Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6418 ggr
carro.
2015-09-23 20:09

Mager lax?

Jag brukar köpa viltfångad lax på Willys. Det är fryst en påse på 1 kg med portionsbitar i. Men denna laxen är inte god alls. Väldigt torr. Känns inte alls fet. Lax ska ju vara en fet fisk?

Först nu läste jag näringsvärdet på förpackningen. Och den innehåller EN % fett. Här satt jag och trodde att jag ätit fet fisk. Men hur är det möjligt att viltfångd lax är så mager? Den odlade laxen som jag köper ibland är såå mycket godare, mörare, fetare. Men jag har ju hört att odlad lax innehåller för stor andel omega 6 i förhållande till omega 3 så därför köper jag den väldigt sällan.

Annons:
OlgaMaria
2015-09-23 20:15
#1

Odlad lax är säkert fetare… men sen tror jag också en del av förklaringen ligger i att du köper portionsbitar. Man får behålla mer av fettet om man köper lax med skinn på.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

carro.
2015-09-23 20:20
#2

Jag har en fp odlad lax i frysen också. 4 portionsbitar á 100 g Läste nu på den och där står det 12 % fett. Inte konstigt att jag känner skillnad då :/

Äter ni odlad eller viltfångad lax? Är det dåligt med odlad?

OlgaMaria
2015-09-23 20:29
#3

Äter inte så ofta lax. När jag köper brukar det vara färsk fisk från delikatessen på Ica, och jag antar att den är odlad.

Odlad lax är nog inte så bra.

Här var en läsvärd sida om ämnet

http://www.halsasomlivsstil.com/2015/04/ska-jag-kopa-vildfangad-ekologisk-eller-konventionellt-odlad-lax/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

MaxFlickan
2015-09-23 20:41
#4

Och syrrans barnmorska på rådgivningen som sa att hon hellre skulle äta odlad fisk än viltfångad…

Syrran och hennes man (som är fiskare) struntade högaktningen i det och for hem och åt den fisk som mannen fångat :)

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

OlgaMaria
2015-09-23 20:46
#5

Viss typ av viltfångad fisk är ju inte att rekommendera när man är gravid, nämligen dessa, (men viltfångad lax som man köper brukar komma från öppna hav och är alltså ok):

  • Vildfångad lax och öring från Östersjön, Vänern och Vättern
  • Strömming/sill  från Östersjön (strömming och sill är samma fiskart. Sill kallas den söder om Kalmar, norr om Kalmar kallas den strömming).
  • Vildfångad sik från Vänern och Vättern
  • Vildfångad röding från Vättern

http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/all-fisk-ar-inte-nyttig/gravida-och-ammande/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

MaxFlickan
2015-09-23 20:49
#6

Vi bor ju i Finland, men kanske samma restriktioner gäller här? Ska kolla.

Men syrrans barnmorska sade att all viltfångad fisk var dålig, men att all odlad fisk var bra. Den viltfångade var enligt henne fullproppad med kemikalier…

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
OlgaMaria
2015-09-23 20:53
#7

#6 Hon kanske mest syftade på fisk från Östersjön? Kanske är mer vanligt med sådan i Finland än vad det är här, i alla fall om man fiskar själv… Här äter vi nog mest viltfångad lax från hav utanför Norge.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

carro.
2015-09-23 20:55
#8

Nej det är väl odlad som är kemikalier i

OlgaMaria
2015-09-23 21:25
#9

#8 Ja, fast Östersjön och andra insjöar är också otroligt förorenade, med kemikalier t ex. Därför ska man helst äta fisk från stora friska och öppna hav eftersom de vattnen är mer rena.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2015-09-23 21:25
#10

Sen finns det ju också vissa sjöar och älvar mm som har rena vatten också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

aktagrottman
2015-09-23 22:10
#11

Det kallas gift och tungmetaller.
Inte kemikalier men men.

Zepp
2015-09-23 22:22
#12

Finns chumlax oxå.. det är något annat än Salmo Salar!

Fet fisk från östersjön är förbjuden att säljas i hela EU.. fast vi i Sverige fick ett undantag.. så vi får lov att äta giftig fisk.. bra va?

Men ger du den fisken till din katt eller hund så är du kriminell.. man får inte ge fet Östersjöfisk till djur, det är straffbart!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

aktagrottman
2015-09-23 23:05
#13

#12 Har du källa på det.
Låter helt jävla hjärndött.

Är det Regeringen eller Livsmedelsverket som tillåtit det?

Annons:
Zepp
2015-09-24 00:37
#14

Vi fick undantag av EU när de förbjöd försäljning av fisk med för hög dioxinhalt!

"Gränsvärde och kostråd

EU har infört ett gränsvärde för dioxin i fisk på 4 pg/gram färskvikt. Det innebär att fisk som har högre halter än så inte får saluföras som livsmedel. Sverige har fått en permanent dispens från detta och får därmed, inom rikets gränser, sälja fisk fångad i Östersjön.

Livsmedelsverket har utfärdat kostråd gällande fisk med höga halter av dioxiner och PCB. Barn, kvinnor i barnafödande ålder, gravida och ammande rekommenderas att inte äta fisk som kan innehålla höga halter dioxin och PCB oftare än 2–3 gånger per år. Övriga bör inte äta sådan fisk oftare än en gång per vecka. Det gäller strömming, vildfångad lax och öring från Östersjön, Vänern och Vättern samt röding från Vättern."

http://www.lansstyrelsen.se/gavleborg/Sv/miljo-och-klimat/tillstandet-i-miljon/miljogifter/dioxiner/Pages/dioxiner-i-fisk.aspx

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

aktagrottman
2015-09-24 00:50
#15

Tänkte mest om det med djur.

Zepp
2015-09-24 01:11
#16

Djur omfattas utav djurskyddslagen och kan inte välja vad de skall äta.

Det svenska Östersjöfisket är räddat - för stunden.

I natt gav EU Sverige ett tillfälligt undantag från de nya dioxingränserna.

De nya undantagen gäller inte fisk som ska användas för djurfoder. 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10244160.ab

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sisselie
2015-09-24 09:08
#17

Jag köper hel vildfångad fryst lax på City Gross. Den är fet och god.

Jag såg nån dokumentär om att de använde fet fisk från Östersjön som foder till odlad lax, så det är ännu mer gifter i den odlade laxen, än att äta strömmingen direkt… Kommer inte ihåg vad dokumentären heter, nån annan kanske känner igen den?

ashe
2015-09-24 11:53
#18

Chumlax, hundlax, Stillahavslax (Oncorhynchus keta) Ser ut som laxfiléer men smakar torrt, trådigt, trist.

Oftast den som säljs om det är extrabilliga "lax"fileer. Har inte så mycket med äkta lax att göra.

Undvik, tycker jag. Varför lägga pengarna på något som smakar wellpapp.

Bläcket
2015-09-24 16:37
#19

Fisk som har varit fryst tappar ju mycket vätska vid tillagning också så det kan vara därför den blir torr. Sen om du tycker att det är för lite fett i fisken så kan du väl bara äta en fet sås till?

AnnMari81
2015-09-24 19:34
#20

Den enda feta fisken av vettig kvalitet jag har hittat köper jag på ICA. Makrillfilé 400 g av märket Domstein. Fiskad med ringnot i Nordostatlanten, Norska havet och Norra Nordsjön. Per 100 g: 18 g protein, 0 g kolhydrater, 16 g fett varav 2,9 g Omega 3.

Annons:
Torparmor
2015-09-26 22:50
#21

Jag köper fisk från den ambulerande fiskbilen som kommer ett par tre gånger per år.  Allt är viltfångat, filead och styckfryst i is. Inte så billigt men gott och bara att ta fram så många fileer man behöver vid varje tillfälle.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Upp till toppen
Annons: