Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7182 ggr
fiskenihavet
2015-08-08 14:15

grönsaker

Hej. Hur viktigt är det med grönsaker? Måste man äta grönsaker, på en LCHF kost, för at hålla sig frisk, och täcka alla behov för vitaminer, mineraler etc? Tänker specifik på om man inte tar kosttillskott.

Annons:
Zepp
2015-08-08 18:09
#1

Mm.. man bör öka grönsakerna på LCHF iomed att vi tar bort en del annat i kosten!

För övrigt så är det vanligaste att man ökar lågstärkelse grönsaker och rotfrukter på LCHF, dels för att fylla ut, dels för att det är gott tillsammans med fet mat.

Man bör oxå äta inälvor och fisk!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
2015-08-08 20:19
#2

Hm. Förstår att jag inte kommer undan grönsakerna då…

Zepp
2015-08-08 20:37
#3

Gör goda sallader till din feta mat!

Du kan äta hur mycket gröna blad du vill.. de bidrar mest med vatten och vitaminer.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
2015-08-08 20:47
#4

Tack Zepp. Jag prövar å svälja denna inconvenient truth. Du skriver att rotfrukter går bra att äta. Är det inte ovanjordgr. som är bäst? Tänker ift färrest kolhydrater.

Zepp
2015-08-08 20:49
#5

Rädisor, rättika, råa morötter, majrova, rova.. etc är lågkolis rotfrukter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2015-08-09 04:09
#6

Vad hände med att grönsaker bara för dekoration på tallriken?

Annons:
AnnMari81
2015-08-09 04:46
#7

Jag behöver träna styrketräning för att sköta mitt arbete. Är sjuksköterska och har MS. Inser att jag måste äta 50 g kolhydrater före träning för att min kropp skall tillgodogöra sig träningen. Söker tips på näringsrika grönsaker som ändå inte ställer till det för mycket i matsmältningskanalen. Känner mig väldigt uppblåst i buken efter en massa grönt som groddar och rödbetor. Brukar äta mest ägg, makrill, sill och kokosfett. Inga mejerier. Quinoa ok? Det är ju ett frö.

[Topsy]1
2015-08-09 06:31
#8

#7 I min smartphone (android) kör jag med en app som heter Livsmedelsdatabasen. Där kan man ställa in vad man vill söka på. Den appen kanske finns för dator o iphone åxå?

mirai
2015-08-17 15:35
#9

Quinoa innehåller 64g kolhydarter. Alltså inget bra alternativ. För styrketräning behöver man proteiner. Kolla med kostbevakningen.se

KRAM!🌺

ManU77
2015-08-17 22:53
#10

#7 Då vill jag tipsa om boken The Wahls Protocol, skriven av en läkare från USA, Terry Wahls. Hon har behandlat sin MS med livsstilsförändringar, där kosten är den enskilt största faktorn.

Hon har gett ett TED-talk om sin historia…
https://www.youtube.com/watch?v=KLjgBLwH3Wc

Om du söker på Terry Wahls på youtube hittar du massor med föreläsningar och intervjuer om och med henne.

hemul
2015-08-18 11:21
#11

Men hallå, AnnMari vill äta 50 g kolhydrater före sin träning. Vad är det för negativt med att quinoa innehåller 64 g i det sammanhanget? Det lär väl dessutom vara den okokta produkten.

AnnMari, är din mage känslig för grönsaker, så testa potatis. Det brukar väl vara snällt mot magen? Du är iofs tvungen att äta en 4 ganska stora potatisar. Om du försöker äta 50 g enbart från ovanjordsgrönsaker i en sittning så blir det nog jobbigt.

Upp till toppen
Annons: