Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 4989 ggr
mirai
2015-08-07 09:12

En trevlig dag i Augusti!

Jag måste bara berätta:

I onsdags träffade jag min mans faster Karin, vi brukar ses men jämna mellanrum. Hon bor i Malmö Innerstad bredvid Slottsparken. Damen (hon är en riktig dam, ingen tant) är 93 år gammal. Jättefräsch, pigg och med bara några få småkrämpor, hon har åldersdiabetes. Vi gick till Slottsträdgårdens Cafè, för Karin visste att där bakar man ekologiskt och utan konstiga tillsatser. När vi satt där och pratade kom vi in på kost och mat nu och förr. Hon berättade att hon var uppvuxen på en liten gård utanför Svedala. De hade grisar, kor och höns och de odlade potatis, spannmål och även grönsaker till husbehov. Hon hade lärt sig att ta tillvara på ALLT, tex. hela grisen användes. Inälvor, tassar, knorr och huvud. Hon tyckte det var sååå synd att dagens unga aldrig får lära sig att laga den maten som ju är så nyttig. Hon har alltid ätit kött, sås, potatis, bröd och grönsaker, en och annan höna/kyckling och fisk som hennes far fiskade. Allt naturligt, nyttigt och utan tillsatser. Flått på smörgåsen, smör o grädde i såsen och kokt/stekt kött. Hon berättade också hur besviken hon är på hemtjänstens dåliga mat. Jag citerar Karin: "Man får en massa spagetti och ris som luktar konstigt och alla dessa smörgåsar med margarin och bröd som bara innehåller luft, det är väl ingen riktig mat?"

Karin är så intressant att lyssna på, hon är kunnig i matlagning, sömnad och även träd, buskar och blommor, jag fick en lektion när vi strövade runt i parken en varm sommardag i augusti . Hon hejar på och uppmuntrar mig i mitt viktminskningsprojekt  och LCHF kost. Karin är lite påläst så hon vet vad jag pratar om. Hon har dator så hon googlar och mailar mig om hon hittar någon bra intressant sida.

Vi skall ses om 2 veckor igen. Jag hoppas innerligen att jag är så pigg och glad med frisk, välfungerande hjärna när jag är 93😃. (nu 53). 

Så lyssna och prata med era äldre vänner och släktingar, de har en stor skatt av kunskap och erfarenhet som snart går förlorad.

KRAM  Karin om du läser detta ……..det gör du säkert🌺

KRAM!🌺

Annons:
Upp till toppen
Annons: