Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Måste jag tvinga i mig mer mat?

2015-08-26 20:30 #0 av: Pooka

Hej

För en vecka sedan började jag med lchf + att jag räknar kcal intaget + att jag dricker minst 1 liter vatten om dagen.

Första dagarna hade jag problem med att jag åt  mer kcal än jag ville

men nu är det tvärt om :/ känner mig aldrig sugen på att äta och tvingar i mig mat för att undvika svält läge.

trots att jag känner mig proppmätt så ligger mitt kcal intag idag på 672 (vilket jag vet är allt för lite)

Meeeeeeeeeen

Många har sagt att när man äter LCHF så behöver man inte räkna kalorier :o

är det då lugnt om mitt dagliga intag ligger på runt 1000~ kcal? Rör mig knappt alls (sitter ner hela dagarna o sen sover jag) så jag bränner ju inte så mycket.

Anmäl
2015-08-26 20:34 #1 av: Hera

Vad har du ätit idag?

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2015-08-26 20:48 #2 av: Pooka

Frukost: Scans  ost & bacon korv (1) + en rhode island aktig sås jag gjorde igår

Lunch: 2 små ägg muffins

middag: några nacho chips + quorn + grönsaker  & guacamole 

Anmäl
2015-08-26 21:11 #3 av: Hera

Är inte lchfmat direkt. Chips och för lite fett.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2015-08-26 21:17 #4 av: Pooka

Mjo jag vet men jag fick besök idag och det blev lättare att göra nachos då (är nybörjare på lchf)

Vet inte riktigt hur jag ska äta liksom

förutom idag så äter jag mest äggrätter 

Anmäl
2015-08-26 21:29 #5 av: Pooka

men tillbaka till ämnet...

Är det ok att äta "för lite" kcal om man känner sig mätt och äter riktig lchf mat? 

failade med maten idag men brukar som sagt äta ägg, fett & protein övriga dagar

Anmäl
2015-08-26 22:50 #6 av: Zepp

Om det varar mer än någon fåtal dagar så får du såklart göra något åt det hela!

Om det bara varar några dagar så är det fasta!

I början glömde jag att äta.. tills jag satt med en lätt huvudvärk och lite illamående, det gick över när jag väl åt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-08-27 00:30 #7 av: hemul

Och så var begreppet fasta slutgiltigt devalverat.

Men jag håller med. Går det inte över så gör något åt det. Men det är kanske bara en effekt av att du lagt om kosten också och går över av sig självt.

Anmäl
2015-08-27 08:12 #8 av: Septima

Du är ju gissningsvis fortfarande i en omställningsfas. Varje gång jag gjort sk "avsteg" (dvs fått i mig mer kolhydrater än vad jag brukar och egentligen vill) har jag efteråt någon dag av "sug" som jag minns som den normala hungerkänslan innan jag gick över till LCHF (4 år sedan, snart). Sen tappar jag alldeles aptiten och kan nästan vara helt utan mat i ytterligare  någon dag. Och så kommer aptiten tillbaka med tydliga hungerkänslor och den enastående tillfredställande mättnadskänslan som skiljer sig helt från "bukfyllekänslan" jag tidigare såg som tecken på mättnad. Människor fungerar på olika sätt (vilket upprepas gång på gång i detta forum) men kanske fungerar du som jag, i detta avseende. Några dagar utan matlust kan knappast vara farliga.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.