Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Varnar ammande kvinnor för LCHF.

2015-09-16 12:55 #0 av: Sindri

Det här kan väl ändå inte vara rätt?

http://gravid.ifokus.se/discussions/55f947028e0e744447002e3c-varnar-ammande-kvinnor-for-lchf

Det fanns/finns ju kulturer där man överhuvudtaget inte åt/äter kolhydrater i någon större mängd. Skulle alla mammor utveckla ketoacidos då/där?

Snälla ni som kan, svara i ursprungstråden så inte en massa mammor/blivande mammor blir skrämda.

Anmäl
2015-09-16 15:02 #1 av: nilu

Artikeln i Läkartidningen heter "Svår ketoacidos hos ammande kvinna med lågt energi- och kolhydratintag", dvs hon åt lågkolhydratkost och hade tydligen ätit väldigt  lite, pga infektion och illamående. Skulle gärna se att nån kunnigare person läser artikeln och kommenterar här.

Anmäl
2015-09-17 09:31 #2 av: spirit

Läs här:
http://kostkunskap.blogg.se/

Anmäl
2015-09-17 22:16 #3 av: Sindri

En bra förklaring och mer fullständigt än tidningshyenorna
http://www.kostdoktorn.se/kan-amning-pa-lchf-vara-farligt

Anmäl
2015-09-18 01:10 #4 av: Inkanyezi

Kanske läge att också länka till originalartikeln i Läkartidningen?

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Fallbeskrivning/2015/09/Svar-ketoacidos-hos-ammande-kvinna-med-lagt-energi--och-kolhydratintag/

Anmäl
2015-09-18 09:33 #5 av: OlgaMaria

Jag är så glad att jag började med LCHF då jag ammade min dotter när hon var sex månader. Fram tills dess hade jag hela tiden svårt att få mjölken att räcka till. Efter det var det aldrig för lite mjölk trots att jag i princip helammade ett par månader till.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-09-19 07:41 #6 av: Inkanyezi

Jag tror att artikeln hos SvT Dalarna har fått kraftig slagsida av att journalisten som skrev såg det som ett problem med LCHF och missade helheten, där det var brist på näring som var den egentliga orsaken.

Det bottnar i ett allvarligt samhällsproblem, som där man kanske mer borde varna för att läsa för mycket artiklar om viktnedgång eller titta i för många modemagasin, vikthetsen, som gör att väldigt många, främst kvinnor, försöker gå ner i vikt. Det finns högavis av rent livsfarliga viktnedgångstips om hur man ska bli av med "gravidkilona", de som barnet egentligen ska suga ut genom brösten.

De vanligaste viktnedgångsmetoderna innebär svält i någon form, och det är ganska få som förstår hur LCHF kan fungera utan svält.

I just det här fallet var det något helt annat, men i de andra redovisade fallen av ketoacidos hos ammande kvinnor handlade det om att de hade försökt bli av med sina "gravidkilon" och komma i bikiniform kvickare. Det aktuella fallet handlade om sjukdom och aptitlöshet, så att kvinnan trots amningen inte hade ätit tillräckligt mycket. Det har troligen inte mycket med LCHF att göra, utan kan med största sannolikhet handla om att hon mådde dåligt och inte fick i sig mat.

Men just det där att "snabbt bli av med gravidkilona" är något som jag ofta ser återkomma i trådar på sajten för viktminskning, och det dyker också upp här på LCHF iFokus. Det är rent vanvett, och det är livsfarligt. Problemet jag ser är inte LCHF, utan att det finns en vikthets, en hets att vara smal, att man ser det som fint att vara smal och fult att ha lite mer hull.

Men där tar vår samlade press inget ansvar för sina livsfarliga råd om bantning, också för dem som absolut inte ska svälta sig.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.