Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3733 ggr
aktagrottman
2015-09-21 20:00

Självhushållning LCHF?

Jag spånar lite kring att leva ett extremt hållbart och även sparsamt liv.

Och funderar lite kring LCHF.
Jag tror att det finns några parametrar som är rätt viktiga om man vill leve enkelt billigt och självförsörjande.

1: Gå ner till en normal vikt. Allt överskott kostar kcal.

2: Ät LCHF. Håller orken och mättnaden uppe trots att kcal behovet inte täcks alla dagar.

Men detta är ju bara två verktyg. Som kan göra det något lättare.
Skulle det bli lättare att leva självförsörjande om man fokuserar på protein och fett.
Än om man fokuserar på kh och protein?
Eller kvittar det?

Annons:
korseett
2015-09-21 22:29
#1

Självförsörjande betyder ju att du skaffar din mat själv utan att handla. Ett gäng höns, några kor och får fixar det. Men det förutsätter att du kan det mesta om att driva jordbruk, att kunna förädla produkterna själv och såklart slakta, ta tillvara på köttet och förvara det.

aktagrottman
2015-09-21 22:38
#2

Ja alltså har man tillgång till några hektar är det ju en baggis.
Jag leker med tanken att klara det hela på max 2000 kvm + natur.
På fyra - sex personer.

Kunskap det lär man sig med tiden.

korseett
2015-09-21 22:56
#3

Mja kunskap om djur får du allt se till att skaffa före. Erfarenhet får du med tiden. Det är inte mycket du kan ha på 0,2 ha. Möjligtvis höns och kaniner, knappast några får ens. avsättningen för gödsel måste du ha så ett visst antal hektar i spridningsareal om du tänker dig klövdjur.

Halvdansken
2015-09-22 10:50
#4

Som #3 säger, 2000 kvm är inte mycket. Vi har 3500 och tror inte att vi skulleklara det. Tänk på att du behöver plats till uppbevaring av maten också, speciellt om du ska slakta själv. Alltså nån form av uthus eller liknande.

I självhushållninsperspektiv är det egentligen bättre att vara icke-LCHF, då man kan odla underjordsgrönsaker som är enkla att lagra.  Jag skulle inte fixa att slakta ett får tex.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: