Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Huvudvärk av lchf?

2015-09-27 10:13 #0 av: Saga80

Jag började med lchf för 3 månader sedan. Andra dagen fick jag kraftig huvudvärk. Jaha - omställningsbesvär förstås, det var jag beredd på. Bara att härda ut i ett par veckor. Veckorna gick. Och nu har det gått 3 månader Jag har haft jättejobbig huvudvärk varje dag. Det är inte bara lite spänningshuvudvärk, det är en pulserande huvudvärk som känns i tinningarna mest och spränger i hela huvet. Mycket värre när jag rör mig och lindrigare när jag ligger stilla på rygg.

Men jag har ett aktivt jobb, jag sitter inte stilla på en stol hela dagarna och det är väldigt handikappande med min huvudvärk. Jag måste absolut ta smärtstillande varje vardag för att kunna jobba. På ledig tid ligger jag mest och vilar fär det är det enda som funkar.

Jag känner många som äter lchf och de säger alla att omställningsbesvär det har man i max 3 veckor, inte 3 månader och att huvudvärken måste bero på nåt annat.

Igår kväll ville jag verkligen ta reda på hur det ligger till. Så jag gjorde en drastisk sak och åt en prinsessbakelse - och huvudvärken är borta sedan dess. Sen att jag gått upp 1,5 kg, (jag hade gått ner 7 kg innan) är kass i magen och känner mig jäkligt uppblåst. Men huvudvärken är borta.

Tyvärr så är det faktiskt så att jag står hellre ut att vara tjock och uppblåst än att ständigt ha huvudvärk.

Jag åt inte så extremt strikt heller. Jag åt ovanjordsgrönsaker, tomater broccoli blomkål osv, cremefraische grädde, ost, kokosfett, smör, kött, fisk, ägg. Jag höll mig runt 15-20 gram kolhydrater.

Idag vet jag ärligt talat inte hur jag ska äta.

Är det nån fler som har ständig huvudvärk av lchf?

Eller är det nån som haft svåra omställningsbesvär mer än 3 månader?

Anmäl
2015-09-27 10:15 #1 av: parsley

Hur har du det med salt och vätska? Testa att ta 1/2 tsk salt i ett glas vatten och drick. Salt återställer vätskebalansen i kroppen. Använd seltin, inte vanligt bordssalt. 

Anmäl
2015-09-27 10:17 #2 av: Saga80

Hm, alltså jag saltar ju maten i princip på samma sätt som jag gjorde innan lchf. Måste man salta mer med lchf?

Anmäl
2015-09-27 10:20 #3 av: kalindas

Säger som #1 testa att ta en saltshot varje dag. 
Man får i sig så mycket mindre salt via denna kost än om man äter mer processad mat som ofta är full av både socker och salt.
Så prova saltshot. Drick också mycket.
Sen är det inte fel att även äta magnesium som tillskott om du inte äter väldigt mycket nötter mm

Anmäl
2015-09-27 10:23 #4 av: Saga80

Men ost är ju rätt salt. Och jag har gjort mycket gratänger med kött/fisk och grönsaker i, och sedan riven ost över.

Jag har så svårt att tro att man kan få i sig för lite salt. Jag trodde de flesta tvärtom får i sig för mycket salt

Anmäl
2015-09-27 10:23 #5 av: kalindas

Det kan ju hända att du fungerar bättre på Paleokost? Där man får äta lite frukt och inga mjölkprodukter.

Själv äter jag också liberalt LCHF och haft trassel med magen, så jag testar nu att ta bort alla mjölkprodukter, bortsett från smör. Lite krångligt, men det går. 

Anmäl
2015-09-27 10:32 #6 av: Sisselie

Man kan definitivt få i sig för lite salt. Salt är essentiellt, och saltbrist kan faktiskt vara farligt...

Man behöver mer salt när man äter lchf, eftersom kolhydraterna annars binder saltet i kroppen. Jag behövde mycket mer salt när jag åt lchf, för att inte få en fruktansvärd huvudvärk.

Anmäl
2015-09-27 10:35 #7 av: parsley

Kostdoktorn om salt.  http://www.kostdoktorn.se/bor-du-ata-mindre-salt-eller-mer

Anmäl
2015-09-27 10:36 #8 av: Saga80

Men visst borde det gå lika bra att salta extra på maten och dricka vanligt vatten vid sidan om? Det låter ju vidrigt att dricka vatten med salt i.

Anmäl
2015-09-27 11:13 #9 av: Eron33

Både jag och min man drack saltat vatten då vi fick huvudvärk den första tiden! Båda tyckte vi att det hjälpte med det! Jag har ju lite svårt med detta att äta extra salt! Har alltid tänkt så lite som möjligt då många andra saltat mycket! Så det kändes konstigt i början men då det hjälpte så var det ju bra! Nu behöver vi inte saltvatten men jag saltar nog mer i maten nu än innan jag började med lchf!

Anmäl
2015-09-27 11:14 #10 av: Eron33

Se saltvattnet som medicin hihi för det smakar inte gått men det går, jag svepte det snabbt!

Anmäl
2015-09-27 11:17 #11 av: Saga80

#10 Men gör det nån skillnad då om man hellre vill ha saltet i en sås, på kött osv?. Tar kroppen åt sig bättre av det om det är i ett glas vatten?

Anmäl
2015-09-27 11:19 #12 av: LadyVintersorg

Jag hade också huvudvärk första tiden. Köpte en burk magnesium på apoteket och tar nu en tablett om dagen, vet inte om det var det som fattades men nu har jag aldrig huvudvärk. Ett av symtomen av magnesiumbrist är huvudvärk. Kan vara värt att testa?

Anmäl
2015-09-27 11:31 #13 av: Eron33

#12 Äter också magnesium det började vi med ca en vecka innan vi startade med lchf så den kan ju vara dalaktig också!

Anmäl
2015-09-27 11:32 #14 av: Eron33

#11Vatten i glas eller extra påmaten kan jag inte svara på tyvärr! Vet bara hur jag gjorde☺

Anmäl
2015-09-27 13:12 #15 av: OlgaMaria

Visst kan du salta extra i din mat. Men om du har huvudvärk och dricker ett glas saltvatten och blir bättre så får du ju ett snabbt kvitto på vad det var som behövdes. Köp gärna något mineralsalt, t ex Seltin för det är olika mineraler som behövs. Magnesiumtillskott är bra också.

Salt är nyttigt och så viktigt för kroppen. Salt höjer blodtrycket och därför har salt fått lite väl dåligt rykte, men det är bara den som har högt blodtryck OCH äter en dålig kost som behöver dra ner på saltet. Med LCHF är det svårt att få i sig för mycket salt, eftersom vi inte har så mycket kolhydrater i omlopp som binder saltet.

Varje morgon pressar jag en citron i ett stort glas vatten, saltar lite, har i lite bikarbonat och dricker. Så gott (om man inte överdoserar något) och ger mig en sån energiboost! :)

Saltar du bara lite i vattnet så smakar det inte illa, och då kan du göra så varje gång du dricker istället för en gång. Men jag tycker du ska testa att försöka få i dig rejält med salt nu för att se om du kan bli av med huvudvärken.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-09-28 07:59 #16 av: Amify

Jag mådde jättedåligt under mitt första försök med lchf och fick lägga ner efter 7-8 veckor. Jag gick upp i vikt, hade huvudvärk, yrsel, hög kroppstemperatur och magen var totalt ur balans. Jag tog en paus på ett par månader och gjorde sedan ett nytt försök med lchf och nu mår jag bra samt att det funkar för viktnedgången också. Vid första försöket drack jag fettkaffe varje morgon och jag tror att det var en bov i dramat; jag tror nämligen att jag är överkänslig mot kokosfettet som jag vräkte i mig av. Sedan har jag dessutom ändrat annat också, kör nu periodisk fasta 16:8 till exempel och äter bara när jag känner hunger, har dragit ner på proteinet också och minimalt med sötningsmedel. Sötningsmedel i stora eller små mängder, beroende på hur känslig man är, kan vara viktnedgångshämmande och är inte så snällt mot magen. Kosthållningen funkar för mig nu i alla fall! Hoppas du hittar ditt sätt. Lycka till!

Anmäl
2015-09-28 11:39 #17 av: CasaRamon

Om du vräkte i dej kokosfett varje morgon, så förstår jag att du fick yrsel och magproblem. Många gör det felet. Man ska börja väldigt försiktigt med kokosfett eftersom magen inte är van. Max 1/2 tsk i kaffet första veckan sen kan man öka på lite . Så småningom vänjer sej magen och man mår bra. Men ta inte kokosfett till kvällen. Då kan man bli illamående även om man är van. Vet detta av egen erfarenhet. Efter 3 år med fettkaffe dagligen, så tar jag 1 msk kokosfett och 30-40 gr smör. Det blir 1,5 stor mugg mixat kaffe.

Anmäl
2015-09-28 15:14 #18 av: Amify

Lchf kräver verkligen sin förundersökning innan man ger sig  i kast med kosthållningen, det var mer komplext än vad jag trodde när jag började. Jag skulle nästan behövt en personlig coach då vid första tillfället  men efter en teknisk paus och  XX antal timmars läsning på nätet så har jag  fått lite mer insikt. Som sagt, det funkar för mig nu och jag mår bra.

Anmäl
2015-09-30 02:17 #19 av: AnnaMariaK

TS, får Du i dig tillräckligt med vätska?Jag mår bättre om jag dricker extra vatten mellan måltiderna.

Anmäl
2015-09-30 09:06 #20 av: OlgaMaria

Såg ett tips idag på Facebook om citron och saltvatten mot migrän. Som jag sa tidigare i tråden så ger det verkligen en sån energikick. Kan tänka mig att det hjälper om man har huvudvärk. Testa!

Anmäl
2015-09-30 14:14 #21 av: Saga80

Hej, jag fortsatte tyvärr att äta mer kolhydrater frukt mm för att det var så skönt att slippa huvudvärken men jag verkar gå upp i vikt om jag fortsätter så här (runt 100 g kolhydrat)

Så idag kör jag max 20 g igen. Hittills ingen huvudvärk men det kom ju inte första dagen jag började med lchf för några månader heller.

#19 Ja jag dricker mycket vanligt kranvatten, får springa och kissa stup i kvarten så det borde inte vara vätskebrist.

Men iaf så försöker jag få i mig saltvatten men jag håller på spy. Men jag undrar om det här är fel salt. Det är inte seltin.

"JOZO Mineralsalt med jod" "kaliumklorid 69% Natriumklorid 30%" "Passar bra till natriumreducerad kost" står det

Är det för mycket kalium och för lite natrium i det här saltet då? Är det natriumbrist ni menar att jag kanske får med lchf? Eller kaliumbrist?

Ska jag köpa seltin hellre?

Anmäl
2015-09-30 14:30 #22 av: kalindas

Om du får huvudvärk igen så prova att gå upp till 50g kh istället. Jag har gått ner 10 kg med 50 g. Fast nu står jag still och ska ändra lite i kosten, Glad

Anmäl
2015-09-30 14:43 #23 av: AnnaMariaK

TS, vet Du hur mycket vatten Du dricker?

100 g kolhydrater är för mycket. Om Du minskar till 70 blir det lagom, men för mycket om man vill gå ner i vikt. Jag har slutat att försöka gå ner mera i vikt och håller vikten stabil på ungefär samma nivå sedan flera år tillbaka. Jag har nästan aldrig huvudvärk nuförtiden.

Det händer ibland att jag fuskar och får inom loppet av några dagar ett kvitto på att avsteg från LCHF är inte bra för mig: jag får nämligen påsar under ögonen om jag fuskar. Det har hänt att jag blev svullen i ansiktet efter att ha ätit på en lunchrestaurang, trots att jag låtit bli såserna och kolhydraterna.

Anmäl
2015-09-30 14:49 #24 av: Saga80

#23 Jag har glas modell större som rymmer 3 dl. Och jag dricker iaf minst 6-7 glas glas så runt 2 liter

Anmäl
2015-09-30 15:12 #25 av: AnnaMariaK

Då dricker Du mer än jag. I genomsnitt klarar jag 1,5 l/dag utom om jag arbetar fysiskt ansträngande så att jag svettas, då kan jag lätt få i mig ett par tre liter.

Men å andra sidan är jag kort (1,60) så jag kanske inte behöver så mycket vätska.

Anmäl
2015-09-30 15:17 #26 av: Saga80

Det var när jag började känna av huvudvärken som jag började dricka mer. Innan lchf drack jag mindre men åt ju mycket saftiga frukter istället apelsin nektarin mm. Men vet någon om saltet jag skrev i #21 är likvärdigt med seltin?

Anmäl
2015-09-30 15:20 #27 av: Eron33

Jag hade inte seltin i vattnet men köpt det nu eftersom jag sett rekommendationer om det! Jag vet inte skillnaden med huvudvärk men jag och min man blev bättre trots annat salt än seltin!

Anmäl
2015-09-30 15:23 #28 av: OlgaMaria

Vilket salt brukar du använda? Seltin är liknande men innehåller mer natrium än din variant. Man löper risk att få brist på både magnesium, natrium och kalium med LCHF, så man kan gärna variera sina salter lite grann. Du kanske behöver mer natrium då isåfall!

Anmäl
2015-09-30 15:26 #29 av: OlgaMaria

Testa att ta en halv tesked salt och häll över 1,5 dl hett vatten och sen 1,5 dl kallt vatten. Tycker det blir bättre smak på detta sätt, och säkert lättare för magen när det inte är kallt.

Anmäl
2015-09-30 21:47 #30 av: Zepp

Utan att ha satt mig in närmare i ditt problem så vill jag peka på de två viktigaste orsakerna till huvudvärk vid övergång till LCHF!

Det första är glukosbrist, det går över rätt snabbt.. max tre-fyra veckor!

Det andra är lågt blodtryck,, det kan orsakas dels utav lågt normalt insulin, dels att färdigmat är full av salt.. annars hade den inte smakat något alls.. dvs man äter mindre salt.

Kroppen använder salt för att reglera blodvolym/blodtryck.. dvs den använder natriumklorid.. inte seltin.. som kan ha annan och oxå bra sammansättning.

Men har man lågt tryck så är det vanligt salt som gäller.

Det tredje är.. för lite energi.. hungern märks först för en del på grund av en svag huvudvärk.. nu blev det visst tre viktiga saker?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-09-30 21:54 #31 av: Saga80

Tog just ett blodtryck efter att ha vilat en stund 121/86. Kanske nästan på gränsen till lite högt undertryck.

Men jag borde kanske mäta när huvudvärken sätter in

Anmäl
2015-09-30 22:00 #32 av: Zepp

Kolla dina kalorier oxå.. så det inte handlar om detta!

Blodtryck går upp och ner.. kolla som sagt när du har huvudvärk.. om så för att utesluta detta!

Anmäl
2015-10-01 16:00 #33 av: Saga80

Jag tror jag ska försöka att äta oftare. På kolhydratkost är jag ju hungrig och sugen jämt och behöver äta nåt nästan varje timme. Med lchf äter jag frukost och kvällsmat för jag blir inte hungrig däremellan. Visserligen ska man inte äta när man  inte är hungrig men jag har ätit några ostrullar nu med smör och en paprikabit fast jag inte var hungrig egentligen för att se hur det blir innan kvällen.

Anmäl
2015-10-01 19:08 #34 av: Halvdansken

Har läst i nån tråd att en lite kokt, kall potatis kan hjälpa på huvudvaken.  Ta en sån med salt på.
Ett annat bra tips för extra salt, om du har problem med det, är ett par rädisor med smör och salt. Mums!
Men investera i ett bättre salt. Nåt havssalt av nåt slag. Jag har olika sorter, salt är inte bara salt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-10-01 21:25 #35 av: OlgaMaria

Det låter klokt att äta något extra där emellan!

Anmäl
2015-10-10 10:01 #36 av: Saga80

Jag blir så ledsen att det inte fungerar för mig. Jag tycker verkligen att jag provat allt nu. Dels har jag trugat i mig saltvattnet. Jag har provat både med mineralsaltet jag hade först, och när det inte hjälpte har jag köpt seltin, vanligt bordssalt och även havssalt. Inget av det hjälper. 

Blodtrycket är normalt när huvudvärken sätter in.

Jag har provat en massa justeringar i kosten. Jag har provat att öka kalorierna totalt, men att äta en stor fet måltid med fläskkotlett och mycket bea tar inte bort huvudvärken, en näve nötter hjälpte inte heller, och inte ett par tomater.  Det som hjälper är KOLHYDRATER/SOCKER och det är alldeles för mycket kolhydrater för att det ska funka att äta en stor andel fett till det. Äter jag en banan så blir det tillfälligt bra men kommer tillbaka om jag efter det fortsätter med lchf. Jag måste fylla på med frukt när kolhydraterna gått ur kroppen igen.

Till saken hör att jag ALDRIG hade huvudvärk innan jag började med lchf så att ha denna bultande intensiva huvudvärk är helt nytt för mig. Jag har möjligtvis haft lite ont i huvet när jag varit förkyld nån gång men aldrig annars.

Jag har som ni kanske förstår beslutat mig för att sluta eller iallafall göra ett uppehåll med lchf. Jag kommer absolut att ge det en chans till men bara inte just nu. Det är alldeles för hektiskt på jobbet till veckan. Jag orkar inte ha ont i huvet då. Jag kommer att knapra frukt för att orka med och då kan jag ju inte trycka i mig fett när jag kommer hem.

Jag är ledsen och jag saknar redan all god lchf-mat som jag tycker är så gott.

Anmäl
2015-10-10 10:22 #37 av: OlgaMaria

Förstår! Så trist för dig. En annan sak du kan testa är att dricka en pressad citron med vatten eller ett glas med en halv tsk bikarbonat.

Anmäl
2015-10-10 10:55 #38 av: Zepp

Skumt.. rätt skumt symptom!

Så.. backa ett eller två steg.. lägg till rotfrukter och banan, minska i samma utsträckning på fettet!

Anmäl
2015-10-26 08:50 #39 av: Saga80

Förra veckan åt jag 50 g kolhydrater/dag. Rotfrukter + frukt. Lite mindre fett och det funkade bra. Ingen huvudvärk , ingen viktökning men ingen viktminskning heller.

Jag har ett par lediga dagar nu och provar att gå ner till 40 g kolhydrater. 'Jag vill ju inte överge lchf.

Anmäl
2015-10-26 10:26 #40 av: Zepp

Skit i definitionerna, de är förslag mellan tummen och pekfingret!

Äter du mindre än 10E% (ca 100 gram) kolisar så äter du lågkolhydratkost!

Hitta det som funkar för dig och ditt mål.. strunta i hur andra gör.. det funkar för dem.

I slutändan handlar det om kalorier och din aptit.. tanken med LCHF är att din aptit skall minska när insulin inte dominerar längre!

Anmäl
2015-10-26 19:46 #41 av: ManU77

Kan det vara så att när du inte längre föder de bakterier i tarmen som behöver kolhydrater för att må som bäst, börjar de dö ut och ger då ifrån sig toxiska ämnen? Dessa ämnen kan sedan ställa till med en del oreda  i kroppen eller knoppen. Detta har ett begrepp... kallas die-off reaction.

Jag tror det var någon tidigare i den här tråden som hade svårt för mycket kokosfett. Detta fett har en känd antimikrobiell effekt och kan orsaka just denna die-off, med obehagliga bieffekter som följd.

Sättet att handskas med detta är att backa lite i hastighet. Låt kroppen vänja sig successivt. Dvs, hög kolhydratintaget lite och börja sedan mer försiktigt sänka det. Man kan även skaffa probiotiska tillskott, eller göra probiotikarik mat, men då ska man vara än mer försiktig.

Står man ut med symptomen kan man köra på, men det kan bli riktigt obehagligt och då är det bättre att backa lite och ta det långsamt.

Det finns sätt att minska symptomen på dessa die-off reaktioner också, men det kan man prata mer om ifall någon är intresserad.

Anmäl
2015-10-27 08:19 #42 av: Amify

Intressant! Tack för info. Jag har haft problem med kokosfett och blivit rädd för att använda det utöver stekning. Ska kanske ge det ett nytt, men försiktigt, försök.

Anmäl
2015-10-27 11:26 #43 av: OlgaMaria

#42 Det flesta klarar kokosfett efter en längre tids försiktig tillvänjning. Börja smått och öka försiktigt och ta det inte på tom mage förrän du är riktigt van.

Anmäl
2015-10-28 10:43 #44 av: steglits

Har läst att dom som har blodgrupp A har svårare att äta kött.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.