Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

LCHF, behöver hjälp med fett!

2015-08-27 10:12 #0 av: Adelheid

Hej.

Först vill jag varna för att detta kan bli ett långt inlägg. Hoppas ni håller ut. ;)

Jag är inne på min andra vecka med LCHF. Jag har försökt flera gånger de senaste två åren men misslyckas hela tiden. Jag tror det är för att jag inte får I mig tillräckligt med fett. Men där är mitt problem. Jag vet inte hur jag ska göra för att få I mig tillräckligt. Tror det också är det som gör att jag går opp I stället för att gå ned. Sedan jag startade igen så har jag gått opp nästan tre kilo. På två veckor. Det är väl ändå ikke normalt.

Jag är super noga med att inte få I mig socker, äter inte frukt, potatis, ris eller något som helst bröd. Bakar heller inget eget just nu så här I starten. Äter endast ovanjordgrönsaker. När jag är sugen på något så äter jag cherry tomater, gurka, sqauch och liknande I stället för godis.

Jag bor I norge och här så ska allt vara lätt. Lättmjölk, lättmajonäs, lättsmör, magert och light på allt. Jag är laktosintollerant och det gör att de laktosfria produkter som finns, finns endast I lätt version. Se. http://www.tine.no/merkevarer/tine-laktosefri Antingen så är den mager eller så är den lätt. Grädden är den som är det bästa men känns konstigt att gå och dricka grädde hela tiden för att få I mig det jag behöver.

Inom ost är det detsamma och jag kan heller inte äta för mycket ost då det inte är bra för magen. Men lite kan jag äta varje dag. Också där är det svårt att finna feta ostar.

Som ni säkert vet så är kött svindyrt här. Bacon ligger på over 400kr kg så det är inget alternative för mig att äta bacon var dag heller. Men äter mycket fisk och fågel och då försöker jag göra såser på mycket smör till samt majonäs.

Vi får mat på jobb och då norrmän är väldigt glada I sitt bröd och nugatti så blir det att jag äter mycket sallad I stället. Försöker ta lite utav de påläggskinkan som finns med majonäs på.

Tror jag fått beskrivit allt nu. Som ni nog vet nå så behöver jag hjälp. Hur skall jag få I mig tillräckligt med fett? Jag ser att många bara behöver äta två ganger om dagen. Men jag behöver äta ivartfall tre. Till frukost blir det ofta ägg med majonäs, cirka 5 centimeter lång squach jag skurit upp I stavar samt 5 cherry tomater. Om jag inte orkar allt direkt på morgonen så småäter jag resterande fram till lunch annars blir jag super hungrig.

Snälla hjälp mig. Vad gör jag fel?

Finns det en pekepinne när det kommer till fett? Jag använder mig av den med max 5 kolhydrater per 100 grams pekepinnen. Finns det en liknande för fett. Typ minst 30% eller liknande.

Tack för att du orkade läsa. :)

Anmäl
2015-08-27 10:15 #1 av: Adelheid

Å ja, jag har försökt fettkaffe och fettea till frukost men det blev jag att må så illa av. Kanske avsluta dagen med en sån I stället hade varit ett alternative?

Anmäl
2015-08-27 10:32 #2 av: parsley

Hur är det med smör? Kan du få tag på det? Finns kokosolja att köpa, dvs kokosfett på burk? Går det att skicka efter från Sverige om du inte hittar i Norge?  Det som finns i silverpaket i mejerikylen ska man inte använda. 

Anmäl
2015-08-27 10:38 #3 av: Effie

"Fett-pekepinne"? Jag skulle säga Skaldeman-ratio. Fett (I gram) delat med kolhydrater+protein. Ska åtminstone vara over 1.

Dvs... lägg ihop  gram kolhydrater och gram protein; det ska vara mindre än gram fett I varan.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2015-08-27 10:59 #4 av: Adelheid

#2 Kokosolja finns på hälsekostbutikerna och har nyligen köpt in både vanlig och kallpressad. Dock så är jag inte så hemma på hur jag ska använda dem ännu.

Det smör jag köper är denna. http://www.tine.no/merkevarer/tine-matlagingsprodukter/produkter/tine-ekte-meierism%C3%B8r

#3 Om jag förstått dig rätt och jag använder smöret ovan som exempel så blir det då så här. 0,5+0,5=1g kolhydrater och proteiner. 82g fett är I smöret så då är den ok?. Bör jag tänka något på när det kommer till "mettede fettsyrer, enumettede fettsyrer, flerumettede fettsyrer"? Vet ikke vad det heter på svenska.

Anmäl
2015-08-27 11:46 #5 av: OlgaMaria

Jag antar att du testat fettkaffe med kokosolja och smör? Är man inte van vid kokosolja är det väldigt vanligt att bli illamående och känna besvär från magen. Man måste vänja sig långsamt vid kokosolja. Det har en massa nyttiga egenskaper som påverkar mycket i magen - jobbigt då man är ovan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-08-27 11:47 #6 av: hemul

Men du behöver inte tillsätta särkilt mycket fett alls om du äter feta proteinkällor. Jag har t.ex. det motsatta problemet. Måste äta en viss mängd protein för att hålla mig mätt och äter jag också så mycket fett jag vill ha så blir det totalt för mycket mat helt enkelt.

T.ex. ägg (ett helt med vita) innhåller ungefär 60 E% fett. Behövs knappt någon majonnäs på för att du ska vara hemma där. Köper du  lite fetare kött räcker det med att steka i smör eller kokosolja och kanske slå på en skvätt grädde eller kokosmjölk för sås. Jag vill gärna slå på mer en en liten skvätt, det är mitt problem...

Kokosoljan kan du använda som vilket matfett som helst, alltså att steka i o.s.v. Den har också en rolig egenskap, nämligen att den är delvis vattenlöslig. Det gör att man kan röra ner den i tinada frysta bär. Den blandar sig då med saften från bären så det blir som en sås. Väldigt gott faktiskt. Tänk på att bären måste ha blivit nästan rumstempererade bara och att oljan bör vara åtminstone lite rinnig i konsistensen, annars blir det klumpar.

Anmäl
2015-08-27 11:53 #7 av: Adelheid

#5 Ja jag har testat det men blev som du sager fort illamående och kunde verkligen inte dricka det tillslut. Nu blir jag att må illa av att bara tänka på det.

#6 - Då kanske jag får I mig tillräckligt med fett I alla fall. Då är det något annat som gör att jag går upp I vikt I stället för ned. Tusan också. Kanske det är för lite protein jag äter. Men det låter konstigt I och med att jag äter ett ägg varje dag, ibland mer, kött till middag, makrill och skinka samt salad och majonäs till lunch. Det borde ju räcka.

Tack så mycket för alla svar ni kommer med. Blir så glad. :D

Anmäl
2015-08-27 12:16 #8 av: OlgaMaria

Använd kokosolja i mat tills vidare ett tag. Det är ett mycket mildare sätt att få i sig det. Du kan t ex göra äggröra med smör och kokosolja.

Anmäl
2015-08-27 12:41 #9 av: Effie

Smör har en ganska bra Skaldeman-ratio :-). Den är bäst när man star I affären och laser någon innehållsförteckning; 5 g kolhydrater, 15 g protein; då måste det minst vara 20 g fett I varan.

Mättat. enkelomättat, fleromättat...ja det är mycket att lära, och jag kan väl inte allt. Mycket kortfattat: Animaliskt fett brukar vara en blandning av dessa. Vad gäller fleromättade, så pratar man oftast om omega-3 och omega-6, och dessa vill man ha balans mellan (inte mer än kanske 5 ggr mer omega6 än omega3). Omega6 finns I t.ex. vegetabiliska oljor, odlad fisk, djur som ätit spannmål. Omega3 bör vara från fet fisk; den som finns I oljor är inte rätt sort.

Anmäl
2015-08-27 13:16 #10 av: Adelheid

#8 Smart. Det ska jag testa.

#9 Ska jag vara ärlig så förstod jag ytterst lite utav din förklaring på mättat, enkelomättat osv. Men det ligger hos mig. För jag vet inte vad som är skillnad mellan omega-3 och omega -6 eller hur mycket man bör få I sig varje dag osv.

Anmäl
2015-08-27 13:43 #11 av: Effie

#10. Det ger sig med tiden. Du behöver mycket lite omega3 och omega6. Försök bara hålla igen på omega6, för det är lätt att få för mycket.

Anmäl
2015-08-27 15:46 #12 av: hemul

#7 Lägg in vad du äter i någon kostregistreringsverktyg några dagar, så vet du sen.

Om du äter mycket eller lite protein beror ju på hur mycket du äter av det där då räknar upp. Äter jag bara ägg till frukost, utan annat protein, äter jag tre stora frukostägg. Till middagg blir det oftast en stor köttbit, 200 g eller mer.  På kvällen äter jag ofta inget protein mer än det som kommer kommer från mjölk eller fil de dagar jag äter det. Då hamnar jag på ungefär 70 g protein.  Det är väl någon slags minimun för mig, en del dagar äter jag mer protein också, men under 100 g brukar det nog stanna på. Går man loss på en ost t.ex. blir det fort mycket. Du kan ju jämföra det du äter med ovanstående kanske du får ett hum om om du äter mer eller mindre än 70 g.

Anmäl
2015-08-27 15:48 #13 av: hemul

Det där med fettkaffe och liknande handlar inte så mycket om att få i sig det fett man behöver utan om att en del ersätter en måltid med det i hopp om att det ska snabba på viktminskningen. Men jag tycker inte det låter som om du ska ersätta några måltider. Blinkar

Anmäl
2015-08-27 18:39 #14 av: Adelheid

#12 Tack för tipset. Har nu laddat ned lifesum till mobilen. Den verkade bäst. Ser att jag bara idag har gått över på proteiner men inte i närheten med tillräckligt med fett. Jag har visst ätit saker som inte är helt strikt enligt appen. Så som Squach. Så det är säkert en hel del gömda saker jag tror jag kan äta men egentligen inte kan.

Jag har bara en fråga. På vissa livsmedel så får jag det inte att gå ihop i appen. Exempelvis rödvin som är ett tydligt exempel. Den är markerad grön som ok i strikt LCHF diet. Men när man går in på den så fylls ringen för kolhydrater till 100% men längre ned så står det att ett glas innehåller 2.9g. Jag får det inte att gå ihop.

En annan sak jag också tyckte var konstigt är att enligt appen ska jag äta 47g proteiner om dagen och 109g fett. Jag har satt upp mig på strikt lchf som är 20g kolhydrater om dagen enligt appen. Men ska jag verkligen äta så lite proteiner?

Anmäl
2015-08-27 18:50 #15 av: parsley

Jag tror inte Lifesum är helt pålitligt. Kostbevakningen är bättre, men den är å andra sidan ingen app.

Anmäl
2015-08-27 18:53 #16 av: Adelheid

#15 Åh. Synd för den verkar annars så bra. Dock så måste jag ha app. Annars är det ingen poäng för jag kommer aldrig att sitta och fylla i varje kväll vad jag ätit under dagen. Tror det är lättare om jag gör det där och då.

Anmäl
2015-08-27 21:20 #17 av: Zepp

Sikta på 1 gram protein per kilo, minimum.. skit i vad appen tycker!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-08-27 21:30 #18 av: hemul

Nog kan du äta squash. Du behöver inte nolla kolhydraterna. Se till att undvika det dåliga bara, fr.a. spannmål och socker. Finliret kan du ägna dig åt senare om du behöver.

Anmäl
2015-08-27 21:51 #19 av: Adelheid

#17. Tänkte det jag också. Men fant ut av det så nu stämmer det mycket bättre. :)

#18 Jo men med tanke på att jag går upp i stället för att gå ned så är det någonstans jag gör fel. Så jag tänkte att nu kör jag stenhårt och så ser jag vart det leder. I morgon är det ny vägning och jag tror seriöst att jag har gått upp ytterligare. :(

Anmäl
2015-08-27 21:58 #20 av: OlgaMaria

#19 Har du testat din sköldkörtel någon gång?

Kaffe, grönt te, äppelcidervinäger, citron och kokosolja är exempel på saker som ökar fettförbränningen.

Anmäl
2015-08-27 22:08 #21 av: Zepp

Om man säger som så.. protein har ett oförtjänt dåligt rykte.. iomed att det kan vid överskott omvandlas till glukos.

Det sker då via glukoneogenes.. och har sällan någon större inverkan på Insulin.

Proteinet i sig har större inverkan på insulin, vid måltidstillfället.. och skall så göra.

Sen angående fettet.. där handlar det mer om E%, dvs det skall vara högt av ditt energibehov.. helst skall det leda till att din aptit sjunker så att du äter färre kalorier.

Och iomed att ditt kaloribehov är i stort sett konstant så är tanken att mer kroppsfett förbränns.

Oså.. 20 gram kolisar är heller inget magiskt tal.. äter man 20 E% eller mindre så lär en stor del vara fett hur som helst.

Grejen är vida mer komplicerat än olika gramtal och E%.. den kost som gör att du äter gott, mår bra och går ner i vikt om du så behöver är din framtida kost.

Anmäl
2015-08-28 02:50 #22 av: hemul

Men kör den där kostregisteringen innan målar in dig in en hörna där du nästan inte tillåts äta någonting.  Och ge det lite tid.

Anmäl
2015-08-28 07:39 #23 av: Sarah-S

Jag tycker Lifesum är bättre när man själv ställer in sina värden
Det gör man på inställningar (kugghjulet på Min profil) 
Där har jag 5% kolhydrater, min vikt i protein och resten fett

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Anmäl
2015-08-28 11:23 #24 av: Adelheid

#20 Nej det har jag inte. Aldrig haft någon anledning till det.

#21 Ah då førstår jag. Tack så mycket. :)

#22 Ja jag har knotat med Lifesum nu sen igår och jag tror den verkligen kan fungera bra før mig så hær I børjan. Bara før att stælla om. Kanske mycket dærfør jag haft problemer alla andra ganger jag førsøkt. Før att jag inte haft kontroll.

#23 Jag ordnade Guld kontot før att ha tillgång till LCHF delen. Men det går inte att ændra værderna. Det star bara "Makronutrineter ær inte redigerbara på denna diet". Men jag fick ordnat det genom att blocka før att utesluta kalorierna. Då stæmmer resterande betydligt bættre. 20% Ær grænsen før kolhydrater, den får jag inte ændrat på men førsøker hålla mig under.

Tack igen før att ni tar er tid att hjælpa mig. Kænner mig mycket mer positive och energisk infør det nu. :D

Å en glad nyhet. Vægde mig I morse och væger nu 86,6. Så æntligen verkar det som att det vænder. :D

Anmäl
2015-08-28 13:00 #25 av: hemul

Har inte appen, men om du kan ställa in egna värden på någon annan diet borde du ju kunna göra DEN till LCHF, vad den än kallas i appen.

Anmäl
2015-08-28 16:20 #26 av: Sarah-S

#24  20 låter mycket,  5 E% är bättre för LCHF
#25 Precis, jag har gratisversionen av Lifesum och då fungerar det att bestämma alldeles själv. 

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Anmäl
2015-08-28 17:03 #27 av: Zepp

20E% är övre gräns för lågkolhydratkost.. brukar landa på cirka 100- 80 gram kolisar per dag i snitt!

Det är trots allt nästan bara en tredjedel av vad folk äter normalt, så det är en kraftig reduktion redan där.

Men.. i omställningen och för de som vill gå ner i vikt rekomenderas att sikta på max 10E%.. eller mindre!

Är man diabetiker, eller mistänker att man är insulinresistent så är det mest troligt bättre att sikta på 5E%!

Hur som helst.. 20, 10 eller 5.. det är skillnad mot vanlig kost som brukar landa på cirka 50E%.. så man måste se över fettet.. för annars blir man svinhungrig när man tar bort stora delar av sitt energiintag!

Det teoretiska är rätt lätt.. och kan länkas till biokemin.. det praktiska och mentala är betydligt jobbigare.

Det praktiska handlar i förstone om att handla annan mat när man väl står i affären.. oså en del nya recept.. samt nya måltidsrutiner.

En konsekvens är att man äter betydligt mer sällan.. ofta bara två måltider per dag.. inget däremellan.

Nybörjaren kan sikta på tre måltider.. innan man slopar en av dem.. det gör man när kroppen väl är omställd till att leva länge utav lagren.

Fördelen man vill uppnå är att kunna gå länge på lagrad energi utan hunger och cravings.. på så sätt hoppas man att kunna ta en del varje dag utav de där lagrade fettkilona.. som sagt vad utan hunger och cravings!

Cravings är dessutom ett annat kapitel.. där kommer även det mentala in.. det är gott med fika och rast o sådant.. men slipper man blodsockrets bergodalbana så är det lättare att motstå frestelser och man nöjer sig med en slät kopp/rast/samvaro, trots att folk trugar!

Anmäl
2015-08-28 18:14 #28 av: Adelheid

Jag förstår inte helt hur jag ska kunna ligga under 5% på en hel dag. Jag sliter just nu tillräckligt med att försöka hålla mig under 20% och hittills idag har jag bara ätit bra tycker jag men ligger ändå på 11% enligt lifesum och jag har fört upp allt supernoga. Vägt all mat förutom lunchen.

Frukost
ett kokt ägg
5 cherry tomater
20g brieost

Lunch
sallad med strimlad skinka, gurka och en matsked skinkost. (blev ett missförstånd så det var det enda som fanns för mig.) Brukar som regel få kyckling och så tar jag sallad till när det är mat i kantinan som jag inte tåler.

Middag
ett kokt ägg
120g räkor med knappt en tesked citron på.
1 matsked majonäs.

Okej ändring: Jag slutade se på mobilen och gick in på hemsidan i stället och ser att jag har ju sett helt fel. Det står ju 20g och inte 20%. Gah, dags för en ny mobil. Men då borde det vara grett va?
Snacka om att jag känner mig dum. Jag trodde jag kunde LCHF men uppenbarligen inte. :S Inte konstigt att jag inte gått ned tidigare försök.

Anmäl
2015-08-28 18:47 #29 av: Zepp

Det är altså en himmelsvid skillnad mellan % och E%!

De flesta nybörjare har problem med E%!

Grejen är att när du lärt dig tyda mobilen så spelar det mindre roll?

20 gram blir för rätt många 4-5 E%!

E% är altså andelen kalorier från en viss macronutrient.

Ehh.. kalorier.. vi skulle ju inte räkna kalorier.. de räknas hur som helst!

I slutändan är det kalorierna som räknas.. det vi syftar på med LCHF är att de olika macronutrienternas kalorier påverkar din kropp och metabolism på olika sätt!

Tanken med LCHF är att din kropp skall ta en tugga fettkalorier från sitt lager utan att du märker det.

Anmäl
2015-09-01 18:27 #30 av: Adelheid

#22 Jag har gjort som du sa att föra min kost för att se hur mycket fett jag får i mig. Så här ser det ut.

Fredag: 82,8 g
Lördag: 66,8 g
Söndag: 124,4 g
Måndag: 101,8 g
Idag: 76,5 g (Jag är också färdig med maten idag)

Det känns som att jag äter för lite fett. Känner mig ofta yr och lite kraftlös. Men håller mig bra på att hålla kolhydraterna nede. 

Så jag undrar, eftersom jag tror att jag inte får i mig tillräckligt med fett på en dag, kan jag avsluta dagen med en kopp Fett te? Eftersom jag inte klarar fettkaffe så hittade jag hos LCHFingenjören om jag minns rätt att man kan göra detsamma med te. Jag dricker ändå en kopp te varje kväll. Eller bör jag helst dricka fettte på morgonen?

Tack igen för alla svar. Å tack Zepp för din goda förklaring på E%

Anmäl
2015-09-01 20:08 #31 av: Zepp

Försök att undvika fett-te.. det är lixom ett bantningsknep och sista utvägen!

Ät mer fet mat.. tex ägg, cirka 60E% fett.. en klick smör eller majo och det rasar upp i 80E% utan vidare!

Dvs dra i dig ett par ägg.. räcker inte detta så lägg till fläsk eller bakon.. vopping uppemot 85E% fett!

Gränsen för ägg lär gå vid 20 om dagen.. för då blir det för många kalorier!

Anmäl
2015-09-01 20:42 #32 av: hemul

Ja. det ser lite lite ut de flesta dagar. Hur många kalorier kom du upp i då? Hur mycket protein?

Anmäl
2015-09-01 20:43 #33 av: OlgaMaria

Jag tycker inte fett-te på kvällen är någon dum idé. Men du får väl ta det försiktigt med kokosoljan så du slipper illamående på natten. 

Anmäl
2015-09-01 20:59 #34 av: Adelheid

#31 Jag är rädd att jag äter för mycket proteiner om jag äter mer än ett ägg. Jag äter ett kokt ägg varje morgon.  Jag äter också ganska mycket ost då det är detta jag kan äta. Blir sälla grädde då det tåler jag inte lika bra. Bacon är svindyrt så kan inte äta det varje dag. Bor i Norge. Men ska absolut öka smör och majonäsen. Kanske byta ut en del av  osten till ett till ägg. :)

# 32
fredag: 87.8 g protein - 1151 kcal
lördag: 91,5 g proteiner - 1566 kcal
söndag: 98.9 g proteiner - 1588 kcal
måndag: 60g proteiner - 1202 kcal (Inte speciellt hungrig)
tisdag: 51 g proteiner - 921 kcal (Inte speciellt hungrig)

Jag försöker följa det med att äta när man är hungrig. Därför är talen så låga på måndag och idag för har inte varit speciellt hungrig. Tror det är för att jag börja känna av en del övergångsbesvär.

#33 Tack för tipset. :)

Anmäl
2015-09-01 21:42 #35 av: Zepp

Mnjae.. ägg är inte direkt proteinbemängt.. ät 3-4 på morgonen!

Som sagt vad cirka 60E% fett!

Äter du 100 gram ägg.. det blir 3-4 så får du i dig vopping 12,5 gram protein!

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=858&lang=sv

Anmäl
2015-09-02 01:33 #36 av: hemul

Jag tycker då äter tillräckligt med protein (men du kan äta mer om du vill). Men då får i dig för lite mat totalt sett och då blir det ju som du själv tror, att du behöver äta mer fett.

Nu har ju inte jag ditt problem (tyvärr), men om det är så att du fortfarande äter magert kött typ "kycklingbröstfilé" och putsade fläskkotletter, börja med att köpa fetare kött. Kycklinglår med skinn, fläskkarre, stekfläsk, revbensspjäll. Snåla inte på smöret när du steker (släng teflonpannan om du har en sån!), gör gräddsås när det passar. Du behöver inte äta fett med sked - ifall du inte vill göra det förstås! Blinkar

Hungerna rättar nog till sig med tiden. Tills dess får du väl helt enkelt se till att äta ett antal mål per dag som är stora nog för att du ska få i dig tillräckligt med kalorier. Vet inte hur lång du är, men under 1500 tror jag inte man ska gå i första taget, inte på en regelbunden basis.

Anmäl
2015-09-02 07:02 #37 av: Adelheid

#37 - fetare mat, det är uppfattat. 😊 försöka att inte komma under 1500 kval, jag är 1,68m förresten, det är uppfattat. Då ska jag se vad jag får till. :) Mina mat rutiner är så fuckade efter att jag jobbade skift i flera år förr och alltid fått höra fett är farligt, räkna kalorier. Det här är oerhört svårt faktiskt. Ställa om hjärna och kropp så där. Men jag ska nog lyckas. Har ju viljan. 😊

Anmäl
2015-09-02 13:06 #38 av: Leramani

Ovanjordsgrönsaker är bättre än underjordsgrönsaker,  men om du äter dem som godis och samtidigt äter för lite fett, så kan jag förstå att du gått upp.

Anmäl
2015-09-04 09:21 #39 av: Adelheid

Tack tack før att ni lagt ned eran tid på att hjælpa och førklara allt før mig. Kænner mig mycket bættre førberedd mentalt nu och har klarat den førsta veckan på strikt vældigt bra. Till och med gått ned 1,8 kilo så jag ær super nøjd.

Kommer sækert att ha massor av frågor nær jag børjar støta på andra problemer och då vet jag verkligen vart jag kan vænda mig. Massor av guldstjærnor till er. :D

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.