Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Går inte ner...

2015-08-07 17:10 #0 av: Annechatrin

Hej alla glada!
Så har jag genomfört min första vecka med LCHF.
Druckit vatten, varit på toaletten massor av gånger...hållt mig strikt till under 20 g kolhydrater, känt att kroppen förändras och haft en konstig känsla i kroppen och huvudet, känt av kolhydratsug och stått emot...ätit och följt råden. Har ingen direkt energi.
Behöver gå ner 45 kg så jag trodde att det skulle märkas något första veckan på vågen, men nej. Istället har jag gått upp i vikt.
Men har fått mättnadskänslor och äter inte lika mycket som tidigare. Upplever också att smakerna har ökat. Men blev lite besviken att vågen visar motsatt. Så nu är jag rädd att jag äter fel! Använder två appar för att registrera mina intag och vad jag kan äta..kan det vara så här i början?

Anmäl
2015-08-07 17:26 #1 av: datakvinnan35

hej jag har problem och gå ner i vikt men det beror på mina epelepsi medeciner som det är kortison i jag har gått ner från 132-117 från jenny 

Anmäl
2015-08-07 18:09 #2 av: Annechatrin

Tack datakvinnan!

Anmäl
2015-08-08 13:13 #3 av: parsley

Testa den sk kallsupen. Ta 1/2 tsk salt i ett glas vatten och drick. Upprepa vid behov. Salt återställer vätskebalansen i kroppen  och du slipper förhoppningsvis ett antal toalettbesök. Välj ett salt av bra kvalitet t ex Seltin eller havssalt. Gillar man att blanda saker finns även Anna Hallén supersalt. Googla för recept.

Viktnedgång är sällan linjär utan mer zig-zagformad. Det kan ta tid att gå ner i vikt och kroppen kan samla på vätska. En del minskar i mått innan de går ner i vikt.

Anmäl
2015-08-08 19:39 #4 av: macarena

Äter ni blodtryckssänkande medicin så SLÄNG UT SELTIN och ät vanligt salt. 

Googla på seltin så ser ni. Min syster låg nu inne på sjukhuset pga saltbrist. Alltså blodtrycksänkande medicin +Seltin. Doktorn var arg och det var ju inte så kostigt.

Ät vanligt salt. 

Anmäl
2015-08-08 20:42 #5 av: Zepp

"Men har fått mättnadskänslor och äter inte lika mycket som tidigare. Upplever också att smakerna har ökat."

Det var bra.. fortsätt på den vägen så skall du se att vikten oxå ger med sig så småningom.

Nog är det allra vanligast att man tappar vatten i början.. men du kan ha råkat synka med den veckan i månaden då de flesta kvinnor binder lite extra vatten?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-08-09 08:41 #6 av: Annechatrin

Tack för råden. Men jag förstår inte varför jag ska binda vätska med salt?
Vad händer då? Och varför när man äter blodtrycksmedicin?

Vill berätta att jag också haft ett enormt gallstensanfall under hela helgen. Är inte helt ok. Vet vad orsaken var så hoppas att det inte händer igen.

Anmäl
2015-08-09 13:46 #7 av: hemul

Jag är också konfunderad av det rådet. Du klagar över att du inte gått ner, inte ens de vanliga vätskekilona om jag förstått rätt. Så varför skulle du vilja binda vätska?

Beträffande vikten. Ge det lite mer tid. Händer ingenting, ät lite mindre. Det är till syvende och sist det det handlar om. Kolla ivf med något verktyg där du kan registrera ditt intag så du får en bild av hur mycket du äter och om det är en rimlig mängd för dig innan du börjar utestluta ännu mer ur din kost.

Anmäl
2015-08-09 13:48 #8 av: Inkanyezi

Det där med saltet finns i den här artikeln:
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=5583

Det handlar alltså om samtidig användning av mineralsalt i maten och att man ersätter vätskan med vatten utan salt, om man har ACE-hämmare eller om man har kaliumsparande diuretikum. Då kan man få både överskott av kalium och underskott av natrium.

Kaliumsparande diuretikum är Normorix, Amiloferm och liknande som innehåller amilorid. Det är alltså olämpligt att använda mineralsalt tillsammans med sådant diuretikum. Det handlar inte om att binda vatten, för diuretikum funkar precis tvärtom mot att binda vatten. Man pinkar ut saltet.

Och det där med vågen och en vecka, det skulle jag helt strunta i. Man ändrar för det mesta inte alls det upplagrade fettet över en vecka. Det handlar om ett betydligt längre tidsperspektiv, och vägning gör man många gånger över en lång tid för att se en trend. Momentanvärdena är för det mesta inte mycket värda.

Anmäl
2015-08-10 11:27 #9 av: _Fisken

Måste säga detta.  Käkar man LCHF så säger "alla" att man ska äta fett, fett, fett. Men om man äter mkt fett så kan man ju ändå inte överskrida sitt max-kalori-intag om man är ute efter att gå ner i vikt. Eller hur? 

Att ta reda på sitt max-kalori-intag finns ju en del hemsidor som räknar fram det baserat på ålder, vikt etc. Jag tror jag ska ha 1600kcal om jag ska gå ner - långsamt.  Då kan jag ju inte vräka i mig fett hur som helst.

Rätta mig gärna. 

Anmäl
2015-08-10 11:47 #10 av: Septima

#9 Såhär har jag förstått det hela: DELS finns det en diskussion om en kalori verkligen alltid är en kalori. Det verkar som att åtminstone vissa personer kan äta mer än vad de borde kunna förbruka, energimässigt, och ändå hålla vikten, så länge de får sin mesta energi från just fett. DELS brukar nybörjare få rådet att koncentrera sig på att få i sig fett eftersom de allra flesta i vår del av världen och nuförtiden vant sig av med att äta fet mat. Får man inte tillräckligt med fett blir man snabbt hungrig och kommer då att äta för mycket.  I början kanske omställningen medför att en eller annan äter för mycket, alltså energimängdsmässigt, och följaktligen inte heller går ned i vikt. Efter en tid reglerar aptiten näringsintaget av sig själv och man kommer att äta precis så mycket som man behöver. För de flesta verkar det betyda att man kommer att äta mindre än man gjorde tidigare och därför gå ned i vikt. Så fungerade det för mig och flera av mina vänner. Men det verkar inte fungera för alla.

Anmäl
2015-08-10 12:39 #11 av: _Fisken

Ja, jag misstänkte att det inte fanns ett klockrent svar. 

Anmäl
2015-08-10 16:32 #12 av: Inkanyezi

Jag tror att det kan vara mer fruktsamt att inte se LCHF som en "metod att gå ner i vikt", likt alla undermetoder som presenteras på löpsedlarna inför sommaren, om att komma i bikiniform till semestern och sådant.

När man beklagar sig efter att ha provat en vecka, har man ju knappt börjat. Viktnedgång kan så klart vara önskvärd och ett av målen med att lägga om kosthåll, men att förvänta en snabb viktnedgång som visar sig inom några få dagar, det är nog inte riktigt realistiskt. Det tog ju ett tag att lägga på sig de där extrakilona. Jag känner ingen som har gått till övervikt på några få veckor, och jag tror inte heller att man kan se ett signifikant utslag på vågen över en vecka.

Men vägningsresultaten går upp och ner, vare sig man försöker gå ner i vikt eller är på väg uppåt. Också när man går ner i vikt kan det skilja ett par kilo mellan ett par olika vägningar, och åt "fel håll". Det är ingenting konstigt. Den vanliga fluktuationen ligger på ett par kilo, medan den för en del är större. För kvinnor kan man ofta se en variation som följer menscykeln.

Så det där med att ha "gått upp i vikt" under loppet av en vecka kan vara så himla enkelt som att en vecka innebär olika faser i menscykeln. En kvinna i fertil ålder kan också faktiskt gå upp rätt kraftigt i samband med graviditet, också innan hon har upptäckt vad det beror på. 

Så kom igen efter ett par månader. Innan dess är det knappast meningsfullt att försöka se någon trend vad gäller viktutvecklingen. Jag tycker att det är mer intressant att se till hur man mår, och hur det påverkar på många andra sätt, men det är faktiskt rimligt att på LCHF minska i vikt - över sikt. Om man väntar sig att det ska hända under på en vecka, kanske man inte riktigt förstår förutsättningarna.

Anmäl
2015-08-10 17:07 #13 av: Zepp

Ja altså, det finns två sätt att bli av med fettvikt, antingen operera eller att förbränna det.

Och man kan räkna cirka 7000 Kcal per kilo fett man behöver bli av med!

Så har man tappat ett (1) kilo på en vecka så har man antingen förbränt 1000 Kcal extra per dag.. eller ätit såpass mycket mindre!

Nu kommer vi till det luriga, dvs själva kroppen, den har en tendens till att bevara homeostasen, dvs jämviktsförhållanden som råder i kroppen.. gäller således oxå vikten!

Det har visat sig hur många gånger som helst att bara halvera kaloriintaget leder till minskad vikt.. problemet är att kroppen strävar emot och ökar hungern.. och den är svår att stå emot under längre tider.

Är man ståndaktig så minskar den på TEE, främst genom att minska på REE!

På ren svenska, du blir slapp, likgiltig och vill mest sitta framför TVn.

Det är därför som regel bättre att styra om homeostasen så att kroppen i huvudsak använder fett nsom bränsle iomed att det finns det desstomera gott om, då blir hungen lättare att tampas med iomed att den energiformen inte är lika kritisk.. man har som regel hundra tusentals med kalorier lagrade som fett.

Många obesa har förhöjt insulin, blir man av med det så frikopplas lipolysen, en del får mer energi och lust att göra något/röra på sig.. om det är så lyckligt kan TEE faktist öka på samma eller något mindre kalorier än innan!

Anmäl
2015-08-10 17:38 #14 av: Annechatrin

Hej! Tack för alla bra svar! Jag ska inte ge upp utan fortsääter självklart, även om jag hamnade på akuten med gallstensanfallet.
Biter ihop och kör på!

Anmäl
2015-08-10 19:37 #15 av: Zepp

Är det grus kan det göra ont och man får ta smärtstillande.. är det stora stenar opererar man som regel bort hela gallblåsan!

De röntgade väl din blåsa?

Med ökat fett i kosten så ökar utsöndringen av galla, det kan göra att grus följer med.. det repar och irriterar gallgångarna.. dvs det gör svinont och man får lokala inflamationer!

Nu har du varit på akuten.. så jag hoppas du har koll på om det är stenar eller grus?

Stora stenar är inte att leka med, de blockerar som regel gallgångarna!

Och då blir det akut.. om inte förr!

Anmäl
2015-08-12 07:45 #16 av: Nova1234

Jag har hållt på med LCHF i 4-5 månader och jag går inte heller ner i vikt (bmi22)
Dom första veckorna gick jag ner lite men har nu gått upp det igen
Har börjat med 5:2 och ska se om det funkar bättre. Två dagar i veckan äter jag ca 500 kcal (4 ägg och två tomater). Det som är positivt med att ha gått på lchf den här tiden är att jag slipper sockerfall dom dagar jag bara äter 500 kcal.
Hår hud och naglar är också mycket bättre med lchf.

Anmäl
2015-08-12 17:13 #17 av: [Jennifer71]

Hej,

Själv äter jag aldrig frukost så jag kör konstant 16:8, jag har tidigare provat 5:2 i kombination. jag tycker 5:2 är jobbigt för jag vill helst slippa räkna kalorier och jag blir hungrig av att bara äta mumsbitar.

Så sedan juni har jag börjat med två fastedagar, jag äter inte från middag till middag det tycker jag är lättare och mindre jobbigt än att bara äta lite. Kanske värt att testa.

Anmäl
2015-08-13 13:11 #18 av: Halvdansken

#16. Nä med ett BMI på 22 så kommer du nog inte att gå ner så mycket, och varför vill du det?
LCHF fungerar oftast så att du få en "normalvikt", där kroppen tycker du ska ligga, och där du mår bra. Det är inte en bantningsdiet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-08-13 13:26 #19 av: Nova1234

Ja, jag vet att BMI 22 ses som normalvikt men jag väger för mycket för att trivas
När jag trivs bäst så ligger jag runt 20 i BMI
Anledningen till att jag vill äta lchf är just för att slippa sockerfall och sockersug, jag gillar inte heller att gå på svält eller jojo banta, vilket jag annars får göra med normalkost.

Titta på Viktoria Silvstedt hon äter lchf och är pinnsmal

Anmäl
2015-08-13 16:45 #20 av: Halvdansken

Ja men att äta LCHF är inge viktminskningsdiet. Det kan vara ett av resultaten om man är överviktig, men du är inte det, så jag skulle inte tro attdu kommer att gå ner nåt.

Silvstedt lever på sitt utseende och lägger säkert ner massor av tid på gymmet, och - gissar jag - svälter sig en del.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-08-13 17:50 #21 av: Nova1234

#20 jag tror man kan gå ner på vilken mat som helst om man tänker sig lite för

Att jag har valt lchf är just för att jag vill slippa sockersuget

Bara för att du säger så, ska jag bevisa motsatsen :P

Anmäl
2015-08-13 18:18 #22 av: Zepp

Hade jag varit dig skulle jag hellre satsat på Kim Kardashian style.. hon har definitivt inte BMI på 20!

Dvs.. skönhet har inget linjärt samband med BMI!

Anmäl
2015-08-13 18:24 #23 av: Nova1234

Håller med dig, jag tycker också kurviga kvinnor är snyggast
Men inte på mig....:)

Anmäl
2015-08-13 18:32 #24 av: Zepp

Fel kurvor på fel ställen är oestetiska.. oavsett kön!

Jag och Swartsenegger ligger nog på samma BMI.. fast jag har mina kurvor på helt andra ställen än vad han har/hade!Storgråter

Oandrasidan tror jag han har tränat mer än mig?Förskräckt

Har bestämt för mig att Kimman har både PT och kostrådgivare?

Anmäl
2015-08-13 18:46 #25 av: Nova1234

Det är jobbigt att träna upp muskler och det tar tid. Det orkar jag inte...
Jag får gå på den slanka looken istället

Anmäl
2015-08-13 19:02 #26 av: Zepp

Tror inte att Silvstedt är helt otränad hon heller?

Tänk på fördelarna.. få bada med Miljardärer i medelhavet på deras lyxyatcher!

Anmäl
2015-08-13 19:05 #27 av: Nova1234

Nja jag är ganska nöjd med den gubben jag har här hemma och han gillar mig även om rumpan är rund :)

Anmäl
2015-09-30 15:04 #28 av: shafali81

Jag börjar bli ganska förtvivlad. Har nu gått på lchf i 2 månader. Den första veckan tappade jag 3 kilo(vatten ). Hade huvudvärk och mådde pyton när sockret gick ut kroppen. Efter det mådde jag bra, mycket bra. Tränar på roddmaskinen. Sov bättre, var piggare. Sen efter en månad sjönk energin orken och motivationen. Extra jobbigt att jag inte tappat ett gram efter första veckan. Jag tar tips och råd av en kille som kört strikt lchf i 2 år, kör recept av honom. Vad ska jag göra. Jag har en övervikt på 20-25 kilo så där finns ju att ta av. Har tagit prover på sköldkörtel, vitaminer och mineraler hos läkare.. allt är normalt säger hon.

Anmäl
2015-09-30 15:24 #29 av: AnnaMariaK

#28, 2 månader är alldeles för kort tid för att utvärdera. Det är inte alls säkert att det som passar en passar alla. 

I början åt jag minst 3000 kcal/dag och jag gick ner i vikt. Sedan minskade jag till hälften och vikten avstannade. Skaldeman har uttryckt det så att om man har en otrygg kropp (om man har kört med bantningskurer tidigare) tror kroppen att nu är det dåliga tider och vägrar släppa ifrån sig fettet.

Men om Du tränar mycket får Du muskler och de väger mer än fett.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.