Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5964 ggr
Elinjohanna
2015-09-11 12:19

Fetträdd, pank och orolig

Hej! Jag är en tjej på 23 år, är 155cm lång och väger 79 kg med en drömvikt på 55-60kg. Jag har sedan 14 års ålder jojobantat och prövat allt känns det som, som mest vägde jag 88 kg 2012 men lyckades svälta/tokträna mig ner till 69kg 2013. Som alla kan räkna ut slutade detta i katastrof med utmattningssyndrom och panikångest som följd. Jag har nu lyckats ta det psykiska till en toppnivå, men inte det fysiska. Tänkte göra ett sista försök med lchf. Därför hoppas jag att finna goda råd från er medlemmar här! Jag har några frågor som jag gärna vill ha svar på. Hur mycket får man äta på en dag? Hur mycket bör jag träna? Kan det "slå fel" och jag går upp i vikt i stället? MÅSTE man äta grönsaker, har i hela mitt liv haft svårt för grönsaker, äter i princip bara rödlök,gullök, lite ruccola och krossade tomater.. :( Var hittar man de prisvärdaste produkterna? Och vilka märken ? Är ingen mästare köket utan önskar att maten var lika lättlagad som en toast, var finner jag sådana recept? Och tillsist så, tror ni detta är något för mig? Tror ni jag kan klara det här eller är jag dödsdömd? Tack på förhand / Elin

Annons:
[Silverräv69]
2015-09-11 14:07
#1

Min mor har lagt om all sin kost till LCHF sedan snart 4 år tillbaka, hon har gått ner 20-25kg bara med hjälp av kosten och ytterligare några kilo när hon kunde komma igång med motionen igen.

LCHF är ingen diet, det är en hel kostomläggning och det är mycket ny kunskap man måste skaffa sig för att göra bytet bra för kroppen och inte chocka den. Resultatet skall helst vara långvarigt.

Jag är en fullkomlig amatör än så länge, men jag har bytat ut pasta och bröd mot bättre alternativ, än så länge några ggr i veckan. Bytat mjölk/fil/yoghurt till mandelmjölk, kokosmjölk och soya-yoghurt och magen mår toppen.

Börja du med att skaffa böcker, recept, tidningar och läs på vad en omställning betyder för dig. Är man matintresserad tror jag det är lättare. Men mycket "läxläsning" innan du påbörjar och gör det med babysteg.
Mamma sa att hennes övergång till den nya kosten tog henne 2 år (hon är 55 idag), då kroppen behövde extra lång tid och hon fick ofta halvpanik av att inte kunna baka som förr.

Alla hennes tester hos läkaren visar att hon är i toppform, så hon har gjort rätt och hon planerar på att hålla sig till den nya kosthållningen.

parsley
2015-09-11 15:34
#2

Du kan äta tills du blir mätt, dvs så mycket du behöver. Känns det vanskligt och du vill planera ditt ätande lite mer så kan du utgå från proteinbehovet och lägga till fett, samtidigt som du håller kolhydraterna på en låg nivå. 

En tumregel för att beräkna proteinbehovet är målvikt i kg = proteinbehov per dag i gram. En annan är längden i centimeter ´- 100 = proteinbehov per dag i gram.  Fett ska vara minst dubbelt så mycket som protein och kolhydrater tillsammans och kolhydraterna bör hålla sig under ca 20 g per dag (de flesta har den gränsen).  Låna lite kokböcker på biblioteket och läs på. Bra information finns även på kostdoktorns sida. Läs på innehållsförteckningarna och välj livsmedel som har max 5 % kolhydrater. 

Träna på en nivå som du mår bra av.

Du behöver inte äta grönsaker om du inte vill, men många LCHF:are blir passionerade grönsaksätare med tiden. 

Det finns ett antal matbloggar med LCHF-recept, t ex 56kilo, lesscarbs, Jills mat, Birgitta Höglunds bloggar, tidningen Matkärlek, kostrådgivarna, Mariannes LCHF…Du kan kan också googla på LCHF + det man vill laga, t ex LCHF tacos. En del av bloggarna är ganska liberala, så man får se vilka recept som passar en själv. 

De flesta LCHF-produkterna hittar man i vanliga mataffärer. Kokosfett kan vara idé att skicka efter från någon hälsokostbutik från nätet, t ex Apotea eller Bodystore. 

Tips på enkel LCHF-mat som inte kräver speciellt mycket matlagning är t ex

  • fläskkotlett eller fläskkarré med creme fraiche sås

  • entrecote med färdiga bearniesås

  • omelett med bacon

  • färdiggrillad kyckling med majonnäs eller köpt bearniesås

  • rökt lax med äggröra eller hollandiesås

  • kokta ägg

  • kokta ägg med tonfisk eller makrill i tomatsås på burk

  • ost

Elinjohanna
2015-09-11 16:11
#3

Tack för tipsen! Är livrädd att över äta, en rädsla som sitter i efter all kcal räkning m.m :/ har jag förstått det rätt så bör jag äta ca 55g protein, 20g kh och ca 150g fett eller är jag ute och cyklar totalt nu? :)

Elinjohanna
2015-09-11 16:12
#4

Rättar mig själv - jag bör äta under 20g kh per dag :)

Sindri
2015-09-11 17:09
#5

Eftersom du har dåligt med pengar så spring inte och köp på dig en massa grejer som du kanske inte behöver. Böcker kan man låna på biblo, annars räcker det långt med denna sajten + kostdoktorn.se.  Om du t ex klickar på Artiklar i den övre menyraden här på sidan, så kommer det upp en hel del läsvärt, bl a denna
http://kolhydrater.ifokus.se/articles/4d716bf2b9cb46223907d0e0-inkopslista-for-nyborjare?readstate=false&articles-1

Om du köper hem rätt sorts livsmedel och slänger ut allt som innehåller mycket kolhydrater så har du en bra början. Man behöver inte krångla till det, då kan det bli svårare att följa. Du kanske också skall göra en lugnare övergång så inte kroppen får en chock.

Naturligtvis är det alltid bättre med ekologiska varor, men har du inte råd än så vänta med det.
Vad gäller grönsaker så är det naturligtvis nyttigt, men med ägg + paprika (C-vitamin) får du i dig nästan allt du behöver. Du kanske får lust att experimentera mer med grönsaker så småningom om du tycker det blir trist med bara ägg, kött, fisk och fett. Att woka grönsaker kan vara en början. Och fettet och lite salt får ofta grönsakerna att smaka mer.

Adelheid
2015-09-11 18:24
#6

Om du tycker att det skulle vara svårt att hålla kontroll så kan jag rekommendera appen Lifesum. Den hjälper mig massor i att tydligt visa om jag ätit tillräckligt med fett och proteiner under dagen samt påminner om vatten och visar hur mycket kolhydrater man ätit. Den visar också kalorier men den delen ignorerar jag mest.

Den och alla snälla människor här inne har hjälpt mig massor då jag själv sliter med att få i mig tillräckligt med fett. Jag kan också skriva notater på varje dag så jag kan följa varför jag inte fick i mig tillräckligt den dagen eller varför jag gick över på kolhydrater och liknande för att lära mig av mina misstag. :)

Följ min viktresa med LCHF på min blogg http://from88kilo.wordpress.com

Annons:
Elinjohanna
2015-09-11 19:07
#7

Än en gång tack för råden! ❤️ Lifesum appen har jag så det låter toppen, skönt att höra att kalorierna inte är livsviktigt att följa, får en klump i magen när jag ser vad jag stoppat i mig men det är förhoppningsvis något jag lär mig hantera med tiden 😊

Elinjohanna
2015-09-11 19:07
#8

Än en gång tack för råden! ❤️ Lifesum appen har jag så det låter toppen, skönt att höra att kalorierna inte är livsviktigt att följa, får en klump i magen när jag ser vad jag stoppat i mig men det är förhoppningsvis något jag lär mig hantera med tiden 😊

Adelheid
2015-09-11 19:14
#9

Det kommer med tiden tror jag. Jag är inne på vecka 6 totalt men vecka 4 strikt lchf och jag failar mer än vad jag borde varje vecka. Men jag lär mig hela tiden av det och trots att jag inte klarar helt strikt varje dag, så har jag fortfarande gått ned. 

Men jag börjar nu komma till en punkt där jag börjar känna mig lite mer bekväm och inte behöver tänka lika mycket över vad jag ska äta, om jag kan eller inte kan osv. Första veckorna var det allt jag tänkte på. Så kan bara vänta mig att den biten bör bli lättare med tiden. :)

Följ min viktresa med LCHF på min blogg http://from88kilo.wordpress.com

parsley
2015-09-11 19:19
#10

Du tänkte rätt i inlägg #3

Håller man sig till livsmedel med mindre än 5 % kolhydrater, så brukar man hamna under 20 g eller däromkring utan att behöva räkna.

Gillar du inte appar finns det en sida som heter kostbevakningen där man kan registrera det man äter om man vill få en överblick.

Zepp
2015-09-11 20:12
#11

#9

Jupp.. det metabola för ketos tar cirka 3-4 veckor, det med ökad fettförbränning i muskler tar cirka 1-3 månader!

Den mentala biten lär ta betydligt längre tid.. men det går rätt fort i början, det handlar om tänk och vanor!

Bäst är att tänka till redan i affären, då har man sen handlat sådant man kan laga LCHF med!

För mig tog det tre månader innan jag kom in i det.. var visst en massa saker jag åt som inte direkt var LCHF, men det blev bättre för varje vecka allt eftersom man kom på och kom in i tänket!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: