Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Missnöjd med vården.

2015-09-02 11:33 #0 av: mirai

Jag hade oturen att bli påkörd av en onykter bilist v. 34. Jag cyklade lugnt och fint genom en rondell i Lund, när jag blev nermejad av en bilist som hade tappat kollen på sin bil. Jag ådrog mig skador så som, brutet nyckelben på höger sida. Spricka på bäckenet, Mitt lårben hade sprickor. Då blev jag riktigt orolig! Jag läste om att lårbensbrott kan orsaka oreda i huvudet. (Jag hade hjälm) 

Till saken , När jag låg inlagd på avdelning så hade personalen problem med att servera mig LCHF, de visste inte vad det va. De trodde(visste) om glutenallergi, laktosintollerans. När jag sen inte ville ha kolhydrater, så förstod dom ingenting. Jag fick själv "gå" och tvätta bort allt mjöl från köttgrytan, ta tillvara de kokta grönsakerna. Be om extra ägg  till frukost. Bacon kunde de inte stava till. Gröt musli och bröd va frukosten som serverades. Nu glömde jag alla bullar som serverades till "fika" 15.00. Smörgås till 21:00 + kaffe och mjölk. Lite besviken får jag väl vara???

KramBlomma

Anmäl
2015-09-02 11:46 #1 av: Siggebus

Det där är min "skräck" också och jag tänkte mycket på det när jag för ett tag sedan var med om en olycka där jag fick en fraktur på benet.
Jag behövde tack och lov inte bli inlagd men visst är det hemskt att man ska behöva bli orolig för något sådant?
Jag har ätit lchf i snart 6 år - gått ner totalt 45 kg och fått tillbaka min hälsa.
Jag KAN inte äta mjölmat och jag KAN inte äta en kost som till största delen är baserad på socker - jag mår skit!
En fråga till dig ts: Om jag hamnar i din situation att behöva bli inlagd så kommer jag förmodligen inte att nämna ordet "lchf" -  för bara det ordet upplever jag att vissa tar väldigt negativt och utan respekt för min rättighet till egna val.
Men hur upplevde du att de ställde sig till att kanske få ett extra ägg i stället på morgonen? Att kanske få extra grönsaker i stället för t ex ris eller pasta?
Jag tänker mig att om situationen uppstår så kan man kanske be familjen komma med makrillburkar som håller sig i värme, ölkorvar, babybelostar etc.
Så att man kan fylla ut deras "fattiga" kost.

Anmäl
2015-09-02 11:51 #2 av: OlgaMaria

Att få perfekt kost när man ligger inlagd kan man inte räkna med, speciellt frukost är svårt. Men jag har bra erfarenheter av att personalen både förstår vad jag vill ha och serverar det till lunch och middag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-09-02 12:15 #3 av: Siggebus

Frukosten är inte mitt största bekymmer eftersom jag normalt sett inte äter frukost och inte har gjort på många år.
MEN sen å andra sidan så är min "icke-frukost" baserat på att jag äter lchf med näringstät mat utan fettskräck och att det i sin tur gör att jag helt enkelt inte är hungrig på morgonen.
Hmmmm, man får hoppas man slipper bli inlagd någon längre tid Funderar

Anmäl
2015-09-02 13:02 #4 av: mirai

Jodå, babybell blev min räddning, jag smugglade även in camenbert till kylskåpet på avdelningen. Frukosten bestod mest av 2 ägg och 2 msk bregott. Smör fanns inte. Jag tillochmed erbjöd mej att halta in i köket och laga min egen mat, men det gick inte. Så det va bara att anpassa sej. = må dåligt.

Det tråkiga är ju att personalen på avd. är hänvisade till maten som kommer i kantinerna och de kan ju inte göra så mycket åt innehållet. Jag erbjöd mej att ringa till dietisten som arbetar i centralköket och berätta om min situation och kanske att hen förstår, men NEJ så gör vi inte fick jag till svar av personalen på avd. Jag pratade även med min läkare och han var helt oförstående och nästan skrattade åt mej. Tack o lov så är jag hemma igen och återgå till kosten jag vill äta och mår så bra av.

Kram!Blomma

Anmäl
2015-09-02 15:17 #5 av: starhawk

Låter marigt, jag kommer ihåg när jag låg inne för bruten arm men jag kunde ju knalla hem efter en övernattning. Hemma gick det bra att steka ägg och bacon med vänsterarmen men på sjukhuset kunde dom tydligen inte ens med båda armar klara det, botten!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2015-09-02 18:00 #6 av: jiim

Jag låg 1½ vecka på ortopeden 11 i Lund i M aj 2015.

Hade fraktur i lårben, överarm, fotled och handled

De var väldigt bemötande och fixade kolhydratssnålt och glutenfritt till mig :)

varje morgon lagade de omelett till mig och jag fick alltid mycket grönsaker. Något fellsnålt var det iofs, men det var helt OK.

till fika fick de de äldre människorna bulle med lättmargarin. Jag nöjde mig alltid med en slät kopp kaffe!

Anmäl
2015-09-02 18:00 #7 av: jiim

Anmäl
2015-09-03 07:52 #8 av: spirit

Det går att ställa krav inom vården.
Gör det!
Hänvisa till
6 kapitlet 1 § Patientsäkerhetslagen (PSL), kräv att få träffa dietisten, annars får man ingen god vård.

6 kap. Skyldigheter för hälso- och sjukvårdspersonal m.fl.
Allmänna skyldigheter 
1 § Hälso- och sjukvårdspersonalen ska utföra sitt arbete i

överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet. En
patient ska ges sakkunnig och omsorgsfull
hälso- och sjukvård som uppfyller dessa krav. Vården ska så
långt som möjligt utformas och genomföras i samråd med
patienten. Patienten ska visas omtanke och
respekt.

Hjälper inte det så begär att få träffa landstingsdirektören. (Om det inte går att nå målet nedifrån den "ordinarie" vägen börjar man uppifrån och hamnar hos sekreteraren som alltid kan skicka vidare till rätt individ som är beslutsför)
Hänvisa alltid till PSL, till att SBU har funnit att Livsmedelsverkets kostråd är olagliga och att det finns en Socialstyrelsen redan 2008  godkänd kost, lågkolhydratkost. 

Anmäl
2015-09-03 12:21 #9 av: CasaRamon

Jag låg inne på Enköpings lasarett i 5 dagar för byte av höftled. Hade tidigare upplyst om att jag äter LCHF  men fick till svar att man inte kunde ge mej annan mat utan "du får väl plocka bort potatisen och äta resten." Men det mesta var dränkt i mjölig sås. Vid inläggningen hade jag med mej eget bakat LCHF-bröd, smör, kokosfett. Efter 2 dagar var det någon som norpade min påse från kylen. Som tur var hade jag burken med kokosfett på bordet vid sängen, så det blev kvar. Så dom  3 sista  dagarna levde jag på ägg och kaffe.

Anmäl
2015-09-03 12:42 #10 av: Minska kolhydrater

Sjukvården borde känna  till vad som menas med "ketogen diet"  eftersom man använder sig av den dieten vid epilepsi hos barn.

Anmäl
2015-09-03 21:39 #11 av: Bobbymilu

Jag ramlade och bröt lårbenet, det blev en chock att få en inblick i arbetsförhållanden på avdelningen, En hade bruten rygg, en annan samma olycka som jag, men hon förlorade benet, en tredje bäckenbensbrott med  komplikationer och fick ligga med en tyngd, som en moraklocka, när en skickades till annat lasarett, kom det man med cancer i slutskedet. Jag kunde inte börja fråga om maten, det fick bli en paus!

Anmäl
2015-09-07 10:54 #12 av: AnnMari81

Jag blev inlagd på rehab avd 9 i Hässleholm när jag fick min MS-diagnos. Fick beställa själv från köket som alla andra patienterna. Båda avd personal och kök kunde ge mig åtminstone grunden till LCHFmat, fler ägg på morgonen med extra sill och tex kokta grönsaker och fisk till lunch och kvällsmat. Fixade en burk kokosfett att ha på rummet själv.
Fantastisk personal där. Har arbetat där själv som sjuksköterska med MSpatienter😉.

Anmäl
2015-09-08 11:24 #13 av: Siggebus

Jag har all förståelse för att personalen är pressade inom sjukvården men samtidigt tycker jag inte det är något konstigt om jag ber att få ett ägg till i stället för bröd eller att jag får mer grönsaker i stället för  tex ris.
Att jag inte kan få en regelrätt lchf-måltid så som jag äter det hemma kan jag stå ut med och då kan jag nog ordna en del tillbehör själv.
Men jag vill ha LIKAstor respekt för MITT val av kost som t ex en muslim som inte äter griskött eller en vegetarian/vegan som inte äter kött. Likaså om någon har diagnos på att de inte tål gluten etc.
Jag har ingen diagnos men jag har genom min egen erfarenhet lärt mig att vissa saker mår jag inte bra av och det får långtgående konsekvenser för mig om jag äter det.

Anmäl
2015-09-08 12:35 #14 av: motorolla

"mirai" du ligger på sjukhus inte på ett hotell. På sjukhusen serveras a-kost (allmän kost) som är anpassad till sjuka patienter och den innehåller mer fett och proteiner.

Personalen kan beställa olika specialkoster om så behövs. Timbal kost till personer med svältsvårigheter, d-kost till diabetiker och e-kost till patienter som har fått nedsatt aptit pga olika anledningar.  Man kan beställa det mesta från sjukhusens kök även lchf kost. Alla dessa specialkosterna kostar mer pengar. Att du inte får äta lchf kost på några dagar dör man inte av.  Som sagt det är ett sjukhus inte ett hotell. Vill du äta bacon och omelett ta in på hotell.  

Äter själv lchf och jobbar som undersköterska på medicin avdelning.

Anmäl
2015-09-08 13:25 #15 av: Siggebus

#14 Jag kan hålla med om att man kanske inte kan få exakt det man brukar äta hemma. Men att "man inte dör" av att inte få äta lchf några dagar tycker jag är liiite väl grovt sätt att uttrycka sig.
Åter igen: jag retar mig på att det i vårt samhälle är HELT accepterat att man inte äter fläskkött för att man har en viss religion eller att man inte äter kött för att man är vegan/vegetarian och ingen ifrågasätter det.
Ingen skulle komma på tanken att  säga till en muslim: "du dör inte för att du får äta fläskkött några dagar eller till en vegan att de får tåla äta kött några dagar.

Anmäl
2015-09-08 13:46 #16 av: OlgaMaria

De flesta av oss kan ta med lite extra mat eller be någon komma med lite åt en, och på många sjukhus så kan de ordna det hyfsat bra åt en ändå. Man betalar en struntsumma för att ligga inlagd ett dygn. Den summan är antagligen mindre än vad du lägger på mat åt dig själv på ett dygn, och dessutom får du en massa vård.

Tycker denna diskussion är lite extra trist just nu när det är så mycket rapportering om flyktingarnas situation. Vi gnäller över så banala saker. Tänk att vi har rätt till och möjlighet att få professionell vård, nästan gratis!! 

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.