Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3863 ggr
Sarah-S
2015-08-25 14:42

Kalori som kalori

Sista tiden får jag denna artikeln uppkörd framför näsan när man rekommenderar lågkolhydratkost http://tyngre.se/artiklar/kalori-foer-kalori/ Vad är era tankar och reflektioner?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
[Jennifer71]
2015-08-26 11:23
#1

Min tanke är helt oförändrad efter att läst studien. Tiden är för kort för att en kolhydratsrestrikton ska medföra att testpersonen kommer in i fettförbränningsfasen (ketos). Kaloribantaren kommer också över sikt att behöva minska sitt intag av kalorier för att bibehålla en nivå av viktminskning, över tid är det svårt eftersom hungern tar över.

Inget i studien var nytt. Hade studien pågått under ett par månaders tid hade det varit mer intressant att tat del av. Studien medför ingen indikation åt något håll.

Sarah-S
2015-08-26 12:19
#2

Ungefär min slutsats också

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Zepp
2015-08-26 23:04
#3

Eh.. studien visade att Jojobantning fungerar.. iallafall i 6 dagar!

Var det någon som tvekade över det?

Frågan är väl vad som händer på sex månader eller sex år!

Man studerade altså kalorirestriktion.. och de med mindre mängd kolhydrater gick ner mer.. 1.9 kilo på sex dagar.

Hade de satts på en ketogen diet kunde de ha gått ner mer.. på sex dagar, iomed att man förlorar mer vatten initialt.. på sex dagar!

Frågan är varför inte rubriken var, "Man går ner mer på en kolhydratreducerad kost"?

Iomed att det var detta som hände och de data finns oxå med i studien!

De kanske skulle ha öppnat en bok om mänsklig biokemi i stället?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sarah-S
2015-08-27 10:33
#4

Ja jag är faktiskt förvånad över hur man valt att vinkla studien Eftersom slutsatsen eg inte är den som vill framhållas i media

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Zepp
2015-08-27 21:16
#5

Studien visad vad den var avsedd att visa.. dvs att en kalorireducerad kost där man reducerar fett är effektivast.. på kort sikt!

Vad som händer på längre sikt var varken målet eller upplägget!

Om de öppnat en bok om biokemi hade de besparat sig en del besvär.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: