Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7000 ggr
idaalen
9/28/15, 11:37 AM

Citronvatten bra mot svamp?

Är det bra att dricka citronvatten om man har svamp i underlivet eller kan det förvärra?

Vet ni några andra bra knep?

Annons:
OlgaMaria
9/28/15, 11:51 AM
#1

Ja det är bra :)

Drick bikarbonatvatten - och badda med det i underlivet.

Ät gärna surkål varje dag.

Äter du LCHF-kost?

Tar du några preventivmedel (sådant kan orsaka svamp)?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Ruffsetuss]
9/28/15, 11:59 AM
#2

Äppelcidervinäger är också bra , svamp trivs inte i sura miljöer . Efter en Antibiotikakur och när immunförsvaret är nedsatt är det lättare att dra på sig en svampinfektion

idaalen
9/28/15, 12:01 PM
#3

Jag åt lchf och då var allt bra. Senaste veckorna har jag kommit av mig. Det har blivit pasta bröd godis….. och svamp i underlivet.

Går det lika bra med bakpulver som bikarbonat?

Nej jag slutade med p-piller då jag mådde skit av det.

Vet inte om jag smakat surkål ens. Låter inte så  gott.

[Ruffsetuss]
9/28/15, 12:09 PM
#4

Svamp lever på socker/ kolhydrater , så där har du det ! Ta bort det så blir det balans igen 😊

idaalen
9/28/15, 12:11 PM
#5

Ja jag tänkte ju komma igång idag igen men sen åt jag en fralla till frukost ändå. Blir så trött på mig själv

[Ruffsetuss]
9/28/15, 12:17 PM
#6

Äsch nya tag , rensa i skåpen så du inte har något med kolhydrater , se till att du har bara bra mat hemma . 👍

Annons:
OlgaMaria
9/28/15, 1:06 PM
#7

#3 Tror inte du ska dricka bakpulver, men det kanske funkar att badda med iaf.

Surkål har en speciell smak som man får vänja sig vid. Jag hatade det första gången jag åt det men nu älskar jag det. Det är enormt nyttigt och bra mot svampinfektion och andra infektioner - fullproppad med bra probiotika.

Det bästa du kan göra nu är att skippa allt socker och mjölmat. Lycka till!

Själv tycker jag att att citron och äppelcidervinäger hjälper mycket när jag är sugen på onyttiga saker. Så drick mycket sånt så går det kanske lättare att äta rätt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

idaalen
9/28/15, 1:29 PM
#8

men är surkål ett kålhuvud typ som vitkål som man kan bryta bitar av och äta rå som den är? Eller ska det tillagas på nåt sätt? Finns det i grönsaksdisken?

OlgaMaria
9/28/15, 1:34 PM
#9

#8 Surkål är fermenterad vitkål. Finns att köpa på burk eller påse. Smakar inte så väldigt olikt pizzasallad. Finns ibland bland grönsakerna eller någon annanstans i butiken. Du får väl fråga personalen. Det är billigt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

idaalen
9/28/15, 1:35 PM
#10

jaha tack får göra det

parsley
9/28/15, 3:09 PM
#11

Surkål tillverkas av vitkål som stått och jäst eller fermenterat i rumstemperatur. Antingen ligger den i jodfritt salt + vatten eller också har man använder man lite vassle från t ex avrunnen filmjölk som startkultur. Under fermenteringsprocessesn bildas nyttiga mjölksyrebakterier. En del av det som sälj i affärerna är pastöriserat för bättre hållbarhet. Vill man ha surkål för att det är nyttigt ska man leta efter en opastöriserad sort. Titta i affärens grönsakskyl i första hand. Jag har även sett burkar där det brukar ligga bacon.

idaalen
9/28/15, 7:23 PM
#12

Hur är det med mejeriprodukter i samband med svamp? Grädde, cf, ost, yoghurt?

Något som bör undvikas eller spelar det ingen roll?

OlgaMaria
9/28/15, 9:04 PM
#13

Vet inte riktigt. Vissa hävdar att man ska undvika mejeriprodukter. Syrade produkter lär ju vara mycket bättre än andra i alla fall. Alltså gärna yoghurt men inte grädde typ.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
mariannele
9/29/15, 6:20 AM
#14

Badda med filmjölk.En tampong med filmjölk kan också hjälpa.

idaalen
9/29/15, 9:53 AM
#15

Alltså törs man badda underlivet med filmjölk? Är det bra? Det är inte bara nån konstig myt från förr?

Ska man i så fall skölja bort filen med vatten sen eller låta den vara kvar?

OlgaMaria
9/29/15, 10:20 AM
#16

Det är absolut bra. De nyttiga bakterierna i filen hjälper att bekämpa svampen. Vet inte precis hur man ska göra dock. Du får väl testa dig fram.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: