Annons:
Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 8585 ggr
willas
10/16/15, 6:16 PM

Ett halvt lamm

Jag har precis fått hem ett halvt lamm styckat i lämpliga delar. Jag känner en mild panik, för jag är ingen bra kock.

Färsen och kotletterna klarar jag av.

Där finns en avkortad fiol. Den tänkte jag steka ytan på och sedan tillreda i ugnen i 100 grader många timmar, tills köttets temperatur är så där 70 grader. Låter det okay?

Men sedan är där någon slags revbensspjäll. Jag försökte googla recept men blev inte alls klokare.  Allt verkade jättesvårt. Tips?

Sedan var där ett par mindre bitar lägg, som jag antar att går att laga i ugnen utan större problem.

Problemet är främst hur jag tillreder revbensspjället om jag inte grillar.

Annons:
Zepp
10/16/15, 10:54 PM
#1

Goggla Lammracks.. svindyrt i affären!

Jag delar dem och grillar alternativt steker dem.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ashe
10/17/15, 9:27 AM
#2

Lammracks är väl lammkotletter med en längre bit ben kvar som oftast steks i hel bit?

De har en tjockare bit kött och ben som sticker ut, eller om den är delad som en liten kotlett med långt handtag.

Revbenen brukar sitta ihop som en platt skiva med många ben tvärsöver.

Men kryddning kan du säkert inspireras av.

Om man ids kan man skära bort revbenen, krydda köttet, rulla ihop och knyta snöre runtom och steka i ugnen. Skiva och servera. =lammrulle.

Jag brukar koka revben med goda kryddor och lite rotsaker och lök, för smaken. När köttet börjar lossna från benen tar jag upp köttet, delar i bitar och slänger in i ugnen på hög värme för lite färg och knaprighet. Ibland har jag penslat innan med något glaze-liknande, men utan socker…

Peppar, salt och vitlök är alltid med som krydda. Timjan/paprika/anchochili mm efter humör.

TjockaBerta
10/17/15, 3:36 PM
#3

Revbenspjället går utmärkt att steka i ugnen.

>>>Malum domesticum<<<

hemul
10/17/15, 3:52 PM
#4

Eller du kokar bringan/slaksidan (revbenen) och gör t.ex. dillkött på det.  Cyrrysås är också gott. Det är väldigt gott kött.

korseett
10/18/15, 1:14 PM
#5

Gör det enkelt. Ta valfri bit och lägg på ugnsfolie. Tillsätt smör, vitlök, timjan, rosmarin och salt. Gör ett paket och stek på låg värme i ugn ca 125 grader. När du fått önskad köttfärg(rosa är godast tycker jag) så tar du ur köttet ur ugnen och vecklar upp paketet. Sätt på grillfunktionen och grilla tills det får färg på ytorna, vänd gärna köttet. Detta blir supergott! Kolla upp i kokbok om köttemperatur om du använder dig av det annars får du ta provsticka och kolla emellanåt du steker

Kallaterrier
10/18/15, 2:05 PM
#6

Lammrevben tycker jag blir supergoda om man gnider in dem med vitlök, saltar och pepprar ordentligt och kör de under grillen i ugnen, mums! Även om du ville ha andra tillagningstips så tycker jag att det är det bästa sättet att få dem riktigt goda!

Lamm är annars en kanoningrediens i indiska currys, mums!

Annons:
sussie
10/20/15, 1:17 PM
#7

Får i kål är ju supergott jag gör det i lergryta varva vitkål o kött (med ben blir alltid godast) salta ha i några hela pepparkorn några lagerblad o liten skvätt vatten, mums!

Christina48
10/24/15, 7:55 AM
#8

Lammracks är den bästa biten tycker jag. Supergott (och dyrt i butik). Finmat för långhelg.

willas
10/25/15, 7:01 AM
#9

Tack för alla tips! 

Fiolen gjorde jag i ugn. Den blev okay.

 Min man tog hand om revbensspjället. han är en betydligt bättre kock än jag men är inte så förtjust i lamm/får. Han kokade och grilla dem. Det blev också okay, men var fatiskt så fett att t.o.m. jag tyckte det var i fetaste laget.

Alla ben som blev över kokade jag buljong på.

mirai
10/25/15, 7:49 AM
#10

Glöm inte benbuljongensdag  den 18 november. Plocka fram alla slowcooker, gjutjärnsgrytor och lergrytor och rensa din livsmedelshandlare på märgben och knotor. Koka och gör en supergod buljong som man kan använda till tex. en veckofasta. Jag brukar tillföra grönsaker den sista ½ tim. Så mättande och värmande nu i höstkylan.

Kram🌺

KRAM!🌺

Upp till toppen
Annons: