Annons:
Etikettfrågelåda-minmat
Läst 6058 ggr
side98
2015-09-02 12:47

äggmjölk

Älskar äggmjölk men efter att jag råkat ur för en riktig magsjuka vågar jag inte dricka den längre. Till saken hör att jag bor i Spanien och äggen är inte säkra här att äta råa. Finns det något jag kan göra med äggen för att förhindra att jag får i mig bakterier ? Går det att vispa upp äggen och frysa in och på så sätt få bort ev. salmonella ?  Räcker det att hälla kokande vatten över äggen ? Eller något annat tips ?

Annons:
mirai
2015-09-02 13:08
#1

Salmonellabakterierna sitter på skalet=ändtarmsbakterier från hönan. Så om du häller kokhett vatten på ägget dödar du bakterier. Kokhet=minimum 60grader C. Samma princip som när du pastöriserar mjölk. Snabb upphettning/snabb nerkylning. Frysa bort salmonella, nej!

KRAM!🌺

Leramani
2015-09-02 13:13
#2

Tillägg till #1 :  Häll kokhet vätten över ägget - i skalet.  Ät inte ägg där skalet hade sprickor,  för att undvika salmonellabakterierna.

De Lapsus Resurgam

side98
2015-09-02 18:44
#3

Tack båda, # 1 och 2. Skall genast börja med att hälla kokhett vatten över äggen.

ashe
2015-09-03 00:15
#4

Citat från finska livsmedelsverket:

Kan det finnas salmonella i ägg?
Bara vissa typer av salmonella, t.ex. Salmonella Enteritidis, kan förekomma inne i ägg och hållas vid liv där. Under vårvintern 2009 har smitta av Salmonella Tennessee påträffats på äggproduktionsgårdar i Finland. Salmonella Tennessee överförs inte från hönan till den inre delen av ägget. Om hönan bär på salmonellasmitta, kan det via avföring finnas salmonellabakterier på äggskalets yta. Det här förhindras genom god produktionshygien och kontroller.

Så tyvärr kan nog salmonella finnas inne i ägget. Gör äggröra istället?

Sen kan ju salmonella finnas i det mesta. Kött, grönsaker mm. En gammal engelsk regel var: "Boil it or peel it or leave it. Tillaga, skala eller låt bli!

side98
2015-09-03 08:31
#5

Jodå, äggröra är gott och det gör jag också. Men äggmjölken gjorde att jag kände mig mätt väldigt länge, lätt att ta till lunch eller frukost. Ska försöka kolla med någon myndighet här hur vanligt de är med salmonellasmittade ägg.

Sindri
2015-09-07 08:20
#6

#4 av: ashe
Men säger du inte emot ditt eget citat nu?
"Salmonella Tennessee överförs inte från hönan till den inre delen av ägget. Om hönan bär på salmonellasmitta, kan det via avföring finnas salmonellabakterier på äggskalets yta."
Då borde det väl funka att hälla kokande vatten på ägget?
Jag bor periodvis i Spanien och har ställt frågan här om äggmjölk. Fick till svar att det kokande vattnet man häller ägget när man gör äggmjölken skulle vara tillräckligt.

Annons:
Eron33
2015-09-07 11:09
#7

Tror det var 2 olika bakterier hon pratade om den ena i och den andra på utsidan! Om man läser inlägget kan jag tolka 2 olika namn på salmonella eller?

Sindri
2015-09-07 11:47
#8

#7 av: Eron33

Rätt! Slarvigt av mig. Borde inte det kokande vattnet man häller över döda salmonellan i så fall?
Usch, hur gör jag nästa gång jag åker ner?

Upp till toppen
Annons: