Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5071 ggr
Malinhell
2015-09-03 09:46

Periodisk fasta upplägg och erfarenheter

Ni som fastar regelbundet vad har ni fått för resultat av det?

Har på grund av långvarig viktplatå börjat intressera mig för fasta, kör redan på 16:8 men är nu intresserad av längre fasteperioder. Körde min första 20:4 igår och det gick väldigt smärtfritt, troligtvis då jag ätit LCHF länge.

 Ni som fastar hur har ni lagt upp det? Kan man köra 20:4 så här pang på många dagar i rad eller bör man börja med varannan? Kan man variera fastedagarna och cykla mellan 16:8. 20:4 och 24-h fasta? Vad är enligt era erfarenheter bäst och vad har gett bäst resultat på viktnedgång men också hälsa och välmående?

Jag tränar relativt sporadiskt och har inte möjlighet att träna annan tid än kvällen.

Annons:
Siggebus
2015-09-04 08:18
#1

Nu när du skrev "20:4" så började jag räkna på hur jag äter och då visar det sig att det är exakt så jag äter och har gjort i ca 5 år.
Jag började strunta i frukosten relativt tidigt i min lchf-"bana" och åt/äter endast lunch och kvällsmat. Fast kväll och kväll - äter vid 16 -tiden så det blir ca 4 timmar mellan lunch och kvällsmat. 🙂
Jag började med detta "pang på" som du uttrycker det och gjorde det för att jag helt enkelt inte var hungrig på morgonen utan någon annan tanke bakom 🙂
Dessutom kan jag säga att min lunch verkligen inte är stor - kan bli två kokta ägg eller ett ägg och en burk makrill eller något annat litet - mitt största mål äter jag vid 16-tiden.
Det sista målet kan se rätt rejält ut men det är ju för att jag inte äter så mycket vid lunchen. Jag har varit noga med att kolla att jag verkligen inte får i mig för lite på en dag.
Jag har inte gjort några egentliga reflexioner över om detta sätt att äta gör si eller så med mitt mående eller vikten - det har bara blivit så för att det kändes så bra när det blev på det sättet.

Layza
2015-09-04 09:06
#2

…och jag äter också bara lunch och middag, fast middagen för mig är tidig kväll, vid sju-snåret. Det blir ungefär 8:16

Två dagar i veckan äter jag på samma sätt men minskar jag portionerna. Det är min  variant av 5:2 utan kaloriräkning.

parsley
2015-09-04 11:01
#3

Jag äter någonstans mellan 16.8 och 20.4 dagligen. Exakt hur många timmar jag fastar varierar, men 16 h är minimum. En dag per vecka brukar jag ta en 24 timmars fasta, då jag fastar från middag dag 1 till middag dag 2 och äter kvällsmat, vilket jag vanligtvis inte brukar göra. Jag har även gjort ett par 36 timmars fastor, middag dag 1 t om frukost dag 3. Någon påverkan på vikten har jag inte märkt, däremot känns fastorna positiva på andra sätt. Mina besvär med restless legs har minskat betydligt och jag slipper ifrån den dåliga vanan att skåpäta i tid och otid, utan jag håller mina mattider. 5.2 har jag inte testat. Tror att det skulle bli för stressande för mig, rent fysiskt.

Upp till toppen
Annons: