Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Candida och LCHF

2015-09-26 12:06 #0 av: Chica89

Jag är övertygad om att jag har överväxt av candida albicans i kroppen. Innan jag började med LCHF så hade jag klåda, slemhosta, beläggning på tungan och kände mig dålig och dåsig om jag åt något som var sött. Lika så med mejeriprodukter. 
Det blev lugnt ett litet tag men nu verkar det ha kommit tillbaka, med större styrka. 
Jag äter mycket kvarg och proteinpudding med chokladsmak (både sötade med aspartam) och igår "fuskade" jag och åt 2 cheeseburgare från McDonalds. Idag mår jag verkligen dåligt. Min hosta är tillbaka och klådan och beläggningen på tungan och jag känner mig helt dimmig i huvudet. Jag känner mig rentav riktigt sjuk. 
Testade att spotta i ett vattenglas och det trådade sig ganska mycket. 
Så nu till min fråga, finns det någon/några här på iFokus som har candida och följer LCHF? 
Jag antar att jag måste plocka bort alla mejerier, kvargen, majonnäs, bea etc vilket känns oerhört motigt. Sen får man väl inte heller äta konserver som t.ex tonfisk och makrill?  Eller bacon och annat fläskkött?  Det är ju det som är billigt och min ekonomi är dålig som den är! Känns som jag måste ta bort precis allting. 
Hur äter ni? 

Varför ska allt vara så krångligt? 

Anmäl
2015-09-26 12:21 #1 av: [Ruffsetuss]

Skulle tro att du måste äta strikt i en månad för att svälta ut Candidan , finns ingen Quick fix tyvärr . Du får va lite envis o ha något ätbart med dig så du inte trillar dit på kolhydrater . Håller tummarna 😊

Anmäl
2015-09-26 12:25 #2 av: [Ruffsetuss]

Ägg , kyckling ,smör, att ha citron eller Lime i måltidsdrycken ( vatten) naturella bär . Ät så " ren" mat som möjligt utan tillsatser

Anmäl
2015-09-26 12:35 #3 av: parsley

Många som äter mejerifri LCHF äter fortfarande smör. Köper man färdig bea brukar den vara baserad på rapsolja, vilket även majonnäs är. Följer du någon candidadiet där man inte får äta den typen av fet mat?

När det gäller mejeriprodukter så kan man vara överkänslig mot både laktos, mjölksocker och kasein, mjölkprotein. Kasein kan ge upphov till läckande tarm och en rad ohälsotillstånd och låggradiga inflammationer. Martina Johansson skriver om det i boken "Magstarkt" om du vill fördjupa dig i ämnet.  Läckande tarm är något av en alternativmedicinsk diagnos.  Mår du inte bra, så kan det finnas skäl att ta bort mejeriprodukter ur kosten, även om det känns motigt. 

Anmäl
2015-09-26 12:50 #4 av: Chica89

Googlar jag på "Candida diet" så kommer det upp en massa listor på vad man får- och inte får äta och dom ser så olika ut att man blir helförvirrad.  Jag testar att ta bort mejerierna och allt som är sötat och ser om det gör någon skillnad. 
Ikväll ska jag på middag och vinkväll och jag vet att alkohol inte ska drickas när man har Candida så jag kommer att börja med strikt LCHF imorgon. 
En sista kväll av det "förbjudna" innan det är dags att få ur den här jäkla skiten ur kroppen. 

Anmäl
2015-09-26 13:00 #5 av: Chica89

Färdiga såser och röror som bea, aioli och majonnäs går inte att ta bort då det är min största fettkälla förutom kokosolja. 

Anmäl
2015-09-26 15:22 #6 av: Sindri

Går inte och går inte - vad är viktigast? Läs innehållsförteckningen noggrant. Jag tror inte det är bra med alla tillsatser som finns.
Kavli har en majonnäs utan tillsatser, Tuben är genomskinlig och den står i en kylhylla (oftast bland sillkonserver och sånt). Om den inte finns, tjata hem den!

Tillsätt lite pressad vitlök i majjon och du har aioli. Du kan göra aromsmör istället för röror. Låt ett paket smör stå framme tills det är mjukt, sedan är det bara att dela upp det för olika smaksättningar. Bea är bl a dragon och vitvinsvinäger.
Finns otaliga andra recept på aromsmör, men och utan vitlök, olika örter och andra kryddor.

Anmäl
2015-09-26 15:54 #7 av: parsley

# 6 Hur länge håller sig kryddsmör i kylen? Ska man frysa in det i portionsförpackningar om man gör större satser?

Man kan göra majonnäs själv om man har en mixer. Då vet man vad som finns i den.  Jag brukar använda det här receptet.  http://www.recept.nu/lattlagat/pelle-johansson/hemlagad-majonnas/

Anmäl
2015-09-26 17:50 #8 av: Sindri

Kryddsmöret håller sig (minst) lika länge som det stå på smörpaketet, så det är bra om man har koll på det, kanske sätter på en etikett. Vitlök ökar hållbarheten.

Jag har aldrig fryst in aromsmör, det går åt fort här Skrattar

Fett håller sig inte så länge i frysen heller, tror max är tre månader. Men man kan absolut frysa in i skivor och så ta fram en skiva när man behöver det.

Anmäl
2015-09-27 10:10 #9 av: Sisselie

Candida kan leva på ketoner... Tyvärr har jag inga referenser att länka till, men googla. Jag nollade kolhydraterna några veckor förra sommaren, och då fick jag kraftigt förvärrad candida på tungan.

Anmäl
2015-09-27 12:03 #10 av: [Ruffsetuss]

Candida är ju en slags svamp trodde att de bara levde på socker , måste googla på det 😊

Anmäl
2015-09-27 12:11 #11 av: korseett

Candida kan ligga i dvala som vid svält och så blommar det ut när den får tillgång till näring igen. Så det gäller att få bort svampen istället.

Anmäl
2015-09-27 12:46 #12 av: Chica89

Mm, den är väldigt svår att bli av med ,den lille jäkeln... Vad är det som inte gynnar den liksom? Den tar fördel av ketoner,  den tar fördel av det minsta lilla. Det räcker med en bit mörk choklad med väldigt hög kakaohalt för att den ska frodas. 
Och eftersom den måste finnas i kroppen kan man inte utrota den helt. Det värsta är att kroppen redan svälter vid Candida för att den tar all energi.  
Antar att mediciner och svampdödande preparat också behövs.  Typ OxyFlush kapslar och kaprylsyra... 

Det blir kostsamt... *suckar*

Anmäl
2015-09-27 13:03 #13 av: LadyVintersorg

Ett naturligt tips att bli av med candida är att använda sig av kryddan gurkmeja. Det finns mycket att läsa om det på nätet, tex http://www.turmericforhealth.com/turmeric-benefits/turmeric-benefits-for-candida

Själv använder jag en blandning av gurkmeja, svartpeppar och vatten som jag kokar ihop till en geggamoja. Sen tar jag 1 tsk av gurkmejablandningen, 2 tsk kokosolja och blandar i värmd mjölk eller motsvarande en gång per dag. Detta är så kallad "Guldmjölk" (googla, finns andra recept på nätet med bla ingefära i). Svartpepparen ska man ha för att öka biotillgängligheten på gurkmejan, som i sig är kraftigt antiinflammatoriskt och antiseptiskt mm. I praktiken har användandet av guldmjölk för mig botat min oroliga mage, men det har många goda hälsoeffekter enligt studier (dock ffa gjorda på möss).

Anmäl
2015-09-27 13:23 #14 av: Minska kolhydrater

Den om tagit upp kopplingen mellan candida och ketogen diet är Paul Jaminet (googla på honom). Han tar upp mitokondriernas betydelse i detta sammanhang. Här är en podcast  där Chris Kressner intervjuar honom. http://chriskresser.com/episode-15-dr-paul-jaminet-on-chronic-infections-depression-more/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.