Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 10452 ggr
Lchfman
9/15/15, 7:26 PM

Grädde som luktar illa / unket / skumt / fränt?

Jag har märkt sedan ett par veckor tillbaka att grädden luktar unket, jag har grädde till mycket och brukar gilla den friska feta gräddlukten. Men som sagt helt plötsligt luktar det illa nästan. Trodde första gången grädden var dålig, men smakade först för att vara säker, och inget problem med smaken. Det var för övrigt Arlas 40%. Nästa gång fick jag nog tag på ett annat märke, (Falkenberg eller vad den heter) och slogs av att det luktade dåligt igen, smakade och smaken var som vanligt. Började tro att jag fått för mig att det luktar annorlunda och har bara sporadiskt tänkt på det ett tag. Men idag körde jag upp en förpackning grädde som jag tyckte luktade skumt under frugans näsa, och även hon tyckte den luktade illa… Vad håller på att hända egentligen?! Någon som känner igen detta?

Annons:
Layza
9/16/15, 8:51 AM
#1

Nej inte tänkt på direkt. Kan det bero på rötmånaden? Saker blir fortare dåliga så här års.

Matvoror kan lukta lite illa när de är på gränsen att bli dåliga. Jag brukar använda min näsa i stället för datummärkning.

nissew
9/16/15, 12:46 PM
#2

Jag har märkt det också. Blev misstänksam när katten inte ville äta den men den var öppnad innan. Sedan luktade nästa paket lika efter någon dag. Så har det inte varit innan.

Lchfman
9/16/15, 6:37 PM
#3

Vi är nåt på spåren alltså, märkligt…

LaRose
9/16/15, 11:19 PM
#4

Jag har också känt det, på två olika märken. Det smakar/luktar inte surt, utan något annat obehagligt. Men jag kände det på smaken också.

Kerstinfalk
9/17/15, 7:59 AM
#5

Det kan väl vara andra lukter från annan mat i kylskåpet som sprider sig till grädden. Att det luktar extra just nu kan väl ha med tiden på året att göra.

Pröva att ställa nästa gräddförpackning i en tätsluten burk inuti kylskåpet. Det kanske hjälper.

Lilltilda
9/21/15, 4:47 PM
#6

Min teori. 
Grädde påverkas av vad korna äter.  På våren och försommaren kan grädden bli smaklös eller t.o.m. få en "ton av gräs" för att senare under sommaren bli mer smakrik igen. Nu är det höst och grönbetet är över på många ställen. Det påverkar såklart grädden. 
Jag har dock INTE märkt någon negativ påverkan på grädden från Norrmejerier i höst, bara den lite blaskiga smaken i våras.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
Lchfman
8/8/16, 10:09 PM
#7

Nu är det igång igen.. Grädden luktar skit. Påminner om lukten på visst vacumförpackat kött typ. Konstigt..

Vivisfaxarn
8/9/16, 4:57 PM
#8

Har märkt att oöppnad grädde där datum inte gått ut skär sig i kaffet, men funkar i mat. Och luktar inte konstigt. Nog är det rötmånaden?

Mooniq
8/9/16, 8:33 PM
#9

oxå fått grädde som skär sig i kaffet men som funkar smakmässigt. Jaja - snart höst, back to normal.. 🤔

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Lchfman
8/9/16, 9:16 PM
#10

Men är det verkligen ingen annan som fått grädde som luktar väldigt annorlunda?! Det är så man ryggar tillbaka alltså. Flera olika märken, arla och Falköping plus annat.

hemul
8/9/16, 10:24 PM
#11

Skriv till mejerierna och fråga. De brukar svara.

hemul
8/9/16, 10:25 PM
#12

Har du tur får du lite gratisgrädde också. 😉

Lillyrod
8/10/16, 2:36 PM
#13

Om korna går ute och får i sig lökväxter så kan både mjölk och grädde få en konstig lukt och lite bismak av det de äter. Sen gäller det att hela kedjan i transporten mellan mejerierna och affären sköter det bra när det är varmt ute. Här märks det direkt när mjölken fått stå på lastbryggan i solen en stund innan affären tagit in den : )

Annons:
Upp till toppen
Annons: