Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 7616 ggr
fiskenihavet
2015-09-06 13:21

stevia

Hej. Ni som över tid har använt stevia, eller andra sötningsmedel, hur tycker ni att det har fungerat? Blir ni mer sötsugna? Svänger blodsockret? Är sötningsmedel så illa/bra? Har någon som är sockerberoende provat?

Annons:
Siggebus
2015-09-06 13:33
#1

Jag har vanliga sucketter i mitt kaffe och té som jag dricker 3 ggr om dagen men för min del så triggar det ingenting.
Om det sedan är bra eller inte kan ju diskuteras - det är ju framställt på konstlad väg med allt vad det innebär.
Men jag vet andra som INTE kan ha någonting som smakar sött utan att triggas så det där får man nog prova sig fram med….om man vågar! ;)

Eron33
2015-09-07 07:45
#2

Snälla hjälp detta med Stevia! Har letat under flera år efter den rätta stevia! Men vet inte vilken som är den rätta har kollat mestadels på Maxi och vad jag förstår har de inte den rätta! Hjälp!

Eron33
2015-09-07 07:46
#3

Har naturapoteken den rätta eller? Typ Life!

Sindri
2015-09-07 08:08
#4

#2 av: Eron33

Vill du ha ren stevia? Eller vill du ha erytriol blandat med stevia? Allt beror på hur du vill använda den. Jag köpte en ren stevia på Hälsokosten för många år sedan. Ren stevia i pulverform är dyrt men det går inte åt mycket. Har samma burk kvar.
Vill du däremot ha ett sötningsmedel till t ex bak så är det bättre med erytriol, då får du också en massa.
I recept och på påsarna står det ofta att man skall ta samma mängd som vanligt socker, men det blir alldeles för sött. Jag tar ungefär hälften av erytriolen (ex. vis. sukrin), sen tar jag några korn av stevian.

Många upplever bismak av erytriolen, andra av stevian. Om man blandar de båda blir det ingen sådan.
Det finns också färdigblandad erytriol med stevia, t ex ICAs Sötströ eller en annan från LCHF-butiken på nätet. 

Vad du gör köp inte Hermesetas eller Canderel som det står stevia på, det är något syntetiskt med en liten mängd stevia i. Det finns också rent socker med stevia i.

Kortfattat: läs innehållsförteckningen på påsarna. Står det erytriol är det OK, men då tar du drygt hälften av doseringen jmf med socker. Står det erytriol och stevia är det OK- ta hälften av mängden jmf med socker. Ren stevia får du köpa på hälsokosten. (De har också blandningar, men så mycket dyrare)

Eron33
2015-09-07 11:06
#5

Tack snälla för ditt svar ska leta på em! Då köper jag båda sorter!

fiskenihavet
2015-09-07 15:26
#6

Någon med erfarenhet ifm stevia? Upplevt mer sötsug? Mer konsumtion av sött? Någon sockerberoende som har provat?

Annons:
Sindri
2015-09-07 16:32
#7

Jag har provat stevia och sukrin. Grejen är att man vill ha mindre och mindre sött.

Har aldrig upplevt något som helst sug efter att jag ätit något med det i. Men vi är alla olika. Du får prova, helt enkelt.

Eron33
2015-09-07 19:04
#8

Jag köpte ica sötströ på Maxi. Sen var jag in på Life där det bara fanns några droppar i en liten flaska en vanlig och en med chokladsmak, köpte inte den blev osäker på om den var ok?

Sindri
2015-09-07 22:37
#9

Den är säkert OK om du menar ur kolhydratsynpunkt. Fast jag skulle inte välja en med chokladsmak. Men mitt råd är att inte köpa på sig för mycket dyra varor från början. Prova dig fram med Sötströet, och känn hur det känns. Det kanske räcker fullständigt för dina behov.

Eron33
2015-09-07 22:42
#10

Nej den med chokladsmak kändes inte så intressant! Då avvaktar jag nu har jag ju en sort som är ok! Tusen tack för din hjälp Sindri!

carro.
2015-09-08 08:21
#11

Jag blir jättesötsugen av allt som smakar sött, oavsett källa till det söta. Det funkar inte för mig med sötn.medel

parsley
2015-09-08 12:35
#12

Den här använder jag. Vit stevia från hälsokosten. Den är mycket dryg och en burk verkar räcka hur länge som helst. Jag bakar ytterst sällan och undviker sötningsmedel. Tar en knivsudd stevia i rött te om  jag vill lyxa till det med sött och sötar med stevia om jag gör någon LCHF-variant på drickchoklad eller bakar sk ketobollar.

http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Livsmedel/Diverse/Stevia-vit-Life-Products.htm

Kirsib
2015-09-08 14:13
#13

Jag använder mestadels Sukrin+, som är en stevia-erythriol-blandning, dubbel så söt som socker, men jag brukar använda ännu mindre än hälften av sockermängden, tycker annars det blir för söt.

Annons:
fiskenihavet
2015-09-08 18:42
#14

#1,7 och11, tack för svar på min fråga. 😊

Eron33
2015-09-08 18:50
#15

Tack för alla tips!

Tyroidea
2015-09-09 08:16
#16

Sötningsmedel förstör tarmfloran vilket i sin tur kan leda till diabetes. Ur askan i elden? Man bör nog vara mycket försiktig med det. http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-forskning-sotningsmedel-kan-orsaka-diabetes

Sindri
2015-09-09 08:54
#17

#16 av: Tyroidea

Du borde läst hela artikeln
"Det som forskarna bakom studien gjorde var att utfodra möss med vatten som smaksatts med tre vanliga sötningsmedel – sackarin, sukralos och aspartam. Mängden sötningsmedel höll sig inom gränsvärdena för vanliga livsmedel med konstgjorda sötningsmedel. Samtidigt fick en kontrollgrupp möss i stället vanligt vatten som dryck."

Tror samtliga här på kif förkastar alla tre medlen. Nu gällde diskussionen stevia som är något helt annat.

Tyroidea
2015-09-09 09:05
#18

Jag har läst motsvarande om stevia men hittar inte länken. Man lurar kroppen.  

Bättre att äta något med naturlig sötma, jordnötssmör eller hallon, om man vill få den söta smaken utan biverkningar.

Sindri
2015-09-09 09:22
#19

Jag har sökt på stevia + tarmflora, men hittar ingenting om att stevia skulle kunna förändra tarmfloran på det sätt som de syntetiska sötningsmedlen.
Tvärtom skall enligt ett inlägg, indianerna ha använt stevia för att bota diabetes
http://forum.kostdoktorn.se/topic/1463-stevia-bra-eller-d%C3%A5ligt/

Annars skriver alla bara om studien med bl a sackarin
http://www.kostdemokrati.se/science/2014/09/22/ny-forskning-sotningsmedel-kan-orsaka-diabetes/

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10495/Konstgjorda-sotningmedel-orsakar-glukosintolerans-via-forandrad-tarmflora.aspx

http://traningslara.se/angaende-larmet-om-sotningsmedel/

Men kom igen om du hittar det om stevia också. Annars finns ingen anledning skrämma upp folk.

Tyroidea
2015-09-09 16:51
#20

Ren stevia smakar illa, så det mest är ju blandprodukter med syntetiska sötningsmedel. Jag tycker att det är tråkigt att man försöker äta riktig mat men ersätter det söta med produkter som lurar kroppen. Stevia är inte framställt naturligt längre. Bättre att faktiskt att äta en bit riktig mörk choklad ibland än att lura sig själv med fakesocker och tro att man äter "naturlig mat". http://barnsmat.blogspot.no/2013/03/stevia-ar-det-sa-tryggt-och-naturligt.html

Annons:
Sindri
2015-09-09 17:41
#21

#20 av: Tyroidea

Ja, men vi pratar inte om aspartam med tillsatt stevia, eller om sackaros med tillsatt stevia. Om vi pratar om utblandad stevia är det med erytriol som jag inte heller sett någon undersökning om att det skulle påverka tarmfloran. Att det inte påverkar blodsockret får väl antas vara allmän kännedom nu.
Och att aspartam inte är nyttigt omfattas väl också av de flesta nu. Den länken ovan är ju till en bloggare som verkar förorda aspartam.

Jag tycker inte stevia är nödvändigt i matlagning. Inte heller sukrin (erytriol). Men för de som vill (ofta under en övergångsperiod) och för de som t ex skall baka något och bjuda andra på, är stevia och sukrin (såvitt vi vet nu) det bästa alternativet.

Många på forumet vittnar ju om att det rent socialt är svårt med LCHF, då är det jättebra att kunna ta fram en kaka och visa att det går att äta både det ena och det andra på ett nyttigt sätt. Jag gjorde sånt från början till min familj, men nu vill nästan ingen ah söt smak. Min stevia-burk är sju år gammal och det rä över hälften kvar.

Skall man baka t ex muffins och vill ha i lite sött är det väl inget alternativ att säga att man skall ta en bit mörk choklad istället.

Så varför måla f-n på väggen då och skrämmas. Har de personerna som vill använda stevia inte fått diabetes av socker lär de inte få det av stevia heller.

Tyroidea
2015-09-09 17:45
#22

Så enkelt är det inte. Man kan få diabetes utan att vara överviktig, sockerberoende mm. Det har jag fått. 

Man kan bjuda på hallon med grädde eller på andra efterrätter utan stevia framställt med lösningsmedel. Alt kan man minska andelen socker i de flesta recept.

Eron33
2015-09-09 17:48
#23

Håller med tanken är ju inte att man ska äta sötningsmedel varje dag utan ibland när man vill ha det där lilla extra och då är ju denna tråd perfekt! Då vi söker och får råd och tips om det nyttigaste då vi inte vill äta typ aspartam som absolut inte är bra!

Eron33
2015-09-09 17:54
#24

Ja men äter vi vanligt socker så blir det ju inte lchf och jag kan inte gå ner i vikt vilket jag vill göra för att minska chansen till diabetes m.m. som är vanligare att få vid mycket övervikt!

Tyroidea
2015-09-09 18:46
#25

Då kan man göra t.ex Chokladmousse helt utan socker och stevia!

Om man fortsätter äta söta saker lurar man kroppen och sig själv.

Eron33
2015-09-09 18:51
#26

Nu förstår jag inte riktigt du hänvisar till ett recept på en annan tråd där det används sötningsmedel eller?

Tyroidea
2015-09-09 19:59
#27

Eron. det är sajten som länkar till det receptet, inte jag! Använder inte sötningsmedel.  Bara det lilla sockret som finns i 70% i choklad och i grädden i sig själv. Det tycker jag räcker. Om man vill bjuda ickefrälsta på något så måste man ju inte äta det själv så jag förstår inte grejen med att man måste kunna "baka" som vanligt bara för att man börjar med lchf. Köp lite bullar, tårta etc till de som vill ha men strunta i det själv och ta lite hallon med grädde istället.  Eller 2 rutor mörk choklad!

Annons:
Sindri
2015-09-09 20:02
#28

#25 av: Tyroidea
Jag förstår fortfarande inte varför du framhärdar i denna tråden. Du får ha dina åsikter om sötningsmedel. Fine! Men skapa då en egen tråd som heter t.ex. Sötningsmedel eller inte. Det TS vill veta om huruvida stevia triggar sockerberoende eller inte hos olika användare i forumet. Inte om han skall använda det av andra skäl eller inte.

Och ja. Det receptet du hänvisar till innehåller enorma mängder stevia. Hoppas verkligen ingen använder ren stevia till det. Det blir oätligt och kanske direkt farligt. Jag har gjort Chokladmousse helt utan sötningsmedel och det är jättegott, men jag skulle för den skull inte försöka skrämma någon annan till att inte använda det, om de nu vill.

Eron33
2015-09-09 20:05
#29

Ok misstänkte detta med sajten som ledde mig till chokladmoussen kom på det efter att jag skrivit! Men detta med sötningsmedlet får vara slutdiskuterat för min del nu vi kommer ingen vart då vi har olika åsikter om detta! Det är ju naturligt att alla har olika åsikter vilket gör att vissa av oss vill ha råd och tips om detta med sötningsmedel och andra inte!

Tyroidea
2015-09-09 20:23
#30

Här kommer avslutningsvis en bra genomgång av olika sötningsmedel inkl. stevia. I av professorn i bioteknik https://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_162583.pdf

Tyroidea
2015-09-09 20:24
#31

Sindri, TS frågade ju stevia var illa eller bra,  så jag var inte OT.

Sindri
2015-09-09 20:48
#32

Var det den du syftade på förut? Jag tycker inte den professorn vet vad han pratar om. Han skriver att sukrin är mindre sött än socker! Helt galet. På påsarna står det att man skall ta samma mängd sukrin som socker, men då blir det alldeles för sött. Som du kanske sett så tar de flesta hälften. Av stevia tar man så ytte-pyttelite så det är svårt att tro att det skall kunna påverka kroppen som han skriver.
Det är fortfarande inte en vetenskaplig studie som redovisas, eller ens referenser till sådana.  Jag tycker mest det verkar som allmänt tyckande och troende. Och OBS! från 2012.

Kommer det en riktig vetenskaplig studie som klart kan redovisa att stevia eller sukrin (i de små mängder LCHF:are använder dem) påverkar kroppen negativt, så accepterar jag det. Men än så länge har jag inte sett något sådant. Jag vet att en del som har extremt sockersug, och varit sockerberoende inte klarar av dessa. För många andra är det en skön övergång till helt sötningsfritt (så var det för mig), och en möjlighet att bjuda icke-LCHF:are på "normalkost", eller njuta vid sällsynta tillfällen.

Men idag har du inga belägg för att det förstör något i kroppen. Har man svårt för alla former av sötningsmedel så får man låta bli.

Tyroidea
2015-09-09 23:17
#33

Ja du väljer förstås själv om du ska tro mer på dig själv eller på en professor i biokemi. Texten i kompendiet riktar sig till vanliga människor och saknar därför referenser. Skriv till honom så kan du säkert få ett gäng studier. Det finns massor med studier på stevia men de är som man säger inconclusive. Vissa visar på faror andra inte. Biokemin ändrar sig inte varje år. Men du tror alltså att det som skrevs 2012 nu är falskt för att du vill att det ska vara så? 

Det finns väl ingen särskild anledning att bjuda människor som inte äter lchf steviasötade kakor etc. Det är ju just att sluta äta sött som är grejen. med lchf. Inte att ge dem ersättningsprodukter. Låter som en ursäkt för att själv få snaska, 

Sötningsmedel förstör ketosen och påverkar därmed insulinfrisättningen även om de inte höjer blodsockret. Många av dem är cancerframkallande, påverkar hormomspegeln och tarmbiomet. Så varför ska man äta det? Ge mig ett enda skäl som inte handlar om sötsug? Om man fortfarande vill äta det som är sött så kan man ju äta naturligt söta saker som hallon, grädde, tomater eller jordnötssmör, Varför använda det som är kemiskt tillverkat med lösningsmedel som stevia? Är det ett sätt att ha kvar sitt sockersug och fortsätta använda det söta som en belöning?  

Varför inte helt enkelt vänja sig av med det? Det går fortare om man inte tar sötningsmedel.

Upp till toppen
Annons: