Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Om vågen stannat

2015-09-18 12:26 #0 av: Vanille

Om vågen stannat, trots att det är uppenbart att man faktiskt är överviktig och har bukfetma och ett för högt midjemått för att räknas som hälsosamt. Ska man bara acceptera att vara tjock då?

Jag har ätit lchf i flera år och har nu stått still i vikt i ett år. Första två åren gick jag sakta ner men jag är fortfarande ohälsosamt tjock. Jag äter redan snålt med kolhydrater. Det enda som tycks fungera för mig är när jag drar in ytterligare på kalorierna. Problemet är att då blir jag inte tillräckligt mätt för att klara det ett helt liv.

Vad gör man då?

Är inte lchf viktnormaliserande för alla?

Anmäl
2015-09-18 12:30 #1 av: Annette

Motionerar du?

Det allra viktigaste om man vill minska i vikt är att röra på sig. 


Anmäl
2015-09-18 12:35 #2 av: Vanille

#1 Och jag har hört precis tvärtom. Att motion inte påverkar vikten nämnvärt såvida man inte tränar extremt hårt.

Men ja promenader går jag.

Anmäl
2015-09-18 12:39 #3 av: Gronstedt

Det enkla svaret är nej, LCHF är inte "viktnormaliserande" (vad nu det är) för alla. Uppenbarligen. Jag går inte heller ner om jag inte också håller koll på kalorierna. Det kan man enklast göra genom att minska lite på fettet och lägga till lite mer grönsaker av lågkalorityp.

För vissa (till exempel mig) är det omöjligt att gå ned om man äter några större mängder mejeriprodukter, så det kan också finnas skäl att prova att välja bort olika produktgrupper och se vad som händer.

Anmäl
2015-09-18 12:51 #4 av: Layza

Röra på sig är alltid bra, om än inte för viktminskning, åtminstone inte för mig.

Mitt mirakelmedel är 5:2. Äta midre två dagar i veckan. Det förvirrar kroppen och den blir mer alert och på hugget. Jag har noterat att kroppen stagnerar om man gör samma sak dag efter dag efter dag. Bra att chocka den lite med annat beteende såsom fastedagar. Jag räknar inga kalorier mina fastedagar som de flesta gör men äter ungefär hälften mot andra dagar.

Anmäl
2015-09-18 13:26 #5 av: OlgaMaria

Visst kan du inte äta för lite ett helt liv, men det kanske behövs för att gå ner. För min del är det svårt att gå ner i vikt, men när jag väl kommit ner brukar jag kunna hålla mig där om jag håller mig till LCHF och äter så mycket jag vill.

Kolla detta tips också, kanske något för dig 

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/55f67f2a8e0e74392f00172f-tips-for-viktnedgang?discussions-2

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-09-18 13:38 #6 av: Vanille

Tack för tipsen.

5:2 skulle jag kunna prova. Men jag har inte trott att sådana dieter var bra för kroppen. Jag har tänkt att då kanske kroppen ställer in sig på svält när det är fastedagar och att den då ännu envisare vill hålla kvar allt kroppsfett. Men jag kanske har fel.

Mejeriprodukter tycker jag att jag redan försöker minska men jag måste kanske försöka minska mer på dem. Eller på fett generellt.

#5 Ska titta närmare på den länken också. Tack

Anmäl
2015-09-18 13:55 #7 av: Margareta

Det du beskriver är vad min blogg handlar om. Allt handlar inte om mat och motion, då skulle ingen vara överviktig.
Välkommen

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2015-09-18 13:57 #8 av: parsley

Tror inte kroppen hinner ställa in sig på svält under fastedagarna när man äter 5.2. Tänk på att fasta är stressande för kroppen, så 5.2 kan vara jobbigt. 16.8 där man äter det man ska under 8 h per dygn och fastar resten av tiden, kan vara lättare, men det är inte säkert att det ger tillräckligt effekt för att leda till viktnedgång. Det kan finnas en del andra fördelar med 16.8. För många känns det som ett naturligt sätt att äta och man minskar antalet tillfället för skåpätning.  En del kombinerar 5.2 och 16.8.

Har du kollat kostdoktorns råd och gått igenom listan?  http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt

Anmäl
2015-09-18 14:01 #9 av: Vanille

#7 Tack! Det var intressant läsning

Anmäl
2015-09-18 14:04 #10 av: Vanille

#8 Tror inte jag läst det nej, det måste jag göra, tack!

Anmäl
2015-09-18 14:43 #11 av: Effie

Tanken med 5:2 är väl just att kroppen inte hinner ställa om förbränningen när man hoppar over enstaka dagar. Jag provade en varannandagsfasta på åttiotalet, långt innan jag horde talas om lchf, och jag gick ner I vikt  de två veckor jag höll på med det. 5:2 tror jag att jag kan gå ner I vikt av oxå, om jag bara hittar en variant där jag inte är hungrig hela tiden....men det är nog bara jag...

___________________________________________________

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2015-09-18 15:13 #12 av: parsley

Förutom 5.2 och 16.8 finns det ett par andra varianter av "fasta", där man äter mindre under en begränsad tid. Atkins fettfasta är en.  Äggfasta en annan.  Om du googlar så tror jag du hittar information om dem.  

Det finns olika teorier om mejerier och viktminskning. En är att både laktos, mjölksocker, och kasein, mjölkprotein kan höja blodsockret, vilket leder till insulinutsöndring och fettinlagring.  En annan är att kasein ger upphov till läckande tarm, vilket innebär att protein från maten läcker ut genom tarmväggen och påverkar immunförsvaret, vilket i sin tur leder till låggradiga inflammationer, som kan leda till diverse ohälsotillstånd. Läckande tarm är något av en alternativmedicinsk diagnos. Martina Johansson skriver om det i boken "Magstarkt" om du vill fördjupa dig i ämnet.

En del som äter mejerifritt tar bort flytande mejerier, men kan fortfarande äta ost och smör. Andra behöver ta bort ost också.  De flesta som äter mejerifritt äter smör. Tror man på teorin om läckande tarm, så behöver man ta bort mejeri, med undantag av smör och göra det under en period. Testa t ex en helt mejerifri månad.

Sten Sture Skaldeman hävdar att han lyckats hjälpa samtliga män han har haft kontakt med att gå ner i vikt, men misslyckats med var fjärde kvinna. Östrogendominans och klimakteriet kan göra att det är svårare att gå ner i vikt. 

Testa gärna att skriva upp vad du äter i t ex kostbevakningen.se, så du ser att du ligger rätt till. 

Anmäl
2015-09-18 16:34 #13 av: papa-bear

att träna för att gå ner i vikt, ja, om man svälter sig samtidigt.

om man tränar hårt kan man faktiskt bli tyngre när man har fett% under 10 än när man är en soffpotatis med över 25% fett, eftersom musklerna väger mer och man kan ju som ni vet bygga ofantligt stora muskler, både med och utan fusk. därför är även bmi kört, för om man tittar på scenen vid typ luciapokalen(byggartävling i göteborg), skulle nog väldigt många av deltagarna ha för högt bmi om någon bmifanatiker fick se deras siffror på längd och vikt.

Anmäl
2015-09-19 09:38 #14 av: Amify

Jag har kört med LCHF några månader nu; började i våras men mådde pyton vid första försöket på 5 veckor; hade förhöjd kroppstemeratur och magen var helt ur balans samt att jag gick upp i vikt istället. Jag mådde så dåligt att jag var tvungen att bryta och ta en paus men började sedan igen, fast med ett annat ingångssätt. Nu mår jag toppen och det funkar! Det som jag tror klickade igång min viktnedgång är att jag kör 16:8-metoden. Då jag beslutat mig för att inte ställa mig på vågen igen förrän i november (blir för demotiverad om jag ser att det inte rört sig på en vecka annars) vet jag inte riktigt hur mycket jag gått ner men jag kan säga att av min garderob att döma så är det mer än en storlek som "runnit av" mig rekordfort nu på några veckor.  Jag äter två normala lchf-mål mellan 12-20 varje vardag och lite mer på helgerna. Till och med vin kan jag unna mig och det stör inte viktnedgången. Får se hur länge det här håller i sig men kan i alla fall tipsa dig om att testa metoden i en månad för att se om det ger resultat. Jag är kaffegalen så jag dricker kaffe med en liten skvätt fet mjölk eller grädde varje morgon. Lycka till!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.