Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som är beroende

Avsteg

2015-08-25 18:35 #0 av: fiskenihavet

Jag är sockerberoende och måste hålla jättekontroll på vad jag äter. Minsta lilla grej som slår fel ger mig ett enormt sötsug, och jag måste ställa om mig på nytt. Feks hadde jag klarat mig jättebra i en periode, och så var det en sit där jag var tvungen att äta mat som någon annan hade lagat. Efteråt var helvetet igång igen. Är nå så sugen på något sött att jag inte vet vad jag ska göra. Det hjälper inte att äta fett. Det dämpar inte suget, det tar lång tid innan det fungerar och att sötsuget dämpas. Att ta något sött som bär, frukt, en chokladbit etc är definitivt inte en idé. Det är ju det som triggar mig. Hur ska jag klara av att ha det så här? Enormt slitsamt.

Anmäl
2015-08-25 22:16 #1 av: OlgaMaria

Drick citronvatten eller vatten med äppelcidervinäger. Dämpar suget lite grann i alla fall.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-08-26 07:50 #2 av: Effie

Lchf-ingenjören nämner något preparat hon påstår hjälper mot sötsug. Jag har inte testat själv.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2015-08-26 21:48 #3 av: Kajak11

Jag åt ost och smör i stället då var det inget sötsug. Och så till inte att vara hungrig..alltså åt 3 måltider om dagen. Vet inte om det är tillräckligt för dig. Sedan var jag disciplinerat och sade nej till allt. Bär var inget jag åt annat än enstaka gångar. Dom första 14 dagar hellt strikt. Då försvann sötsuget.
Jag försökar nu igen...men det krävs disciplin kännar jag.

Anmäl
2015-08-27 10:43 #4 av: parsley

Det är aminosyran L-glutamine som LCHF-ingenjören använder. Man tar 1 tsk av pulvret för att hindra sötsug. Den luktar as, men smakar inte så illa. L-glutamine finns att köpa hos en del företag som säljer kosttillskott. Googla för återförsäljare. 

Anmäl
2015-08-29 15:49 #5 av: LaRose

Jag testade L-glutamine i ett halvår, men märkte ingen som helst effekt. Därmed inte sagt att det inte kan hjälpa någon annan.

Anmäl
2015-09-01 09:17 #6 av: [Jennifer71]

Har du testat krontabletter?

Krom finns annars naturlgt i livsmedel så som musslor, tonfisk, ål, och  nötter.

Krom deltar i kroppens omsättning av glukos samt samverkar med insulin.

Anmäl
2015-09-01 09:58 #7 av: Eron33

Ostchips är ett tips jag vill ge, jag har nu laddat frysen med ostchips kan ta upp ett när jag blir sugen på nåt räcker oftast med ett och kan ätas i stort sett direkt man tagit det ur frysen!

Anmäl
2015-09-02 08:19 #8 av: fiskenihavet

Tack för svar!
Nr 7, hur lager du osthipsen?

Anmäl
2015-09-02 10:12 #9 av: Eron33

Lägg riven ost i små högar på plåt med bakplåtspapper. Se till att det finns mellanrum då de smetar ut sig jag brukar göra 9 högar. Sätt in i ugnen på 200 grader. Jag brukar sätta klockan på 8 minuter men brukar få lägga till tid för de ska ju få ganska ordentligt med färg. Tiden kan variera beroende på ostsort. Kan använda ostskivor med tror jag men då ska man minska ner dem i små bitar och lägga dem i hög.
Lycka till!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.