Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för bäbisverkstan

Är det möjligt trots PCOS?

2015-09-01 12:49 #0 av: Josephiine90

Hej! Har ätit LCHF 4,5 veckor nu och har PCOS..  Har inte haft en aktiv ägglossning på flera år. Har sen i januari gått ner 18kg, varav 6kg med LCHF.. Nu till saken. Kan hormonerna ställas om så snabbt så jag har hunnit haft en ÄL? 
Äter Provera för att få mensen men det ger inte ÄL, så hade mens mellan 11-19 augusti, och sen den 26 augusti har jag haft rosa/brunaaktiga flytningar, plus en blödning i lördags. i två dagar nu har jag mått sjukt dåligt. Mått illa till och från. Orkeslös i kroppen, varit svullen här och där, huvudvärk, en konstig mensvärksliknande värk.. och nu sen igårkväll kommer det ca en gång var 10:de minut en "strimma" av smärta(ej aggressiv) nerifrån underlivet och går upp mot magen/mellangärdet.. Kissar dessutom med ca 3 timmars mellanrum, vanligtvis kissar jag 3 gånger per dag! Kan det ha med att jag fuskat lite i helgen och tagit avsteg från kosten? Eller nåt annat. Gravtest visade negativt i söndags.

Anmäl
2015-09-01 13:11 #1 av: OlgaMaria

Vad alla dina symptom beror på kan jag inte säga, men ja, du kan mycket väl ha fått ägglossning. :-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-09-01 13:36 #2 av: Josephiine90

Vore ju fantastiskt, men törs man tro på att det kan gå så fort? :O

Anmäl
2015-09-01 13:41 #3 av: OlgaMaria

Finns ju många historier om folk som blivit gravida fort då de börjat med LCHF, som haft problem innan. Så jag har inte svårt att tro att du kan ha fått ägglossning.
Det kan ju ta längre tid för hormonerna att ställa om sig så klart, men en ägglossning kan nog komma rätt spontant då förhållandena är bättre i kroppen. Insulinnivåerna sjunker ju fort då du slutar med de mesta kolhydraterna och det är väl framför allt insulinet som förhindrar ägglossning vid pcos.

Anmäl
2015-09-01 13:45 #4 av: Josephiine90

Åh hoppas! :D tack för svar!

Anmäl
2015-09-01 13:47 #5 av: OlgaMaria

Önskar du bli gravid eller bara må bättre? :)

Anmäl
2015-09-01 13:50 #6 av: Josephiine90

Både och, men min största dröm och mål är att bli gravid :)

Anmäl
2015-09-01 14:12 #7 av: OlgaMaria

Okej! Lycka till då! :)

Anmäl
2015-09-01 14:20 #8 av: Josephiine90

tack :)

Anmäl
2015-09-01 22:33 #9 av: Zepp

Ja det är möjligt.. rent utav troligt!

Vill bara varna för LCHF, flera som ingick i en studie blev gravida under tiden!

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/2/1/35

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-09-02 08:25 #10 av: Josephiine90

Hehe tack för varningen, men det är ingen fara, blir jag gravid ser jag det som ett mirakel och grinar absolut inte! Men blir så fundersam eftersom jag mår pyton..

Anmäl
2015-09-02 09:09 #11 av: OlgaMaria

Eftersom du ätit LCHF så kort tid så är det helt normalt med många övergångsbesvär. Och även om ägglossningen kommer igång kan det vara svajigt med hormonerna länge. Du har ju också gått ner mycket i vikt så det händer massor i kroppen. Illamående och huvudvärk kan vara tecken på avgiftningssymptom. Drick gärna en pressad eko-citron i ett stort glas vatten varje morgon. Extra bra blir det med en gnutta mineralsalt och lite bikarbonat i.

Anmäl
2015-09-02 10:19 #12 av: Josephiine90

Jag vet att jag hade omställningsbesvär först veckan med illamående och huvudvärk, började då med kallsup/saltshot och det blev bättre, tar det nu ett par ggr i veckan, har inte varit illamående de senaste 3 veckorna eller känt av nåt annat besvär förutom dehär med konstiga flytningar och "mensvärken".. Men ringde tillbaka till kvinnokliniken och bad om att få en telefontid åtminstone med min gynläkare.. Igår tyckte dom att de inte var nå fara och att det nog skulle gå över. Men jag vägrar gå orolig! 👍🏻

Anmäl
2015-09-02 10:26 #13 av: Eron33

Jag skulle vilja säga att det är lättare att bli gravid när man går ner i vikt oavsett vilken metod som används! Själv hade jag mycket svårt att bli gravid med min första ( som är 19 år nu) Efter ca 2 år och jag gick ner i vikt blev jag gravid likaså med nästa men då gick det lite fortare. Hade då inte lika mycket övervikt. Lycka till jag vet hur det är att vänta man kollar och hoppas hela tiden och mår dåligt av att höra andra som blir gravida utan att de vill ens! Men det blir nog din tur snart☺

Anmäl
2015-09-02 10:36 #14 av: mirai

Jag har ätit LCHF i 8 veckor nu. Jag är 53 år. Har inte haft mens på 4 år. Men nu "dök" den upp igen, med samma symtom som jag hadde i 30 års åldern. ( fött två barn-84 o -89) Magvärk, illamående och tydligt blödande. Jag fick ingen panik, tänkte på att nu mår kroppen så bra att den "tror" att jag är 30- igen. Läste om PCOS. Jag har inga äggblåsor, ökad behåring, cystor eller diabetes-2. Visst jag går ner i vikt varje vecka, men fertil vid 50, nej det var ju inte min tanke.

Lycka till!!!!!HjärtaJosephiine90

Anmäl
2015-09-02 22:00 #15 av: Margareta

Michael Fox är en härlig läkare, jag har träffat honom under båda de LowCarb-kryssningarna jag varit på i USA. Det är fantastiskt att höra honom berätta om alla kvinnor som fått hjälp med allehanda problem. Inte bara PCOS. Minns jag rätt är det uppåt 90% som fått hjälp att bli gravida så det finns gott hopp om man tyr sig till hans kunskap.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2015-09-03 06:25 #16 av: Kajak11

Ja det var ju intressant att få mens som 53 årig mirai. Min läkare sade att man inte kan bli gravid som 49 årig så jag fick sluta med prevention...och efter jag slutade med pilret blev det rejäl mens 5 veckor senare än sista mens" på pilret. Nä lchf kan nog sätta i gång. Men nu hoppas jag hormoner lugnar ner då jag inte vill gå upp i vikt. Händer redan..alltså är själv i övergångsåldern. Du får ha lycka till Josephine.

Anmäl
2015-09-03 10:31 #17 av: Josephiine90

Tack för att ni hoppas på mig! Ska vänta till helgen innan jag testar igen, och nu i eftermiddag har jag telefontid med min gynläkare och ska kräva att få komma in. Annars byter jag fan sjukhus! Sist nekade dom mig och sa bara att dom vet ju vad jag har för problem och att det nog bara är tabletterna som kan spela spratt, då mådde jag riktigt dåligt på dom. Men första gången jag var där blev jag lovad om att få komma in 2 ggr om året för en checkup.. När jag sa det så sa hon i receptionen: nejnej, sånt gör vi inte, vi tar bara in om det behövs.

Så nu hoppas jag att jag ska få komma in och hoppas såklart på att nåt har satts igång :)

Anmäl
2015-09-08 21:12 #18 av: Kajak11

Hur gick det för dig Josephiine90? Nu har det varit helg.

Anmäl
2015-09-11 08:22 #19 av: Josephiine90

Det var neg :/ och de rosa flytningarna försvann.. Får se om jag får en egen mens framöver, kör på som vanligt med lchf :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.