Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

ketonix

2015-08-04 10:46 #0 av: AnnaCa

Hej,
Efter att ha läst ett tag här på forumet har jag äntligen blivit medlem och formulerar nu mitt första inlägg.

I veckan kom min efterlängtade ketonix. Satte igång med mätningarna direkt och var ganska nöjd att hamna i det gula området.
Fick sen igår för mig att sambon skulle testa att mäta. Han är absolut inte keto och äter kolhydrater till varje måltid. Döm om min besvikelse när även han blåser gult!!? Snacka om att tappa både förtroendet för ketonixen och en del av motivationen...
Någon som har liknande erfarenhet eller som kan förklara för mig?

Tack/Anna

Anmäl
2015-08-04 11:52 #1 av: Malinhell

Spännande, samma sak hände hemma hos mig fast jag blåste blått och sambon gult och han lever på socker och kolisar.. Följer denna tråd med spänning efter kunskap i frågan :)

Anmäl
2015-08-04 15:38 #2 av: Zepp

Ketonix Review

http://bjjcaveman.com/2014/03/15/ketonix-review/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-08-07 09:13 #3 av: AnnaCa

Detta svar fick jag via mail:

"Why is my daughter/husband/neighbor blowing red? They eat pizza!! 

When you received your Ketonix, you are likely to test it all the time. When doing so, a normal reaction from others is to have a go at it to see if they just happen to burn a lot of fat (even if they don't use a low carb hi fat diet).
Eating carbohydrate rich food and looking for ketones does not make sense. The body does not produce that much ketones while there is available carbohydrates, unless you have diabetes type 1 and have very high blood sugar values.
The reading may be high on high carber's, but that is not from ketones. It will be from the process of breaking down those carbohydrates. This process is done via bacteria in your gut. To much of this bacteria could cause a slowdown of your metabolism. There are studies that connects the bacteria to obesity and other issues.
So, use it in context. Example: If you eat pizza and beer then look for ketones ... you are out of context.

Best Regards Maria

Ketonix Support"

Känner mig inte helt nöjd med detta svar....

Då jag nyligen börjat experimnetera med Carb Nite, dvs att fylla på med kolhydrater en kväll i veckan, är jag såklart intresserad av att testa hur detta påverkar ketosen. Framförallt vill jag ju kunna mäta när jag är tillbaka i ketos efter mina avsteg. Men enligt svaret ovan är jag ju "ur kontexten" om jag ätit tex en pizza, vilket är fullt möjligt under en carbnite. Ska jag då inte kunna använda ketonixen?

Igår kväll var en kolhydrats-kväll, ändå blåste jag 5 orangea blinkningar innan läggning, är det ens rimligt?? Vissa snackar ju om att de hamnar ur ketos av en mandel och en jordgubbe...??? (nu morgonen efter hade jag fem gröna blinkningar, så visst det blev ett lägre resultat, men i min värld borde apparaten signalerat INGEN ketos...) 

Anmäl
2015-08-07 11:14 #4 av: Zepp

Ketonix mäter Aceton om jag uppfattat det rätt.

Finns flera scenarion man kan tänka sig och kroppen är betydligt mer komplicerad än av/på!

Äter man LCHF och gör enstaka avsteg så lagras den mesta glukosen som glykogen snabbt och lätt och kroppen fortsätter att använda fett som huvudbränsle.

Det viktiga i det scenariot är att insulin inte stiger nämvärt.. iomed att det knappast behövs något för att lagra glykogenet, GLUT1 tar hand om merparten.

På så sätt så avbryts inte lipolys eller betaoxidation, det är främst glukoneogenes som kan sjunka något.

Det är så det skall fungera om man är frisk.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.