vilken orsak sockerberoendet har kan man behöva olika strategier för att hantera det.

Annons:
Näring
10/20/15, 4:55 PM
#7

Det är ju lite individuellt och det beror bl.a. på hur mycket fett och protein man äter. Men gränsen går ungefär vid 100g kolhydrater/dag ±25g (kvalificerad gissning!) om man inte överdriver med fett (då är gränsen lägre).
Sedan spelar det roll om det är snabba eller långsamma kolhydrater. Man går upp lättare och mer av stärkelse än socker.

Sedan är vi faktiskt gjord för att äta frukt och man går inte upp i vikt om man äter max 2 frukter per gång och max 4 frukter per dag. Så varför inte prova om det hjälper? Annars rekomenderar jag nötter och frön.  Det är vi också gjord för att äta och det är väldigt mättande.

angest
10/20/15, 5:46 PM
#8

#7 Alltså stämmer verkligen det där. Att man kan äta 4 frukter om DAGEN utan att gå upp i vikt när man äter lchf? Eller du äter inte lchf kanske? Jag går då upp i vikt om jag äter mer än 2 frukter i VECKAN.

parsley
10/20/15, 7:59 PM
#9

Tvivlar på att man kan äta 4 frukter per dag och ändå äta LCHF och gå ner i vikt. Exakt hur mycket kolhydrater man får i sig beror på vilka frukter man väljer och vad de väger. Äter man så mycket frukt så äter man knappast LCHF, lowcarb, high fat, utan något annat. Grönsaker är nyttigare än frukt. Har man problem med sockerberoende så kan man behöva undvika frukt, eftersom frukt kan trigga sötsug.

[Garntroll]
10/20/15, 8:11 PM
#10

LCHF tillåter inte någon frukt alls. Bär som hallon och blåbär ytterst sparsamt.  Dessutom triggas en sockerberoende av fruktsockret i frukterna. Jag är själv gravt sockerberoende och kan inte äta någonting med fruktsocker i för då sitter man med flera kg choklad i händerna.

Man kan vara sockerberoende även om man inte äter rent godis som choklad och glass. Även de rostade mackorna med ost kan vara ett beroende. Eller pastan eller pannkakorna eller vad man nu äter extremt mycket av.

angest
10/20/15, 8:20 PM
#11

Ja guuud ja. Rostad franska var jag extremt beroende av. Kunde lätt rosta  upp 10-15 brödskivor och vräka på smör å ost och trycka i mig på en kväll.  Plus allt annat man åt haha

Upp till toppen
Annons: