Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7517 ggr
aktagrottman
2015-10-16 13:15

Tryckkokare eller Slow Cooker?

Hej vilken bör man välja, spelar det någon roll.
Hur mår maten efter behandling i dom bägge?
Vad händer med näringsämnena?

Tack.

Annons:
Record
2015-10-18 11:02
#1

Ett litet bidrag, när ingen annan svarar.

Tryckkokaren: Dålig till att bryna kött, men bra om kött skall bli mört efter 20 min efterkokning. Efter 15 min kan du tillsätta grönsaker, för att behålla stylen på dessa. Googla på kokbok för tryckkokare så får du mer tips.

Croock-pot eller Slow-cooker: Efter du brynat kött, får du samma resultat i denna, med längre koktid på 4-8 tim och samma resultat. Såg att City-Gross drivar en slow-cooker denna veckan för 300 kr, med två temperatur-inställningar 30-40 grader men den saknar timer, vilken den bör ha.

korseett
2015-10-18 11:10
#2

Av vad jag uppfattat så är det låga temperaturer i en slowcooker vilket gör att näringsämnen i ett sån tillagad måltid då skulle vara bättre än traditionellt tillagad på höga temperaturer. Jag har inga som helst belägg för detta. Jag använder slowcooker emellanåt för att det är praktiskt då det är köriga dagar

parsley
2015-10-18 21:03
#3

Jag har en slow cocker och använder den en del. Har bl a gjort pulled pork och pulled beef i den, ett par traditionella köttgrytor och ett antal bulljongkok. Gillar den och använder den en del, i huvudsak till storkok under viss tillsyn. Jag låter den t ex inte stå över dagen, om jag inte är hemma för att maten ska bli färdig till kvällen eller starta med timer för att bli färdig till ett visst klockslag. 

I valet mellan tryckkokare och slow-cocker valde jag slow-cockern och jag är osäker på om jag kommer att skaffa någon tryckkokare.

Vad som händer med näringsämnena vet jag inte, men maten blir god i alla fall.

Upp till toppen
Annons: