Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

mindre strikt på helgen - viktpåverkan?

2015-09-24 13:05 #0 av: svassen

Hej där.

Jag har haft ätstörningar i ca 10 år och nu är de värre än vanligt. Dagarna består mest av att hetsäta på tvång, trots att jag sällan är sugen. Det är mer som en bestraffning för att jag känner mig ful och dålig, eller för att jag inte ätit så nyttigt som jag vill.

Jag har pendlat mycket i vikt (mellan 58 och 85 kilo) under de senaste två åren p.g.a. svält varvat med hestätningar, och nu står jag ganska still på 62-63. Jag har några extrakilo till mina 160cm som jag vill bli av med, jag trivs helt enkelt inte. Jag är 26 år gammal och vill bl.a. gå ner dessa för att känna mig tillräckligt trygg i min kropp för att träffa någon.

Jag har tidigare gått på LCHF och trivdes väldigt bra med det. Under det halvåret mådde jag bra fysiskt (inga magproblem - underbart) och dessutom var det roligt att laga mat vilket jag älskar, och skönt att äta normalt utan att gå upp i vikt. Under den här perioden hetsåt jag väldigt sällan och kräktes nästan aldrig, även om jag kände att jag lätt fastnade i en kolhydratsfobi som inte var helt sund. Jag har nog aldrig känt mig så frisk som jag gjorde då.

Nu vill jag gå tillbaka till att äta LCHF igen, för att må bra. Men ur viktnedgångssynpunkt är jag orolig eftersom jag tar snedstegen så hårt. Jag tänker ju ofta "allt eller inget", och när jag inte sköter någonting perfekt så får det konsekvenser. I det här fallet skulle ett snedsteg i form av att jag åt kolhydrater innebära en hetsätningsattack. Jag är ju en perfektionist.

Men hur allvarliga är egentligen "synderna"? Och hur starkt påverkar det viktnedgången? Hur ofta kan man gå ifrån dieten utan att det förstör hela kroppens sätt att arbeta?

Säg att jag skulle äta LCHF i veckorna, men under någon dag i helgen äta kolhydrater... Bara för att inte bli så rädd för kolhydrater men också för att lättare kunna umgås med familj och vänner utan att göra för stor sak av maten... Hur påverkar det viktnedgången? Är det möjligt att gå ner i vikt ändå?

Anmäl
2015-09-24 17:06 #1 av: Gerd Fors

#0 För min del funkar det faktiskt att fuska en dag. Men inte en dag i veckan. Jag har en dag i månaden när jag äter precis det jag blir sugen på just den dagen. Det kan vara en pizza, lösgodis, lasagne eller vad som helst. Övriga 28-30 dagar äter jag strikt lchf.

Att äta kolhydratrikt så ofta som en dag i veckan är för ofta för mig. Men om det kanske funkar för dig är svårt att säga. Alla är vi olika.

Anmäl
2015-09-24 17:13 #2 av: Gerd Fors

Kan också tillägga att jag tidigare varit jojobantare i många många år. Pga att det alltid varit allt eller inget för mig hela tiden. Antingen åt jag lchf jämt eller kolhydratmat jämt.  Men sedan jag införde en dag när jag får äta precis vad skräp jag vill så har jag fått mer balans. Jag behöver inte längre tänka; jag får aldrig mer äta pizza, eller vad det nu är som jag väldigt gärna vill ha. Jag får visst äta precis hur mycket kolhydrater jag vill, bara jag håller det till en dag i månaden och övriga dagar lchf

Anmäl
2015-09-24 17:23 #3 av: Siggebus

Jag kan äta totalt fel mat en dag utan att det triggar igång något (jag gör det dock VÄLDIGT sällan eftersom jag mår skit sen och det är inget som lockar mig med den maten.)
Godis, kakor eller liknande kan jag däremot inte "unna mig" (jäkla ord egentligen)
för då ramlar jag rakt in i en karusell av godisätande som kan vara i flera dagar och är mycket svårt att bryta.
Jag är i mål viktmässigt men när jag var på "g" med viktnedgången så var det som att trycka på en pausknapp med "påfyllning".
Dvs jag svällde ett par kilo i vattenvikt som sedan kunde ta en vecka eller mer att bli av med.

Anmäl
2015-09-24 19:13 #4 av: Eron33

#2 går du då ner i vikt fortfarande eller är du framme vid ditt mål? Om du har en frossardag i månaden!

Anmäl
2015-09-24 21:47 #5 av: Gerd Fors

#4 Ja, glömde säga det. Det var först efter jag nått målvikten som jag införde ätardag. Svårt att säga hur det funkat att äta så även under viktnedgången.

Anmäl
2015-09-24 22:22 #6 av: Eron33

Tack för svaret blev nyfiken!

Anmäl
2015-09-25 07:36 #7 av: Amify

Kolla upp "CarbNite" som exakt är det som diskuteras här; en dag vartannan vecka ungefär när man på ett ätfönster på 6h (har jag för mig) maxar med kolhydrater för att skaka om i ämnesomsättningen vid långvarig lchf. Jag sitter inte inne på alla detaljer men det finns lite forum på nätet som beskriver just detta.  Jag kör också rätt liberalt en eller två dagar i månaden och vikten tickar nedåt ändå.

Anmäl
2015-09-25 09:54 #8 av: Gerd Fors

Ja jag sitter ju inte och hetsäter kolhydrater i 24 timmar tills jag blir spyfärdig ett dygn i månaden. Jag äter så mycket som känns bra att äta vilket vissa gånger kan vara bara en limpmacka med smör och ost t.ex. Väldigt varierande från gång till gång.

Anmäl
2015-09-25 10:05 #9 av: svassen

Tack så jättemycket för svar allihopa. Vad intressant att läsa om CarbNite, det låter ju jättebra i mitt fall. På något konstigt sätt känns det som att allt som är grundat på vetenskap gör en handling mer okej, även om det i slutändan bara är varje individ och kropp som kan svara på vilken effekt det blir av det.

Jag kan tänka mig att känslan "jag får aldrig mer äta..." är väldigt skrämmande för mig. Det blir ångestfyllt att dels leva med den "sorliga" känslan att aldrig mer få äta t.ex. frukt eller bröd, men också väldigt mycket tabu kring felsteget väl när man äter det... Och det är nog dessa känslor som skrämmer.

Men nu känner jag hopp. Jag längtar till att få starta med LCHF igen.

Anmäl
2015-09-25 12:16 #10 av: parsley

Anna Hallén påstår att varje fusk skjuter upp målvikten en vecka. Fuskar man en gång per vecka, når man alltså aldrig målvikt. Om man äter kolhydratsrik skräpmat en gång per vecka, så finns det risk att man aldrig kommer i ketos och går omkring med konstanta omställningsbesvär och har en kropp som aldrig anpassar sig till fettdrift och LCHF ordentligt. 

Läs gärna LCHF-ingenjören My Westerdahls blogg. Hon bloggar en del om hetsätning och LCHF. Bitten Jonsson har skrivit en bok om beroende. Sockerbomben i din hjärna heter den. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.