Annons:
Etiketthälsovinster
Läst 10384 ggr
mirai
2015-08-01 06:12

Kan jag tacka LCHF för detta?

Jag måste bara berätta:

Innan jag började med LCHF var jag (kvinna på 50 i övergångsåldern) en sur, vresig, bitter, arg och negativ kärring, en plåga för min omgivning och även mig själv. Jag hade magkramper, halsbränna, huvudvärk. yrsel. vallningar, hjärtklappning, m.m. och mådde allmänt skit dåligt. Jag låg mest i soffan, såg på TV, gnällde och fräste. Tröståt chips, kakor och godis och tömde alldeles för många bag-in-a-box. Det blev = +20 kg övervikt.

Nu 4 veckor senare med LCHF mår jag oförskämt toppen bra. Humöret på topp, glad, positiv och energisk, vill dansa, sjunga och krama hela världen. Eufori!!! Inga krämpor eller konstiga symtom. Jag har det så jäkla bra!!!! Jag har även gått ner 5 kg!

 I morse vid 4-tiden tassade jag ut i min trädgård, 10 grader, vindstilla, soluppgång och fågelkvitter. Satte mig ner och bara njöt, livet är gött att leva❤️. 

Frågan är, kan jag tacka LCHF för allt det positiva jag upplevt. Har kolhydraterna förstört SÅ mycket fysiskt och psykiskt och bråkat med min hjärna? Är så fallet så är LCHF min vän livet ut.

KRAM!🌺

KRAM!🌺

Annons:
Sindri
2015-08-01 08:03
#1

För mig förstörde kolhydraterna (sockret) väldigt mycket av mitt känsloliv, och därmed också mitt sociala liv. Det var så mycket upp och ner hela tiden. Jag var liksom alltid på. Var jag glad var det för mycket, var jag sur eller ledsen var det också för mycket.

Jag är i grunden en väldigt positiv och glad person, men nu när jag ser tillbaka undrar jag varför i hela friden jag kände så och så över vissa saker. Och varför jag sa och gjorde som jag gjorde i vissa situationer.

Nu känner jag mig oftast glad och positiv, och med ett lugn som jag inte hade förut. Som om hjärnan får koppla av lite mer. Och ser mycket klarare. Kanske är det åldern också, men jag kände definitivt en stor förändring när blodsockret slutade åka berg- och dalbana.

Anders-S
2015-08-01 22:48
#2

Javisst, maten påverkar psyket.

Vid ketos producerar levern ketoner, BHB,  β-hydroxybutyrate som gör dig euforisk. Det kroppsegna BHB har samma kemiska formel som missbrukarnas GHB, γ-hydroxybutyrate men annan struktur.

Sommar = repriser i radion.

SR Dalarna har grävt fram en intervju med Charlotte Erlansson-Albertsson om nyttan av att undvika bröd/gluten och mjölkprotein.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=233&artikel=5303921

"Bröd och mjölk är beroendeframkallande. När man äter dom livsmedlen bildas "opioida peptider", som påverkar vårt belöningscentra i hjärnan och skapar en sorts beroende," säger hon.

dufva
2015-08-02 00:49
#3

Så är det!

Skippar man spannmål och mejeri någon vecka försvinner dess "förtrollning" och man mår toppen och blir ohungrig 😮

Därefter startar kroppens självläkning som bara blir bättre och bättre

Tyvärr är det lätt att falla tillbaka första tiden så släpp inte in "opiaterna" igen 🙂

mirai
2015-08-02 15:01
#4

#3 Men jag äter/dricker smör, grädde,cremefr, youghurt, kesella mm. Alltså har jag släppt in opiater helatiden. Men jag vill inte vara utan dessa produkter. Bröd kan flyga och fara, inte alls sugen på det. Har bakat LCHF bröd, mycket smaskigare. KRAM! 🌺

KRAM!🌺

Cordata
2015-08-02 19:44
#5

Åh vad härligt att du mår så mycket bättre! Jag har rätt mycket humörssvägningar, men det har också blivit bättre sen jag började med LCHF. Jag har också galet mycket mer energi jämfört med den period då jag åt som sämst (fika varje dag). Just nu är jag rätt slarvig, men även när jag var noggrann med LCHF så har jag ätit mejeriprodukter och det fungerar bra för mig, men jag har inte gått ner så mycket Det kan iofs bero å att jag inte har någon direkt övervikt.  Så länge du går ner och är glad kan du fortsätta med mejeriprodukterna. Om du dock kommer till en platå kanske det är kesella och yoghurt du bör plocka bort. Smör är så fett att du inte kan få i dig för mycket utan att bli proppmätt ^_^

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

_Fisken
2015-08-03 15:54
#6

Rolig läsning! Grattis.  Jag upplever också en energi utan dess like. Jag har varit förgiftad i många år.

Annons:
hemul
2015-08-03 16:45
#7

Det är inte bara mjölkprodukter och vete som orsaker exorfinbildning. T.ex. kaffe och choklad gör det också. Fettkaffe - aj aj aj! 😉

Näring
2015-08-03 21:39
#8

"Frågan är, kan jag tacka LCHF för allt det positiva jag upplevt."

Du kan i alla fall tacka många av delkomponenterna av LCHF, bl.a. frånvaron av socker, mjölmat, skräpmat, processat fett, diverse tillsatser, plus evetuellt tillägget av grönsaker och råvaror (många LCHF:are börjar äta grönsaker och råvaror iom LCHF), återställandet av diverse vitamin- och mineralbrister, återställandet av signalsubstansnivåerna i kroppen som åker berg-o-dalbana av allt socker, mjöl, och diverse tillsatser. Bara att känna sig lättare leder till positiva känslor.

"Har kolhydraterna förstört SÅ mycket fysiskt och psykiskt och bråkat med min hjärna?"

Inte precis alla kolhydrater, och inte enbart. Att äta lite frukt eller bär gör inget, dock inga mängder. Det är heller inte hela världen att äta ris, potatis, pasta o.likn. vid sällsynta tillfällen, t.ex. när man blir bjuden på middag. Men man bör helt undvika socker, godis, bakelser, o.s.v. allt utom "råvarukolhydrater" så att säga.

Andra saker som förstört för dig och bråkat med din hjärna och signalsubstanssystem är diverse tillsatser i godis, skräpmat o hel/halvfabrikat, vitamin- och mineralbrist, brist på hälsosamma fettsyror och överflöd av ohälsosamma , och brist på alla andra bra ämnen som finns i råvaror men väldigt lite/inget alls i skräpmat, godis, halv- o helfabrikat.

"Är så fallet så är LCHF min vän livet ut."

Hälsosam mat och frånvaron av allt skräp som helt enkelt inte ens är mat, är din vän livet ut.

_Fisken
2015-08-03 21:47
#9

Finns det olika kolhydrater säger ni?

mirai
2015-08-04 06:28
#10

Tusen Tack för era fina och bra kommentarer. Ja, jag skall nog minska mitt intag av mjölkprodukter. Verkar vettigt. Jag undrar om det finns någon lista på alla E nummer och vad det är och vilka man absolut skall undvika. Jag köper inte färdig mat och sådant men ibland slinker E bokstaven med i mat som korv, salami och kryddor tex. Jag äter korv och salami i små mängder och inte så ofta. En köttstinn falukorv med gräddstuvad vitkål är fest för mig, smaskigt!

Jag har minskat 1 kg till.  Det konstiga är att jag inte fått några av de besvären jag läst om på denna sajt. Kan jag vänta mig några?  Har ju endast ätit LCHF i snart 5 veckor. Nej, man skall inte måla fan på väggen 😉.

KRAM!🌺

KRAM!🌺

mirai
2015-10-07 12:01
#11

Hej alla!

Nu är jag tillbaka igen efter ännu en sjukhusvistelse. Jag var med om en olycka i augusti och hamnade på sjukhus. 4 Veckor senare föll jag illa i källartrappen pga mitt onda lår. Hjärnskakning och kotförskjutning i ryggen som följd. Men nu har jag repat mig bra och kör stenhårt på strikt LCHF med 16:8 fasta. Har minskat ca. 10kg sen jag började i Juli  vilket jag är nöjd med efter alla "snedsteg" och olyckor. Min värden som togs på sjukan var bra.

Till frågan, skall jag minska på kalorierna nu när jag inte kan röra mig värst mycket? Äter runt 1800 , eller "förstör" jag något då? Har ju varit sängliggande  till o från i nästan 8 veckor och ändå minskat i vikt om än lite.

Jag undrar också vad det finns i socker, ris, mjöl, underjord grönsaker, frukt eller mejeriprodukter som vi absolut behöver. Hamnar ofta i diskussion med anti LCHF:are att man ABSOLUT behöver dessa kolhydrater, till vad? (hjärnan är oftast svaret) Snälla ge mig ett bra och lättfattligt argument som dämpar den ofta heta diskussionen. Jag har inga vänner som äter LCHF så jag kan inte "stöta och blöta" med någon som håller med mig.

Jag höll på att svimma när jag läste innehållsförteckningen på ett paket pulver béarnaisesås, sånt har man ätit och många fortfarande äter, fy vad oläckert. Jag har nu blivit en 😈 på att piska en bea. Inte så svårt om man förbereder mycket fond som räcker till fler omgångar. Jag har börjat fundera på sillinläggningar till jul. Har ni några bra recept? Brukar julmaten bli några problem eller? Skall forska lite i ämnet🤓.

Ha de gött 🌺

KRAM!🌺

Siggebus
2015-10-07 12:41
#12

Jag fick sådan energi att den nästan exploderade i kroppen! Visste knappt vad jag skulle göra av all energi faktiskt - det var man inte van med! 😃

Effie
2015-10-07 15:54
#13

Vad beträffar kolhydrater till hjärnan, så brukar jag fråga "jaså, du tycker jag har blivit korkad och inte kan tänka numera?" :-)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Siggebus
2015-10-07 17:37
#14

Jag diskuterar inte numera - säger bara lite vänligt (men med en liten udd i kanten)
"Du får äta vad du vill så äter jag vad som är bra för mig"
I början var jag jätte känslig för andras kommentarer.
Men de där kommentarerna tystnade rätt så bra till slut när jag hade gått ner MYCKET och de själva kämpade med sina piller/pulver och soppor varvat med "jag måste få unna mig"-dagar.
I mitt fall har jag märkt att det mest är de som själva har lite för många "trivselkilon" som kommenterar negativt.
Jag har aldrig försökt omvända någon heller - är de uppriktigt intresserade har jag svarat på deras frågor men min inställning är annars att de får göra precis som de vill 😎

Zepp
2015-10-07 18:03
#15

Hjärnan behöver inte att du äter kolhydrater!

Däremot kan hjärnan inte använda fett som bränsle!

Däremot kan den använda glukos och ketonkroppar!

Hjärnan kan använda upp till 70% av sitt energibehov från ketonkroppar, resten är glukos!

Vissa delar av hjärnan och njuren använder bara glukos, samt alla röda blodkroppar!

Man brukar mellan tummen och pekfingret säga att det går åt minimum 50 gram glukos per dag!

I samma andemening så brukar man nämna att levern kan producera ungefär 200 gram glukos per dag!

Det täcker gott och väl kroppens behov för de flesta förutom elitidrottsmän/kvinnor!

Det täcker deras behov oxå.. men de skulle prestera sämre utan extra glukos för anaerob ansträngning!

Annars så håller jag med #8!

Dvs.. näringen är svårare att få i sig.. energi i olika former förefaller lätt.. för lätt!

Man kan säkert tacka LCHF för en hel del.. främst att man undviker junkfood.. och som regel så äter man mer utav den näringsrika maten när den näringslösa bukfyllan är borta ur skafferiet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: