Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 8544 ggr
Johanna74
8/10/15, 8:42 PM

Kort minne och andra funderingar

Hej, helt färsk på det här med LCHF, började för en vecka sen och det funkar rätt bra än så länge. Tre vätskekilon har försvunnit så jag hoppas att det snart kan börja förbrännas lite fett här också. Det jag har märkt under den här veckan är att jag svettas enormt mycket, att jag känner mig både trött och sömnig samt att jag glömmer saker väldigt fort, jag kan vara på väg att göra nåt och så glömmer jag vad jag skulle göra. Är det normalt? Och när går det över?

Idag har jag köpt kokosfett i hälsokostaffären, det ska ju ha positiva effekter på både det ena och det andra. Hoppas det stämmer. Jag ska försöka undvika mejerier också, är det främst mjölk, grädde och sånt, inte hårdost och färskost? Eller är det allt från mejeridisken?

Hur lång tid får man räkna med/kan man hoppas på, om viktminskningen funkar som den ska om man håller sig till strikt LCHF, att det kan ta att gå ned ca 10 kilo?

Tack på förhand.

Annons:
Margareta
8/10/15, 8:53 PM
#1

Hej, välkommen och lycka till. Det är omöjligt att gissa hur lång tid det tar och hur strikt man behöver vara är också oerhört individuellt. Omställningsproblem är vanligt och det du upplever som glömska kan mycket väl bero på att du är ovan vid ett lägre/stabilare blodsocker. Det är inte mycket till "svar" alltså, mer än att du får återkomma när du vet mer. Fortsätt gärna i den här trpden så är det lättare för läsarna att följa utvecklingen.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Siggebus
8/11/15, 8:59 AM
#2

Undvika mejerier säger en del ja - men jag tycker nog inte det är något som man automatiskt måste börja med som lchf:are utan något man kan prova efter att man gett kosten en ärlig chans (inga fusk/unna sig etc).
När jag började så började jag "simpelt" genom att följa grundprinciperna - dvs ta bort alla "fula" kolhydrater (socker, hel/halvfabrikat etc) gluten etc och då även öka fettet (rätt fett).
Jag hade grädde i såsen och i kaffet och åt ostrullar när suget satte in.
Hade även riven ost på mina gratänger etc.
Däremot ska man ju inte överdriva mejerierna heller - inte ersätta  ett begär med ett annat.
Så börja med grunderna skulle jag vilja säga - att börja strypa av vissa saker är något man kan prova om ingenting annat fungerar och man verkligen gett det en ärlig chans.
Det är vad jag tycker :)

Johanna74
8/11/15, 10:33 AM
#3

Hej och tack för svaren. Ja det är ju verkligen en total omställning av livsstil det här. Jag känner mig själv så väl att ska det hålla måste jag se någon form av resultat ganska snart så att jag håller kvar i de nya vanorna. Sen har jag skapat mig en målbild för hur jag ska må och se ut till nästa sommar (inga bilringar på några semesterfotografier) för jag inser ju att det som tagit en livstid att bygga upp kan inte rivas ned på ett par veckor.

Jag kan inte påstå att jag känner mig mätt så där länge som jag trodde att jag skulle göra, möjligen beror det på att jag går och känner efter och är väldigt matfokuserad just nu. Kanske får jag trots allt i mig för lite fett. Allt i huvudet kretsar kring mat och fett och "vad ska jag äta till frukost/lunch/middag?". Jag hoppas det släpper snart. Jag har beställt två kokböcker med lchf mat och jag tror att åtminstone den ena innehåller nån form av menyförslag för några veckor, då slipper jag tänka själv och får också prova nya rätter som kanske kan bli favoriter. Tidigare har jag ätit den mat som serverats i vår personalmatsal på jobbet, nu blir det att ta med lunchlådor, vilken utmaning.

Jag är också väldigt trött i kroppen och har ingen som helst lust att göra något ansträngande mer än på sin höjd en promenad eller en cykeltur. Orkeslös är väl ordet. Det hoppas jag också ingår i inledningsfasen och går över inom kort, annars betalar jag i onödan för gym som jag inte kommer utnyttja.

Men främst längtar jag efter att få tillbaka min hjärna, den kommer jag att behöva på jobbet nästa vecka…

Siggebus
8/11/15, 12:39 PM
#4

Du har ju sett resultat efter bara en vecka 🙂

3 vätskekilo är ju en jättebra början - bevis på att något håller på att hända i kroppen.

ManU77
8/12/15, 12:00 AM
#5

#3 Orkeslösheten är inget ovanligt det heller. Det tar ett tag innan kroppen ställt om sig, helt enkelt. Om jag inte missminner mig helt måste kroppen ställa om produktionen av en del enzymer för att allt ska fungera på topp. Det tar ett tag innan det är gjort i så pass omfattning att orken kommer tillbaka. Att öka på med saltet och dricka mycket vatten är tips som brukar hjälpa mot de värsta omställningsbesvären.

Johanna74
8/12/15, 11:52 AM
#6

Tack.

Jag måste i alla fall säga att jag är väldigt positivt överraskad över att min  mage slutat bullra och den är heller inte lika uppsvullen som den blev tidigare.  :-D

Det kommer att bli bra det här!

Annons:
Johanna74
8/13/15, 11:50 AM
#7

Finns det någon framgångstråd nånstans där man kan ta del av andras framgångsrika viktminskningar och bättre måenden? Som lite extra inspiration menar jag. :-)

Halvdansken
8/13/15, 1:06 PM
#8

Vad väger du nu, hur lång är du och hur gammal är du? Vad äter du en typisk dag?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Siggebus
8/13/15, 6:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Johanna : det ska finnas en "före och efter" tråd här någonstans för där har jag satt in mitt före och efter 🙂
-45 kilo

Johanna74
8/13/15, 8:00 PM
#10

Snyggt jobbat Siggebus! Det är ju just sånt som inspirerar och motiverar. Tack för tipset, ska leta efter det. :-)

Johanna74
8/13/15, 8:09 PM
#11

Halvdansken: jag är 40, 165 lång, vägde imorse 66,2 (ja det går åt rätt håll i alla fall fast lite upp och ned från dag till dag, bättre än när jag för något halvår sen vägde 72) - har tänkt mig att komma ned i ca 56-58 kg nånstans eller egentligen en stl 38 om inte 36.

Idag - en ganska typisk matdag - har jag ätit 3 kokta ägg med majonnäs och en mugg med kaffe och 2 msk kokosolja till frukost, sen en sallad med räkor, avokado, skinka, ost och nu ikväll en omelett på 2 ägg, en paprika, en tomat och några ostskivor samt en klick majonnäs. Jag hade nog tänkt göra nåt annat till kvällsmat men tiden räckte inte till. Jag stod mig ändå länge på salladen till lunch och var så proppmätt efteråt. Tidigare har jag lätt satt i mig pizzabrödet man får till (jag var på en pizzeria med mina barn) och nu var jag inte minsta lockad. Det känns ju bra ändå. Jag tror att det blir en utmaning nästa vecka när jag ska börja jobba men jag får bli bra på att förbereda mig kvällen innan helt enkelt.

OlgaMaria
8/18/15, 12:27 PM
#12

Mår du bättre nu? Det du beskriver låter som biverkning av att du förlorat mycket salt och vätska. Drick ett stort glas vatten med en halv tsk av något bra mineralsalt i, t ex seltin eller något havssalt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Johanna74
8/20/15, 7:11 PM
#13

Tack, nu mår jag mycket bättre. Svettas inte lika mycket, tänker bättre (tror jag) och börjar få tillbaka energin. Vilken dag som helst ska jag ta mig an träningen igen. :-)

Jag har märkt att jag reagerar ganska snabbt viktmässigt om jag tar till nötter som mellanmål, det är nog för mycket kolhydrater för mig. Dessutom blir tungan som sandpapper morgonen efter. Men ibland bara måste jag fylla på med nåt, när det som igår t ex hinner gå 8 h mellan lunch och middag. Nåt litet för att klara bussresan hem. Jag får fundera på vad jag skulle kunna ha med mig istället, för alla eventualiteter.

Salt har jag en fundering över. Jag har för mig att jag har läst att för stort saltintag resulterar i påsar under ögonen, vilket jag tycker mig ha märkt de senaste dagarna. Kan det stämma? I så fall borde jag nog snarast dra ner lite på det för det är inte så kul.

Annons:
Upp till toppen
Annons: