Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Kalori som kalori

2015-08-25 14:42 #0 av: Sarah-S

Sista tiden får jag denna artikeln uppkörd framför näsan när man rekommenderar lågkolhydratkost
http://tyngre.se/artiklar/kalori-foer-kalori/

Vad är era tankar och reflektioner?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Anmäl
2015-08-26 11:23 #1 av: [Jennifer71]

Min tanke är helt oförändrad efter att läst studien. Tiden är för kort för att en kolhydratsrestrikton ska medföra att testpersonen kommer in i fettförbränningsfasen (ketos). Kaloribantaren kommer också över sikt att behöva minska sitt intag av kalorier för att bibehålla en nivå av viktminskning, över tid är det svårt eftersom hungern tar över.

Inget i studien var nytt. Hade studien pågått under ett par månaders tid hade det varit mer intressant att tat del av. Studien medför ingen indikation åt något håll.

Anmäl
2015-08-26 12:19 #2 av: Sarah-S

Ungefär min slutsats också

Anmäl
2015-08-26 23:04 #3 av: Zepp

Eh.. studien visade att Jojobantning fungerar.. iallafall i 6 dagar!

Var det någon som tvekade över det?

Frågan är väl vad som händer på sex månader eller sex år!

Man studerade altså kalorirestriktion.. och de med mindre mängd kolhydrater gick ner mer.. 1.9 kilo på sex dagar.

Hade de satts på en ketogen diet kunde de ha gått ner mer.. på sex dagar, iomed att man förlorar mer vatten initialt.. på sex dagar!

Frågan är varför inte rubriken var, "Man går ner mer på en kolhydratreducerad kost"?

Iomed att det var detta som hände och de data finns oxå med i studien!

De kanske skulle ha öppnat en bok om mänsklig biokemi i stället?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-08-27 10:33 #4 av: Sarah-S

Ja jag är faktiskt förvånad över hur man valt att vinkla studien
Eftersom slutsatsen eg inte är den som vill framhållas i media

Anmäl
2015-08-27 21:16 #5 av: Zepp

Studien visad vad den var avsedd att visa.. dvs att en kalorireducerad kost där man reducerar fett är effektivast.. på kort sikt!

Vad som händer på längre sikt var varken målet eller upplägget!

Om de öppnat en bok om biokemi hade de besparat sig en del besvär.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.