Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Hur blir jag av med min fettfobi?

2015-07-30 09:52 #0 av: mirai

Hej!

Jag är en ny LCHFare. Har ätit lc i ca 4 veckor. Problemet är att jag har svårt att äta fett. Jag är 50 år och har varit överviktig mer eller mindre hela mitt liv, 10-20 kg har alltid hängt med. Min mor var dietist av den gamla sorten så jag är uppvuxen på lågfett-lågkalori mat. Att detta inte fungerar är jag ett levande bevis på. Nu har jag på dessa 4 veckor med LCHF minskat 5kg, så jag tror fullt och fast på LCHF. Och känslan av att inte svälta och vara hungrig är helt underbar.

Nu till problemet. Jag har svårt att tillföra fett till maten, det tar emot. Jag får kräkreflexer av smörsmak och grädde. Kan ha kryddsmör på köttet eller gräddkokta grönsaker med mycket kryddor i. Jag vet ju att jag blir fort hungrig om jag får i mej för lite fett. Majonäs går inte att äta, inte heller fettkanten på köttet. Kan man lära en gammal hund sitta? Hoppas ni har några bra tips hur man "kamouflerar" fettLipar. Tack på förhand!

Anmäl
2015-07-30 10:01 #1 av: Record

Överdriv inte det feta, du är helt på rätt väg när du gått ner 1 kg/vecka, omställningen till LCHF kan ta lite tid.

http://kostdoktorn.se/lchf

Ger dig mer grundinfo. Liksom denna sida.

Anmäl
2015-07-30 10:04 #2 av: OlgaMaria

Gör äggröra på endast ägg och mycket smör. Egengjord majonäs eller aioli är himmelskt gott. :) Ät ost-skink-sallad-smör-rullar. Var alltid generös med fett när du lagar t ex köttfärssås, grytor och soppor. Gör ischoklad på kokosolja och mörk choklad och nötter.

Men det är ju riktigt härligt med de framsteg du gjort än så länge. Jag har ätit LCHF i 6,5 år och jag tycker att fett bara blivit godare och godare med tiden. Efter 1 år ungefär började kroppen ha ett sug efter just fett. Sen dess har jag älskat fett. :D

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-07-30 10:05 #3 av: jiim

Ät animaliska produkter med insprängt fett, tex karré, lax, anka, entrecote, ägg etc.

smält gärna lite fet ost eller gör en ostbaserad sås. Vissa ostar kan ha tre gånger så mycket fett som protein. Ost är ändå ganska diskret i fettsmak tycker jag... Eller varför inte färskost?

Såser lagar du på riktig grädde, och sås är ju något som finns i traditionell lågfettskost (Fast den är då gjort på vatten och majsstärkelse...).

Majonnäser kan jag förstå till viss del att du har svårt för, eftersom den är oljebaserad till skillnad från gräddbaserade som är betydligt magrare.

Du kan även ha mosad avocado eller guacelmole (blanda med creme fraiche). Också magrare än olje/smör-baserade såser men ändå tillräckligt hög fetthalt för att slippa gå hungrig.

Kokos har också hög fetthalt. Med kokosgrädde kan du göra såser, eller så kan du använda kokoschips till sallader etc.

Blandar du smör, riven kokos och kakao så får du chokladbollar :) gott snacks!

Du kan använda nötter i matlagningen eller göra nötsmör genom att mixa dem. Också väldigt diskret fettsmak. Mina favoriter som finns i de flesta affärer är mandel, para-, pekan-, hassel-,  val- eller pistaschnöt

Anmäl
2015-07-30 11:22 #4 av: mirai

Tack för tipsen, kan nog funka riktigt bra. Jag läste om Fettkaffe, vad är det? Jag dricker mycket kaffe och då med 3% mjölk i, för mig är det fettkaffe men jag tror inte att det är det som menas.

Anmäl
2015-07-30 11:50 #5 av: Septima

Härligt att det gått bra hittills - förutom detta med fettet då!

Jag är äldre än du (62 år) och har precis som du levt, som jag trodde, nyttigt och fettsnålt hela mitt vuxna liv. Jojobantat (fast det förstod jag inte utan såg det som ett naturligt tillstånd att periodvis "skärpa sig" för att bli av med de , som jag trodde, oundvikliga överflödskilona).

Jag tålde inte heller fett - och var dessutom glad för det eftersom jag trodde att det var den svårigheten som hindrade mig från att bli tjock på riktigt. Jaja. För fyra år sedan hade jag en lång period då jag inte lyckades skärpa mig och gick då upp betydligt mer än tidigare och blev överviktig på riktigt (tidigare bara lite mullig).

Kom i kontakt med LCHF och tänkte "jag ger det tre veckor - det ska väl gå". Läste samtidigt massor (här på KiF, kostdoktorn osv) och blev intresserad av sammanhangen. Men fettsvårigheten satt i. Jag hade haft gallstensanfall som ung och blev kallsvettig och illamående av relativt små fettmängder.

Det tar nog tid innan gallfunktionen kommer igång ordentligt och innan kroppen överhuvudtaget lär sig att hantera fett. Och kanske ännu längre tid att ställa om den psykologiska betingningen.

Men din fråga: Går det att lära gamla hundar att sitta? Ja i mitt fall har det definitivt gått. Logiska och teoretiska resonemang har varit minst lika avgörande för min del som de kroppsliga förändringarna. Jag var försiktig den första månaden. Jag åt sådant där jag inte märkte fettet lika påtagligt - osträtter till exempel. Jag fortsatte med mjölk i teet den första månaden, gick sen över till grädde och numera kör jag "fett-te" (finns hur mycket som helst om "fett-kaffe" på nätet).

Anmäl
2015-07-30 12:08 #6 av: Zepp

Egentligen handlar det om normalfett!

Det är en myt att vi äter fett med sked!

Dvs, det finns säkert folk som äter fett med sked/i kaffet osv, men det är antagligen mest sk bantningsknep!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-07-30 12:50 #7 av: OlgaMaria

#4 Kan du inte ha grädde i kaffet istället? 3% mjölk är kanske lite utanför LCHF, i och med att det är ganska mycket mjölksocker jämfört med lite fett. 

Fettkaffe är kaffe mixat med smör och/eller kokosolja. Viktigt att mixa då det blir typ 100 gånger bättre och godare jämfört med om du bara låter det smälta i. Proportioner väljer du själv. Du kan ju börja med lite och prova dig fram. Är man inte van vid kokosolja behöver man trappa upp försiktigt då det inte är ovanligt med kraftiga reaktioner på det annars. 

Anmäl
2015-07-30 15:02 #8 av: mirai

På kostdoktorn.se talar dom om 16:8 fasta. Kan det snabba på viktminskningen? Kan man dricka fettkaffe när man fastar? Oj då, vadå kraftiga reaktioner av kokosolja?

Men vilken trevlig sida detta är, så kunniga och engagerade personer som orkar svara på mina frågor. Tack! (har testat andra liknande sidor, helt dött, ingen svarar eller verkar bry sig)

Anmäl
2015-07-30 15:23 #9 av: Zepp

16:8 är oftast det tillstånd man hamnar i om man äter LCHF.. dvs man mäktar sällan med mer än två måltider om dagen!

Dricker man fettkaffe under fastan kallas det för fettfasta!

Huruvida olika åtgärder påskyndar viktminskning har en väldigt stor överenstämmelse med vilket metabolt tillstånd man kommer ifrån, när man börjar med LCHF!

I slutändan är det kalorierna iallafall.. dvs om LCHF gör att man äter mindre går man ner i vikt!

Att äta mer sällan handlar oftast om insulinresistens.. dvs man kan bli kvitt den genom att äta mer sällan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-07-30 15:32 #10 av: hemul

Varför snabba på viktminskningen? Du går ju ner mer än ett kilo i veckan. Det är ju jättebra!

Har du kollat någon gång hur mycket fett du verkligen äter? Det kanske är mer än du tror. Prova annars att lägga in ett dagsintag i något kostverktyg så du får veta hur du ligger.

Annars, är det grädde du får i dig (de gräddstuvade grönsakerna) så kör på grädde då. Med tiden klarar du säkert att variera mera. Hur funkar crème fraiche  förresten? Många som inte gillar fett brukar kunna slicka i sig kalla såser och röror. Man kan t.ex. göra tzatziki på CF istället för yoghurt. Man kan göra tzatzikiliknande röror på allt möjligt. Rättika och lite äpple blir t.ex. jättegott och känns nog för en fettfobiker väldigt "fräscht".

Anmäl
2015-07-30 15:35 #11 av: OlgaMaria

#8 Jo visst kan 16:8 vara bra. Tanken är att man inte dricker fettkaffe utanför de 8 timmarna, men å andra sidan är det många som startar dagen med en fettkaffe och äter sedan lunch och middag och tycker det funkar bra. Men du går ju redan ner i vikt i bra takt. :)

Man kan få magkramper, illamående och diarré av kokosolja när man inte är van. Börja med väldigt lite och prova dig fram.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.