Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Länkar - Radio/TV

Sanningen om fett (?)

2015-09-10 16:46 #0 av: Sindri

http://www.svtplay.se/video/3471573/sanningen-om/sanningen-om-fett-avsnitt-1

Ett program som dels har en dietist som pratar om kolesterol och mättade fetter, men också en forskare som förklarar att man inte blir fet av fett, och som talar om att vi behöver mättade fetter. Visar också vad som händer med de som äter en närmast fettfri kost. Bra för att vara i SVT.

Anmäl
2015-09-11 09:27 #1 av: Adelheid

Jag såg halva programmet før några dagar sedan. Vældigt intressant. Skall se hela sen nær jag får tid har jag tænkt. Kanske det kan hjælpa mig mot min "fettfobi" som man blivit præglad av under uppvæxten. Det ær det jag sliter med mest. Æta tillræckligt med fett.

Anmäl
2015-09-12 08:43 #2 av: RobinEH

Man blir inte fet av fett, kolhydrater, protein eller alkohol. Man blir fet av att överäta. Jag skall se programmet när jag bemödat mig att byta till Svensk vpn.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2015-09-12 11:16 #3 av: Kvothe

#2 RobinEH

Läs på lite mer om kolhydraternas inverkan på blodsockret och fettinlagringen som det resulterar i. Överkonsumtion av enbart kolhydrater leder till fettinlagring.

Överkonsumtion av enbart protein som också leder till blodsockertopp och då även fettinlagring. 

Överkonsumtion av enbart fett som inte leder till annat än mättnadskänsla.

Därtill finns det bara 2 essentiella makronutienter: Protein och fett..
Men lev du bara vidare i det förgångna.

Anmäl
2015-09-12 11:33 #4 av: Inkanyezi

#3 av: Kvothe:  Jag är övertygad om att RobinEH är betydligt mer påläst än vad ditt sarkastiska inlägg här antyder, och troligen mer påläst än du i de svårare bitarna av kostvetenskapen.

Den uppräkning du gör innehåller ett logiskt fel som inte är oväsentligt när det gäller hur LCHF-kosthåll förväntas fungera: "Överkonsumtion av enbart fett som inte leder till annat än mättnadskänsla."

Vi förväntar oss att kunna undvika överkonsumtion, genom mättnaden som antas infinna sig och kvarstå, i stället för att ganska snart åter känna sug att äta mer, vilket för många händer när energin från kolhydrater minskar om fettförbränningen är låg.

Så när vi inte överäter, och vi tolkar det till att det beror på det myckna fettet och avsaknad av kolhydrater i maten, som leder till att vi inte blir sugna innan det är läge att äta igen, då handlar det inte om "Överkonsumtion av enbart fett som inte leder till annat än mättnadskänsla."

RobinEH vet alldeles säkert om det här, och det som vi försöker fixa med LCHF är att våra hormonsystem ska hjälpa oss att inte överäta.

Anmäl
2015-09-12 14:06 #5 av: Halvdansken

Samma läkare som har varit med i Michael Mosleys program om mat o fett.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-09-12 23:25 #6 av: RobinEH

Programmet sett och det känns som om det var repris av tidigare program om fett, expl. som med Mosley. Hursomhelst så kan man ju sammanfatta några punkter.

I början visades några av deltagarna hur deras blod påverkades av en måltid innehållande hög andel fett, oavsett fett typ. Man undersökte blodet visuellt, och turligt nog så drog man inga slutsatser utifrån detta. Man ville helt enkelt få igenom att oavsett sortens fett så tar kroppen upp fettet och ses såklart i blodet.

Som vanligt så blir programledaren förvånad över hur fet denne är. Allvarligt, det är samma sak varje gång. "Åh hej! Hade jag så mycket fett".

Man låter deltagarna gå igenom tester vi redan vet svaren på. "Vad händer när man näst intill utesluter fett från kosten?" Många som äter LCHF går igenom just dessa omställningsbesvär när de gör den motsatta kostförändringen.
Och det är såklart tråkigt att äta en diet fri från fett, vilket är just varför jag tycker om fett.

Programledaren beter sig allmänt okunnig och förvånas av ingenting.

Man visar att högintensiv intervallsträning ger en ökad fettoxidation efter träningen, i detta fall fördubblad från 4g till 8g per timma knappt 3 timmar efter träningen. Detta gällde redan tränade personer och som så turligt nog nämndes, det var ett kort experiment.

En biomedicinsk forskare väljer att häva ur sig det häpnadsväckande "kolhydrater omvandlas till fett". Om vi ändå vore råttor. Kolhydrater omvandlas till fett genom vad som kallas "de novo lipogenes" eller "DNL". Denna process är energikrävande och dåligt fungerande hos oss människor även om den ökar något med en fettfattig diet. Vad som faktiskt sker vid högkolhydratkost är att fettet i kosten lagras som fett, snarare än att kolhydraterna omvandlas till fett även om sådant sker. Vid högkolhydratkost ökar även kroppens totala förbränning som ett sätt att göra sig av med eventuell överskottsenergi från kolhydraterna.

Och som jag redan skrev i #2 och som #3 försökte ifrågasätta och som #4 Inkanyezi så vänligt bemötte så att jag slipper, i programmet tog de upp att du blir fet av att överäta. Du blir inte fet av enskild makronutrient eller näringsämne.

De diskuterade bra och dåliga fetter, likt sedvanligt togs mättade fetter upp gällande det senare. De talade hursomhelst med en näringsepidemiolog som påtalade skillnad mellan mättade fettsyror (tack gudskelov för det). Hennes forskning hade visat att mejeriprodukter minskade risken för diabetes och tvärtom gällande kött. De tog inte upp vilja mättade fettsyror det handlade om utan enbart livsmedelsgrupper de tillhörde. Som en riktig forskare så påpekade hon också att det gällde korrelationsdata och inte kausalitet

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2015-09-13 12:14 #7 av: Zepp

Ja, jag håller med Robin om programmets budskap.. inget nytt under solen altså.

Men det var ett trevligt underhållsprogram hur som helst.. inget vetenskapsprogram direkt.

Tycker de blir allt mer nyanserade för varje program de gör?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-09-13 12:52 #8 av: hemul

#6 Robin, du kanske kan förklara något jag undrat över och inte lyckats läsa mig till. Kolhydrater omvandlas inte till fett i någon högre grad, OK, det kan jag köpa. Förresten var det väl just detta som Montignac grundade sin diet på, att fett lagras i närvaro av (större mängder) kolhydrater. Och det var väl också så man ansåg att det var förr, inget nytt där alltså. Men nu svamlar jag.

Vad jag undrar är hur kroppen då hanterar en situation med överbelastning av kolhydrater? Säg att jag inte rört mig på flera dagar, glykogenlagren är välfyllda, och så sätter jag i mig en hel Aladinnask, tömmer kakburken eller har värsta macksvullet. Hur undviker kroppen farligt höga glukosnivåer i blodet?

Anmäl
2015-09-13 13:33 #9 av: Zepp

Nu svarar jag i stället för Robin!

Det som du utgår ifrån är rätt vanligt.. (menar jag), dvs vi har en begränsad förmåga att lagra glukos.. och en rudimentär Denovo Lipogenes.. som utgångspunkt!

Så vad händer om cellerna.. (oftast pratar vi mest om muskelceller), är fulltankade redan när vi inleder vår kolhydratfrossa?

Då stiger blodsockret först o främst.. det finnns dessutom vissa negative feedback-mekanismer som sänker magsäckstömningen till tunntarmen.. de feedbackmekanismerna är antagligen dock inte anpassade för raffinerade kolhydrater?

När väl blodsockret stigit så ökar insulin.. det är väl känt.. så även deras stimulans utav GLUT4.. men dessa styrs i större utsträckning utav cellens interna energibehov.. och dras i princip in från cellmembranet när cellen väl är sk fulltankad!

Då stiger insulin ännumera.. vilket får som konsekvens att Glukagon rasar ner ännumera, dvs glukoneogenes och glycogenolys inhiberas som första åtgärd!

Stigande insulin leder oxå till inhiberad lipolys och en ökad esterifiering av triglycerider i fettväven, dvs glukos tas upp av adiopos vävnad för att bilda mer triglycerider.

På ren svenska.. mer fettsyror och glukos binds som triglycerider i fettväven.. nedbrytning av triglycerider upphör eller minimeras.. mindre mängd FFA kommer ut i blodet!

Mängden aktivt T3 ökar för att öka futile cycles/REE/termogenes, för att bränna bort glukos.. man kan bli rastlös och vilja röra på sig till slut.. ses mest hos yngre personer.. typ barn!

Vi äldre har ju lärt oss att lägga band på vårt rörelsebehov!

Denovo Lipogenes är fortfarande en väldigt liten del utav detta.. den kan dock ökas/dubbleras om man anstränger sig.. lägger på sig ordentligt med vikt och håller ner fettet i maten!

Robin får gärna rätta mig/lägga till/utveckla!

Anmäl
2015-09-13 14:04 #10 av: Inkanyezi

I det tidigare programmet med Mosley nämndes ju NAFL, fettlever utan sprit, och jag fick intrycket att framför allt fruktsockret lätt kan leda till att fett lagras in i levern. Det handlar ju inte om några stora mängder där, och även om det är energikrävande, så finns ju överskott av energi när man har moffat massor av söta och stärkelserika grejer. 

Och fettlever låter ju inte så hemskt önskvärt. Jag fick uppfattningen att man skulle kunna få det, förutom av sprit, också av läskeblask.

Anmäl
2015-09-13 21:34 #11 av: hemul

#9 Tack för svaret, men det var inte riktigt det jag frågade om.

Anmäl
2015-09-13 21:43 #12 av: Zepp

Det var hur som helst svaret på din fråga!

Dvs kroppen hanterar ett högt blodsocker genom att inhibera det mesta som har med fettoxidation att göra samt nybildning utav glukos.

Så Paolo har fortfarande rätt, det handlar om ut och springa i två timmar för att bränna av glukos så att blodsockret sjunker!

Enklare om man är lat är att skippa stora delar utav kolisarna/Alladinasken.

Anmäl
2015-09-14 13:39 #13 av: hemul

Nej, det var det svar du levererade. Och det var inte heller dig jag frågade. Jag riktade mig specifikt till RobinEH. Du får ursäkta, men googla kan jag gör själv.

Anmäl
2015-09-14 18:36 #14 av: Zepp

Vi får se när Robin behagar dyka in här.. jag tvivlar på att hen har en väldigt annorlunda förklaringsmodell!

Anmäl
2015-09-15 13:02 #15 av: hemul

Jag får förtydliga mig. Jag menade inte vad man BÖR göra om man satt i sig en stor mängd socker och blodsockret närmar sig skadliga eller t.o.m. livshotande nivåer. Jag undrade vad kroppen gör om det inte går att lagra mer glykogen och den inte omvandlar glukos till fett. Och det är fortfarande RobinEHs svar jag gärna vill höra eftersom jag uppfattar henne som kunnig.

Ett exempel. Jag hade en hund som när han var halvstor valp rev ut ett paket strösocker ur skafferiet när han var ensam. Hur mycket han fick i sig var svårt att avgöra eftersom det var socker "all over the place", men mycket lär det ha varit. Han var klart allmänpåverkad. Flåsade, stirrig, lite ostadig, dräglet rann i floder så han var alldeles blöt på framkroppen, inte helt kontaktbar. Men dog gjorde han inte och inte fick han märkbara hjärnskador heller. Hur fick hans kropp bort sockret snabbt nog innan skador uppstod? Han motionerade inte bort det.

Hade det funnits någon slags vetjour där vi bevann oss hade jag åkt dit omedelbums, det var väldigt otäckt. Men det fanns inte ens ett nummer att ringa den tiden på dygnet. När det gick att kontakta någon var han redan återställd, hans kropp hade fixat det själv.

Anmäl
2015-09-15 20:19 #16 av: Zepp

Grejen är fortfarande att kroppen inte har något annat sätt att sänka högt blodsocker än att stänga ner allt som har med fettoxidation/nyproduktion av glukos att göra!

Du kan i viss mån vid svinhöga blodsockernivåer kissa ut glukos, ett gammalt sätt att diagnostisera diabetes typ två var att smaka på urinen!

Diabetes betyder fritt översatt.. honung i urinen!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.