Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 18357 ggr
taggigarosen
2015-10-07 18:00

Bregott vs Bordsguld?

Jag brukar använda bregott på mina lchf-"mackor"

Nu såg jag att Lidl hade ngt matfett som hette Bordsguld och vad jag kunde se innehöll det samma som Bregott och även samma fördelning smör/rapsolja. Betyder det att det är en likvärdig produkt? Det är ju betydligt billigare än Bregott så jag köpte ett paket men killen vägrar äta och säger att det är margarin?

Annons:
Maria
2015-10-07 18:08
#1

Står det att det är smör och rapsolja så är det ju inte margarin.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zepp
2015-10-07 18:09
#2

Om det är samma innehåll så är det likvärdigt!

Milbona är ett Lidl varumärke.. så de kan köpa de från vem som helst.. om det uppfyller deras specefikation!

Det kan tillomed vara Bregott.. som är Arlas varumärke!

Men iomed att killen tycker att det är margarin så smakar det förmodligen annorlunda?

Dvs i Norden är vi vana vid syrligt smör!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

taggigarosen
2015-10-07 18:15
#3

Ok tack. Nja han har inte ens smakat han är så skeptisk till allt som inte låter nyttigt. Han förknippar namnet Bordsguld med Runda Bords som var ett margarin förut och smakade urk.

Zepp
2015-10-07 18:18
#4

Lägg det i en bregottask!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

papa-bear
2015-10-10 10:07
#5

#4 😃 ungefär som en fd arbetskamrat berättade för mig, i stället för att köpa dyra schampon lurade han sina döttrar genom att refilla flaskorna med liknande schampo som han köpt på dunk, och de sade inget om det.

Pytteliten
2015-10-12 23:38
#6

Av de märken jag har tittat på är det bara Bregott som görs på svensk mjölk. Det är skillnaden!

Annons:
nilu
2015-10-13 09:50
#7

Med risk för att kallas petimäter så är det ju så att killen har ju rätt, det är ett margarin. 

 Wikipedia: Margarin eller matfettblandning kallas matfetter som består av enbart vegetabiliska fetter eller blandningar av vegetabiliska fetter och animaliska fetter, till exempel smörfett.

Därav följer att även Bregott är ett margarin.

taggigarosen
2015-10-13 21:44
#8

#7 Ok fast enligt honom är Bregott = ett nyttigt smör och Bordsguld = ett skräpmargarin. Nu äter han Bordsguld med god aptit - ur en Bregott-ask!

hemul
2015-10-13 22:58
#9

Bregott görs inte enbart på svensk mjölk om jag inte är felupplyst. Det är ibland dansk mjölk också.

Varför ska ni ha sånt där klet öht. Gillar ni inte smör va? 😛

[Garntroll]
2015-10-14 12:22
#10

Rent smör är godast ja. Håller med #9

starhawk
2015-10-14 15:14
#11

Jag använder Bregott till att smörja in skålen för pocherade ägg, den är mer "bredbar" på morgonen, stekpannan får dock alltid sin klick rent smör!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Amify
2015-10-15 07:00
#12

Jag använder också Bregott för att det är mjukt och tacksamt att bre med. Och så är det gott!

Effie
2015-10-15 07:37
#13

Mitt smör är ju hur mjukt som helst. Ja, det star framme. 

Min ganska nyblivne sambo tyckte först att han behövde margarin att bre på mackan, men inte nu längre.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Hanveden
2015-10-15 11:24
#14

Om man nu skall ha smör på någonting använder jag denna form av osthyvel…

Den är till för mjukare ost men fungerar utmärkt att hyvla smör med direkt från 1/2 kilospaketet. Att smöra en form eller smör för att steka i stekpannan är lätt fixat med några drag på smörpaketet som jag förvarat i kylen. Efter att ha vägt ett drag kan man lätt dosera mängden smör…

Har också köpt in Arlas klarifierat Smör:

Bildresultat för arla kockserien

Prövade det när jag stekte lax senast med mycket bra resultat.

mLCHFh  😎.

[Garntroll]
2015-10-15 11:30
#15

Det där ska jag leta efter. Har hört talas om det. Måste väl vara nästan åt Gee - hålet.

Zepp
2015-10-17 18:18
#16

Klarifierat smör heter i Indien, Pakistan, mellanöstern Ghee/Ghi.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2015-10-17 22:28
#17

Varför kallar de det "klarifierat"? Är det ens ett ord? Klarnat säger man väl? Såg det också på ICA. Såg priset med. Gör nog eget i fortsättningen också ifall jag får för mig att börja använda ghee igen.

Zepp
2015-10-18 00:35
#18

Det är nog en anglisism?

Clarified butter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sisselie
2015-10-18 12:56
#19

Klarnat smör är INTE samma sak som ghi. Klarnat smör är bara smörolja, dvs smör utan protein, kolhydrater och vatten. Ghi är dessutom sjudet på svag värme en lång stund för att få den där speciella ghismaken. Jag har Arlas klarnade smör hemma och det smakar smör, inte ghi. Men för mig som mjölkproteinallergiker var det en glad överraskning att kunna äta nåt som verkligen smakar smör, för det har jag saknat. Ghi är också gott, men ibland är det gott med ren smörsmak.

Zepp
2015-10-18 13:24
#20

Ghee/Ghi är oxå bara smörolja!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Sisselie
2015-10-18 13:35
#21

Fast det smakar helt annorlunda!

Zepp
2015-10-18 13:36
#22

Troligen lite annorlunda processer?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sisselie
2015-10-18 13:39
#23

Det är den långa sjudningstiden som tar fram smaken. Om man bara snabbt smälter det och silar av allt förutom smöroljan smakar det fortfarande smör.

Edit: Eller rättare sagt, det beror på vilken temperatur det kommer upp i. Om jag minns rätt ska det vara mellan 110 och 120 grader för att smaka ghi. Ju högre temperatur desto kraftigare smak. När man bara smälter smöret för att göra klarnat smör tar man av det vid lägre temperatur.

Upp till toppen
Annons: