Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Hungerförändringar

2015-09-10 16:35 #0 av: fiskenihavet

Jag har, till och från, ätit lchf i några år. Det som är konstigt, och som jag undrar om någon vet nått om, är att jag i en period höll mig länge på maten (dvs åt ett til två mål om dagen) men nu är jag hungrig varje timma. Det som jag misstänker är att det är lightläsken som påverkar. Jag är en storkonsument av lightläsk. Det konstiga är att jag drack lightläsk också innan, dvs då jag inte åt mer än 1-2 ggr pr dag. Varför är jag så hungrig nu? Och ja, jag äter nog med fett. Mest fett, så protein, väldigt lite kolhydrater (jag ligger på mellom 0 och 5 g pr dag).

Anmäl
2015-09-10 16:53 #1 av: Sindri

Bara att prova att skippa lightläsken så märker du om det blir någon skillnad.  GladPersonligen skulle jag aldrig vilja "förorena" en bar kost med läsk. Använd din fantasi så kan du nog komma på mer harmlösa drycker, om du inte vill njuta av det bästa - vatten.............

Anmäl
2015-09-10 17:04 #2 av: fiskenihavet

Nr. 1 jag är självklart klar över att lightläsk inte är bra eller förenl m lchf. Vet att jag borde skippa läsken, men alla får det inte till. Jag är sockerberoende och utan läsken håller jag inte ut och får genast tillbakagång i kosten. I tillägg kommer det att ta lång tid innan jag kan se nått samband, som du skriver om, för om jag slutar med läsken kommer jag först gå igenom abstinensen från cola lighten.

Anmäl
2015-09-10 17:12 #3 av: Eron33

Men den triggar ju sötbehovet!
Har också druckit mycket lightläsk men har nu hållit på med lchf i snart 4 veckor och druckit läsken 1 gång! Har inget direkt sug efter det och heller inte efter andra söta saker! Så försök ta bort den är mitt råd! ☺

Anmäl
2015-09-10 17:31 #4 av: fiskenihavet

Nr 3. Lightläsk tiggar inte mitt sötsug.
Tar jag bort läsken kommer ett starkt sötsug.
Frågan jag hade gick inte på sötsug, men ökt hunger. Någon som har erfarenheter?

Anmäl
2015-09-10 18:05 #5 av: Sindri

Ja, men frågan är om det verkligen är hunger du känner? När jag gick på kolhydrater var jag hungrig väldigt ofta. Det var dock bara mitt blodsocker som sjönk och då sänder kroppen ut hungersignaler. Det var också en väldigt otäck hunger, för jag blev darrig, svag, fick huvudvärk och hjärnan kaosade helt. Sedan jag började med LCHF är mina hungerkänslor av ett helt annat slag, det är riktig hunger och den kan tämjas i ett par timmar eller mer utan att jag får några läskiga symptom.
Så frågan är om det inte bara är ditt intag av läsk som höjer blodsockret, utsöndra insulin som ger dig hungerkänslor.

Är du säker på att läsken inte triggar ditt sötsug? Du dricker ju flera om dagen. Den första gör ju att du vill ha fler. Jag tror tyvärr att du lurar dig själv lite.
Klart du får ett starkt sötsug om du är sockerberoende och skippar det söta. Men det varar bara under en begränsad period, sedan blir du fri. Jag tror du skulle må mycket bättre då, och framförallt slippa de jobbiga hungerkänslorna när blodsockret sjunker.

Anmäl
2015-09-10 18:17 #6 av: fiskenihavet

Nr 5, det du skriver har jag tänkt på tidigare. Det konstiga är, som jag skrev, att jag inte blev hungrig så ofta förut men at jag plötsligt har blivit det nu. Läsken har varit med i vardagen hela tiden, både då och nu. Också när jag inte hade några speciella hungerskänslor att snacka om.

Anmäl
2015-09-10 19:52 #7 av: Zepp

Testa att äta lite mer och lite oftare!

Det kan ju vara somså att din kropp just nu inte är villig att leva av sitt fettlager utan vill ha lite mer via munnen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-09-10 20:23 #8 av: fiskenihavet

Nr 7, menar du att äta utanför hungerskänslorna, dvs innan man blir hungrig, dvs enda oftare? Ska pröva☺

Anmäl
2015-09-10 20:30 #9 av: Zepp

" men nu är jag hungrig varje timma. "

Var det jag tog fasta på,, du kanske äter för lite, din kropp kanske inte har lust att gå ner mer.. tillfälligt eller av goda skäl!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-09-10 20:34 #10 av: parsley

Äter du tillräckligt, så inte hungerkänslorna beror på att du egentligen är hungrig? Testa att skriva in det du äter i t ex kostbevakningen.se, så ser du hur du ligger till.

Jag antar att du dricker lightläsk med koffein i och kanske ersätter kaffe med lightläsk. Kan du tänka dig koffeintabletter istället för  läsk och fasa ut dem på sikt? Jag säger inte att det är världens bästa idé att ta koffeintabletter, men du slipper tillsatserna som finns i läsk och du får i alla fall i dig uppiggande koffein.

Anmäl
2015-09-11 08:34 #11 av: Malinhell

Jag upplever att det här med hungerkänslor går i perioder, ena månaden kan jag vara hungrig så jag behöver äta tre gånger per dag och till och med slänga in ett mellanmålsägg på eftermiddagen, medan en annan månad behöver jag äta en gång per dag. 

Anmäl
2015-09-11 09:25 #12 av: Adelheid

#1 Jag är också som du angående light läsk. Vet att det inte är bra men får jag sötsug så funkar en halvliters flaska lightläsk perfekt för att dämpa suget. Än så länge inte märkt av att jag triggas av det. Vet däremot att jag triggas av light safterna. Så dem dricker jag inte. Konstigt det där.

Är dock så pass ny så kan inte komma med några bra tips för vad du kan göra mot hunger. Men ville bara att du skulle veta att du inte är ensam angående light läsk. Förutom att jag inte dricker det varje dag. :)

Anmäl
2015-09-11 09:36 #13 av: Layza

#11 håller med Malin; vi är inga maskiner som ständigt fungerar på samma sätt. Hunger kan ha med känslor och hormoner att göra. Vi är komplexa. När impulsen att stoppa i sig något kommer kan man mota den genom att ta några djupa andetag och ett glas vatten. Det är lugnande.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.